Hunter
Stopien: Major
Gwiazdek: 4372


Dział: recenzje
Do gry: Mother Russia Bleeds Mother Russia Bleeds
Jeśli zapytacie mnie o ulubione firmy branży growej – nieważne czy mówimy o developerach czy o wydawcach – pośród kilku, które z pewnością wymienię na pewno znajdzie się Devolver Digital. Ten amerykański wydawca to idealny przykład grupy ludzi, która ma jaja (pamiętacie jeszcze kapitalną parodię występu na E3 w roku 2017 oraz jej follow-upy w latach 2018 i 2019?) i nie boi się ryzykować. Konsekwencją tego odważnego podejścia jest niezwykle zróżnicowany i absolutnie unikatowy katalog gier, który stale powiększa się o nowe produkcje, a kolejne dziwadła wychodzące spod skrzydeł Devolvera odnoszą spore sukcesy. Oczywiście sukcesy te nie są tylko efektem ryzyka, odważnego „pijaru” czy strategii „szokowania z zaskoczenia”, to przede wszystkim zasługa tego, że (zdecydowana) większość katalogu owego wydawcy to po prostu solidne produkcje. Mother Russia Bleeds idealnie wpasowuje się w ten krajobraz. Odważna, absolutnie pokręcona gra, która jednak oprócz elementu szoku i zaskoczenia dostarcza solidną porcję rozrywki na wysokim poziomie. Data: 2020-04-28
Dział: recenzje
Do gry: Romance of the Three Kingdoms XIII Romance of the Three Kingdoms XIII
„Romans Trzech Królestw”, książka, która w Polsce znana jest również pod tytułem „Opowieść o Trzech Królestwach”. Gdybym chciał ją szybko przedstawić to przyrównałbym ją do naszych rodzimych „Kronik” Galla Anonima, ale z nutą fabularyzacji. „Romans Trzech Królestw” opowiada o burzliwej historii starożytnych Chin, w trakcie której doszło zarówno do podzielenia kraju jak i do jego ostatecznego zjednoczenia. Data: 2018-08-04
Dział: felietony
Do gry: XCOM: Enemy Unknown Poniedziałkowy Serwis Stratega Subiektywnego - podsumowanie roku 2012
PSSS żyje. Mimo wielu zapewnień i obietnic, nie udało mi się niestety dotrzymać pierwotnego założenia tego felietonu wypuszczając go w regularnych odstępach czasowych. Poniekąd wynikło to z obawy przed wyczerpaniem tematu, w dużej mierze był to jednak brak czasu – naprawdę ciężko utrzymać przy codziennych obowiązkach formę i dostarczać wam raz na tydzień dobry felieton. Niemniej jednak, mimo że wychodzi teraz w formie nieregularnej (acz zawsze w poniedziałek), PSSS wciąż żyje, a ja prezentuje teraz specjalne wydanie sylwestrowe. Data: 2012-12-31
Dział: felietony
Poniedziałkowy Serwis Stratega Subiektywnego - Hybrydy
Strategia, jeden z tych gatunków, któremu wiele zawdzięczamy. Pojawiło się wiele wspaniałych pozycji strategicznych z różnych podgatunków. Mamy już kultowe tytuły strategiczne w kategorii RTSów, mamy też gry absolutnie kultowe jeżeli chodzi o strategie turowe czy też pozycje ekonomiczne. XXI wiek wymusza na nas jednak coś zupełnie nowego, dlatego twórcy starają się wypróbować zupełnie nowe rzeczy – hybrydy, czyli połączenie gier strategicznych z zupełnie odmiennymi gatunkami gier. Jak to w praktyce niektórym wyszło? Data: 2012-11-12
Dział: felietony
Do gry: Metal Gear Solid 4: Guns Of The Patriots Fenomen serii Metal Gear Solid
Czasy, gdy na rynku królowały 8-bitowe konsole to zaprawdę czasy wspaniałe. To właśnie wtedy swoje początki miało wiele serii gier, które po dziś dzień z dumą prezentują swoje kolejne odsłony, zbierają nowe rzesze fanów i otrzymują najwyższe noty. Jest „saga” o wąsatym hydrauliku, jest opowieść o dzielnym Linku, wyruszającym na niebezpieczną wyprawę by uratować księżniczkę. Jest też Solid Snake, legendarny komandos ze swoją rodzinką, która za nic w świecie nie chce mu dać spokoju. Kto by jednak przypuszczał, że wszystko zacznie się tak niepozornie, od ambitnego projektu, który już w dniu premiery został określony przełomowym. Data: 2012-11-09
Dział: felietony
Poniedziałkowy Serwis Stratega Subiektywnego – Tutoriale czyli pierwsze kroki w grze strategicznej
Z początku chciałbym przeprosić wszystkich tych, którzy czekali na poniedziałkową odsłonę kącika w ubiegłym tygodniu, która się niestety nie pojawiła z powodu awarii mojego poczciwego sprzętu. No ale, komputer wyrzuciłem przez okno, a dzięki wielu sprzyjającym okolicznością wróciłem ze sklepu z nowiutkim, niezawodnym sprzętem także nowy PSSS już dostępny, a w dzisiejszym odcinku – tutoriale. Data: 2012-10-29
Dział: felietony
Do gry: StarCraft II: Heart of the Swarm Poniedziałkowy Serwis Stratega Subiektywnego – F2P w grach
Jak to powiedział jeden z moich wykładowców dzisiaj „skończymy trochę wcześniej bo zdaję sobie sprawę z tego, że poniedziałkowe wykłady to dla studentów prawdziwa walka o przetrwanie”. Poniekąd muszę się z nim zgodzić. Tym razem jednak, zmęczony, patrzący na jakże interesujące żaluzje miast spać rozmyślałem na zaproponowany przeze mnie tydzień temu temat – model free2play w grach strategicznych. Ze smutkiem stwierdzam, że bynajmniej nie doszedłem do pozytywnych wniosków. Data: 2012-10-15
Dział: felietony
Poniedziałkowy Serwis Stratega Subiektywnego – Quo vadis strategio?
Pierwsza odsłona strategicznego kącika dla żądnych nowych tekstów czytelników zaczyna się bardzo standardowo i zadaje pytanie, które padało już dziesiątki tysięcy razy. Jednak nie wiem jak wam, ale mi się ono wciąż nie znudziło. Data: 2012-10-08
Dział: recenzje
Do gry: PoxNora PoxNora
EverQuest, PlanetSide, DC Universe Online. Co łączy wszystkie te trzy, notabene bardzo popularne gry MMORPG? Otóż wszystkie są dziećmi gigantycznego koncernu Sony Online Entertainment. Gdzieś pomiędzy ich głośnymi premierami, już prawie 7 lat temu, japoński gigant wypuścił do sieci pomniejszy projekt rozgrywany w oknie przeglądarki, a zwał się on PoxNora. Data: 2012-04-22
Dział: zapowiedzi
Do gry: Total War: Shogun 2 - Zmierzch Samurajów Total War: Shogun 2 - Zmierzch Samurajów
Total War: Shogun 2 był bez wątpienia wielką grą, która wprowadziła sporo szumu do światka nie tylko strategicznego. Nie zapominajmy bowiem, że to właśnie pierwsza część Shoguna zapoczątkowała kultową już serię Total War i przez wielu (w tym mnie) do tej pory uznawana jest za najlepszą, przy której Medieval, Rome czy Empire się mówiąc wprost – chowa. Moja radość była tym większa gdy wypuszczony po długich latach oczekiwań sequel okazał się grą na odpowiednio wysokim poziomie. Teraz natomiast przychodzi czas na pierwszy dodatek typy stand alone zatytułowany Zmierz Samurajów. Katany w dłoń, bo będzie się działo! Data: 2012-03-01
Dział: felietony
Do gry: Tropico 4 Historia serii Tropico
Z pewnością wielu was słyszało o serii gier Tropico. Już na dniach będziemy mogli zobaczyć czwartą część tego ekonomicznego cyklu, w którym wcielamy się w rolę dyktatora, który z podupadającej ruiny przypominającej państwo, tworzy wielkie mocarstwo. Tymczasem jednak nim położymy łapki na pudełku z najnowszą kontynuacją, zachęcam do zapoznania się z krótkim „spin offem” przedstawiającym historię tej „małej wielkiej serii”. Data: 2011-09-07
Dział: zapowiedzi
Do gry: Orcs Must Die Orcs Must Die! Śmierć orkom!
Dawno dawno temu, gdy na praktycznie każdym komputerze domowym królowała jedna z części słynnej trylogii Warcraft, rasa zielonoskórych była potęgą. Wznosili w górę topory ogłaszając przerażającym rykiem kolejne zwycięstwo i zarazem kolejną porażkę bastionu ludzkiego. Był jeszcze niemniej popularny Warhammer (który za sprawą Mark of Chaos jakiś czas temu przeszedł pewnego rodzaju renesans, co było miłym zaskoczeniem dla fanów mających po dziurki w nosie uniwersum 40k), w którym to również mogliśmy przejąć kontrolę nad regimentem krwiożerczych bestii budzących strach w każdej prowincjonalnej mieścinie. Wszyscy bohaterowie każdego z tych RTS-owch klasyków zadawali sobie zatem pytanie: czy coś jest w stanie zatrzymać ten orczy pochód śmierci? Cóż, jak pokazuje nam studio Robot Entertainment sposób jest, a konkretniej tych sposobów jest dużo. Bardzo dużo. A konkretniej to dużo i śmiesznie. Przynajmniej tak się zapowiada ich nowa produkcja o jakże wymownym tytule Orcs Must Die!. Data: 2011-08-24
Dział: felietony
Do gry: Dungeons Co Dungeons ma wspólnego z Dungeon Keeper
Lata dziewięćdziesiąte był z pewnością jednymi z najlepszych lat w historii komputerowej rozrywki. W czasach, gdy maszyny nie posiadały mocy obliczeniowej na tyle dużej by wygenerować nieziemską oprawę graficzną czy jak najwierniej oddającą realia fizykę, twórcy gier stawiali na grywalność, miodność i pomysłowość. Czy ktoś wyobraża sobie w dzisiejszych czasach produkcję z paskudną oprawą graficzną, która zostanie doceniona ze względny na pomysł? Wyjątek tu stanowi wciąż głośny Minecraft, który jednak nie zaliczany jest do tego kręgu ze względu na założenia i klimat gry. Niemniej jednak jest wielu ludzi, którzy w owego Minecrafta swych sił nigdy nie spróbują właśnie ze względu na oprawę. Wracając jednak do tematu, jak już wspomniałem, koniec XX wieku przyniósł wiele ciekawych pozycji, które po dziś dzień są przyczepione do serc graczy z tabliczką „kultowa”. Jedną z najważniejszych pozycji zasługujących na ten tytuł jest Dungeon Keeper, gra strategiczna stworzona w 1997 roku przez nieistniejące już studio Bullfrog. Była to ostatnia gra tego studia stworzona przez jednego z najważniejszych twórców komputerowej rozrywki, Petera Molyneuxa i po jej stworzeniu opuścił je, by otworzyć Lionhead Studios znane między innymi z Black & White. Data: 2011-07-12
Dział: recenzje
Do gry: Sąsiedzi z Piekła Rodem: Jazdy z Gwiazdą Sąsiedzi z Piekła Rodem: Jazdy z Gwiazdą
Już na początku, gdy po raz pierwszy usłyszałem o tym tytule, nie podobało mi się wiele rzeczy. Ci odrobinę starsi gracze z pewnością pamiętają i miło wspominają dwuczęściowy cykl zabawnej gry logiczno-zręcznościowej noszącej właśnie tytuł Sąsiedzi z Piekła Rodem. Gra charakteryzowała się sympatycznymi bohaterami i przezabawnymi gagami, które dopełniała muzyka zrobiona na wzór tej z najpopularniejszych sitcomów lat dziewięćdziesiątych. Mimo tego, iż twórcy zarzekali się, że nie zrobią kolejnej gry z serii, ja taką właśnie dostałem do ręki. Czy aby na pewno jednak są to sąsiedzi? Data: 2011-06-30
Dział: recenzje
Do gry: Bridge Baron 21 Bridge Baron 21
Istnieje wiele gier, które trudno sklasyfikować. Są również takie, które przynależą do rodzaju takich, który nie jest zbytnio popularny, a mimo tego znajduje swoich zwolenników. Są to jednak przeważnie produkcje niskobudżetowe, które pojawiają się na sklepowych półkach w niezbyt wygórowanej cenie, rozchodzą się w mniejszej bądź większej ilości kopii, a następnie ślad po nich znika. Co jednak gdy jedna z takich gier będzie próbowała zabłysnąć i stanąć o półkę wyżej? Data: 2011-04-14
Dział: recenzje
Do gry: Euro Truck Simulator: International Euro Truck Simulator: International
Kilkadziesiąt ton i osiemnaście kół. Okulary przeciwsłoneczne, stylowa muzyka puszczana jeszcze z kasety magnetofonowej i dziesiątki tysięcy kilometrów na horyzoncie. Mimo tego, że jazda ciężarówką była marzeniem wielu młodych mężczyzn, większość z nich musiała obejść się ze smakiem. To nie oznacza jednak, że świat stalowych bestii został raz na zawsze dla nich zamknięty albowiem cząstkę frajdy jaką może dać jazda osiemnastokołowcem próbują przekazać nam programiści ze studia SCS w produkcie zatytułowanym Euro Truck Simulator. Data: 2011-01-08
Dział: zapowiedzi
Do gry: Symulator Farmy 2011 Symulator Farmy 2011
Po lewej nowy Medal of Honor, po prawej najnowsze Call of Duty, za nami już premiera ostatniego Battlefield: Bad Company 2 (które nawiasem mówiąc wciąż króluje w sieci). Jeszcze gdzieś się czai kolejny Need For Speed gdzie ponownie będziemy się brutalnie rozprawiali z policją kierując ich lśniące wozy wprost w nowo postawione znaki drogowe. Jest też nowa odsłona kosmicznych wojaków z Gears of War. Nic tylko przemoc, przemoc i jeszcze trochę przemocy. Nawet w starych, dobrych, poczciwych RPG-ach czy RTS-ach znajdziemy tylko bójki, walki i potyczki (chociaż w tych ostatnich dwóch nabierają one całkiem innego znaczenia). Co jednak gdy gracz będzie chciał w końcu zagrać w coś, co nie opiera się na tym samym schemacie przedstawionym w różnym świetle? Wydawałoby się, że zostaje mu wtedy jedynie rozwiązywanie sudoku czy granie w kalambury. Może też zostać... wirtualnym farmerem. Data: 2010-11-11
Dział: recenzje
Do gry: Braid Braid
Zdarza się, że w przerwie pomiędzy poważnymi produkcjami (Nadchodzącym Dragon Age, Wiedźminem II czy nawet przed wykupieniem kolejnego miesiąca abonamentu w ukochanym World of Warcraft) mam silną potrzebę zagrania w coś, co nie wymaga od nas zaangażowania. W grę, przy której się nieco odprężymy, ale w każdej chwili będziemy mogli ją wyłączyć wymazując wszelkie wspomnienia po niej. Specjaliści nazywają takie gry „casualowcami”. Jest coś pomiędzy zwykłą grą on-line, a pełnoprawną produkcją. Najczęściej to prosta gra logiczna lub gra zręcznościowa, przygotowana z myślą o niedzielnych graczach. Cieszy fakt, że ostatnimi czasy takich gier wydaje się o wiele więcej. Możemy do nich zaliczyć między innymi klimatyczne The Path, zaskakujące swoją prostotą World of Goo czy niedawno stworzone Limbo rozpowszechniane usługą XboX Arcade. Specjalnie jednak dla pecetowych graczy został przygotowany kolejny tytuł idealny wręcz na zabicie nudy podczas ostatnich dni wakacji. Data: 2010-08-28
Dział: felietony
Konsola wideo a gry strategiczne, czyli nie ma rzeczy niemożliwych
Witajcie stratedzy! Witajcie pecetowcy! Pewnie zastanawiacie się, co w serwisie stricte strategicznym robi artykuł o konsolach? Konsole i strategie? Z jednej strony brzmi dziwnie, tak bez myszki, z padem w ręku musi być strasznie niewygodnie. Z drugiej jednak strony, każdy powinien sobie właśnie w tym miejscu zadać pytanie – czemu nie? Poniższy tekst skierowany jest właśnie do tych z was, którzy lubią poszerzać swoje horyzonty i próbować czegoś nowego bo chociaż na pierwszy rzut oka pojęcie strategii jest konsolowcom obce, to tak naprawdę na „pudełka do grania” jest ogrom ciekawych tytułów, obok których przynajmniej ja nie mogłem przejść obojętnie. Data: 2010-08-07
Dział: recenzje
Do gry: Król Artur Król Artur
Hybrydy (lub też crossovery, co jest znacznie popularniejszym określeniem) zdobywają ostatnio coraz większe grono zainteresowanych. Połączenie dwóch pomysłów często daje zadowalający efekt i sprawia, że całość wydaje się być świeża, być czymś, na co inni się kiedyś nie odważyli. Oto przed wami najnowsza z nich. Pamiętacie może Warhammer: Mark of Chaos? Dobrze się bawiliście przy Medieval Total War? Jeżeli na obydwa pytania zdecydowanie odpowiadacie „tak!”, to zapraszam do zapoznania się z Królem Arturem. Data: 2010-04-02
Dział: recenzje
Do gry: Theatre of War 2: Afryka Theatre of War 2: Afryka
Niszowe produkcje zawsze powodowały u mnie przyśpieszoną akcję pracy serca. Kiepska grafika, słabe udźwiękowienie i wysoki poziom trudności to rzeczy, na które niedzielny gracz najczęściej narzekał zasiadając do takich tytułów (chociaż... od kiedy wysoki poziom trudności jest wadą?). Zapominają natomiast o fakcie, że tego typu produkcje kierują się złotą zasadą: jest to gra robiona przez pasjonatów dla pasjonatów! I nie należy (a wręcz nie wolno!) zapominać, że pod kiepską oprawą wizualną kryje się wnętrze potrafiące przyciągnąć starych wyjadaczy na długie godziny. Jedną z takich produkcji był Theatre of War, o podtytule Pola Zagłady, oferujący nam rozgrywkę w czasie rzeczywistym na bardzo wysokim poziomie. W tym roku autorzy zaszczycili nas sequelem, który – mimo narzekań wielu graczy – trzyma poziom starszego brata i nie poddał się krytyce. Data: 2009-12-01
Dział: zapowiedzi
Do gry: Tropico 3 Tropico 3
Dawno, dawno temu, kiedy to jeszcze Pentium II był wyznacznikiem szlachectwa naszego komputera, a posiadanie 128 MB RAM-u czyniło z Twojej maszyny obiekt wszelkich pożądań, studio PopTop Software stworzyło grę Tropico, w której to mieliśmy możliwość wcielenia się w dyktatora jednej z pięknych, rajskich wysp tropikalnych. Gra podbiła serca graczy, co spowodowało powstanie sequela, który okazał się trzymać poziom starszego brata. Ilość sprzedanych egzemplarzy obydwu części (wraz z dodatkami) zadecydował jednoznacznie o rozpoczęciu prac nad kontynuacją. Panie i Panowie, wielkimi krokami na nasze dyski twarde zbliża się Tropico 3! Data: 2009-09-06
Dział: felietony
Do gry: Warhammer: Mark of Chaos Świat Warhammera
Termin „Warhammer” każdemu obił się o uszy i z pewnością nie ma (a przynajmniej ja takowych nie znam) ludzi, którzy by chociaż raz w życiu owej nazwy nie usłyszeli. Warhammera można z jednej strony nazwać po prostu systemem RPG, a z drugiej strony drugą rzeczywistością, która chciała by być domem dla wielu maniaków tego świata. Wszystko zaś zaczęło się blisko 30 lat temu. Data: 2009-08-25
Dział: recenzje
Do gry: Tom Clancys EndWar Tom Clancy's EndWar
Raz na jakiś czas zdarzy się, że wielkie studia postanawiają przestać wciskać graczom ciągle ten sam, odgrzewany setki razy kotlet i chcą stworzyć coś świeżego. Wielu gigantom się nie udało, wielu straciło przez to fortunę, ale część z nich zyskała na takowych pomysłach kilka ładnych milionów. A przecież jak w grę wchodzi Ubisoft, a gra sygnowana jest nazwiskiem największego twórcy thrillerów i książek sensacyjnych, Toma Clancy'ego, to wszelkie niepokoje zostają natychmiast rozdmuchiwane. Tak było i tym razem. Data: 2009-07-25
Dział: poradniki
Do gry: Warhammer: Mark of Chaos Warhammer: Mark of Chaos
Warhammer: Mark Of Chaos - porady ogólne, czyli uczymy się uchodzić z życiem Data: 2009-07-20
Dział: recenzje
Do gry: Stormrise Stormrise
Od pojawienia się pierwszych wzmianek o głośnym projekcie EndWar sygnowanym nazwiskiem Toma Clancy'ego zacząłem się interesować nowo powstałym podgatunkiem gier strategicznych, który charakteryzował się rewelacyjnym przedstawieniem pola walki ukazanym wprost z „oczu” naszych żołnierzy. Dynamika w tym wypadku jest naprawdę zaskakująca, a adrenalina nawet przez chwilę nie daje nam spokoju. Gdy usłyszałem o Stormrise rozpocząłem dokładne śledzenie owego projektu, albowiem „EndWar w świecie Fallouta” (jak przez wielu był nazywany) wydawał się całkiem smakowitym kąskiem. Kilka dni temu miałem zaszczyt uruchomić grę na swoim komputerze. I o tyle o ile w EndWara grało mi się wyśmienicie, to tu aż tak kolorowo już nie zawsze jest. Data: 2009-07-17
Dział: recenzje
Do gry: Warhammer: Mark of Chaos Warhammer: Mark of Chaos Złota Edycja
Mówi się, że stare pomysły dobrze się nie sprzedają. Twórcy gier zatem porzucają stare tematy i starają się wprowadzić masę innowacji, która nie zawsze wychodzi nam – graczom – na zdrowie. Podczas gdy inni kombinują na siłę jakby tu zadowolić gracza, studio Black Hole Games postanowiło wykorzystać stary, dobry i przede wszystkim sprawdzony pomysł, który przed laty został bardzo ciepło przyjęty w dwóch pozycjach wprost z magicznego świata Warhammera: mowa tu o produkcjach Shadow of The Horned Rat oraz przez wielu niezapomnianym Dark Omen. Data: 2009-07-10
Dział: felietony
Polski rynek game-devu
Możecie wierzyć bądź też nie, ale mimo, że jestem zwykłym, na ogół niczym nie wyróżniającym się graczem, to rynek tzw. game-devu, czyli tworzenia i wydawania gier (w tym wypadku w Polsce, choć warto wspomnieć, że game-dev nie dotyczy wyłącznie wydawania gier, ale również wielu innych, pomniejszych spraw związanych z samymi grami, między innymi technik animacyjnych czy nawet możliwości nauki związanej z grami, o czym z pewnością wspomnę w niedługim czasie) stanowi jedno z moich głównych zainteresowań. Powiem więcej: każdy szanujący siebie Gracz powinien śledzić aktualności z tej dziedziny, albowiem w co będziemy grać kiedy to owy rynek zacznie podupadać? Data: 2009-06-05
Dział: felietony
Konferencja Wydawców i Developerów Gier Video 2009 - relacja
Imprezy komputerowe/growe to rzecz iście fascynująca. Na takich zawsze dowiemy się czegoś ciekawego, poznamy wielu ludzi, od których możemy się dowiedzieć równie wielu ciekawych rzeczy, a także świetnie się przy tym będziemy bawić. Targi E3, Games Convection, Games Connection - wszystkie z nich to prestiżowe spotkania, na których goszczą światowej sławy firmy i wielcy producenci. Wielkie imprezy, wielkie przeżycia, a wśród nich światełko w tunelu, czyli pierwsza edycja Konferencji Wydawców i Developerów Gier w Krakowie. Data: 2009-06-03
Dział: recenzje
Do gry: Codename: Panzers - Cold War Codename: Panzers - Zimna Wojna
Temat wojenny (mam tu na myśli wojny historyczne oczywiście) jest bardzo często wykorzystywany w strategiach czasu rzeczywistego maści wszelakiej. Pozycje o tej tematyce można podzielić na klasyczne RTS-y oraz strategie taktyczne. I mimo, że tych pierwszych jest tylko ile płatków śniegu spadających z nieba podczas zamieci, to tych drugich jest zdecydowanie mniej. Całe szczęście gatunek ten nie umarł i po długiej przerwie, w roku 2005 na półki sklepowe trafiła absolutnie nowa pozycja z tego gatunku zatytułowana Codename: Panzers. Z miejsca wskoczyła ona na listę przebojów i podbiła serca tysięcy strategów z całego świata. Obecnie mamy okazję czekać na premierę najnowszej, trzeciej części serii zatytułowaną Zimna Wojna. Czy jest tak samo dobra jak jej poprzedniczki? A może w znacznym stopniu prześciga dwie pierwsze części gry? W celu pozyskania owej informacji zapraszam do dalszej części tekstu. Data: 2009-03-19
Dział: zapowiedzi
Do gry: Codename: Panzers - Cold War Codename: Panzers - Cold War - beta-test
Od wielu, wielu lat jestem zwolennikiem taktycznych gier strategicznych opartych na tematyce wojennej – takie szlagiery jak Blitzkrieg czy Sudden Strike są mi bardzo dobrze znane. Od paru lat śledzimy stały rozwój kolejnego giganta w tej branży, mianowicie serii Codename: Panzers. Owa seria wyróżnia się głównie tym, że przedstawia ona historię na zasadzie „co by było gdyby”, dzięki czemu rozgrywka okazuje się jeszcze ciekawsza, ponieważ nie wiemy jakie będzie zakończenie całej historii. W najbliższym czasie na półki sklepowe wskoczy trzecia już odsłona z serii z podtytułem Cold War. Już po przetestowaniu dema gry można stwierdzić jedno – nieźle zamiesza na rynku multimedialnym. Szczegóły poniżej. Data: 2009-02-22
Dział: recenzje
Do gry: Samuraj Samuraj
Od paru ładnych lat gry planszowe z pewnością przejęły pałeczkę lidera jeśli chodzi o mój gust. Od zarania dziejów zdecydowanie częściej wybierałem partyjkę ze znajomymi w dobrą, planszową grę strategiczną niż najnowsze produkty wprost z tłoczni płytowych. Podobnie jest z najnowszym tytułem, który trafił na moje biurko. Dobre klimaty, dobre towarzystwo oraz dużo... soczku (Sztab VVeteranów bowiem nie propaguje alkoholu;)) i można siedzieć nawet całą noc bez przymrużenia oka. Data: 2009-02-21
Dział: recenzje
Do gry: Senji Senji
Zauważyliście drodzy państwo, że strategiczne gry planszowe dzielą się na dwie główne kategorie? Praktycznie każdy tytuł można wpakować do jednego z dwóch worów: fantastyka i historia. Jeśli już trafi ona do tytułów historycznych to rozgrywana jest w najciekawszych czasach: Pierwsza i Druga Wojna Światowa, Rewolucja Francuska, czasy starożytne. Mało twórców jednak odważyło się jak dotąd stworzyć produkt w jednym z najciekawszych okresów świata – w Feudalnej Japonii. Owszem było parę tytułów (swoją drogą tytułów naprawdę świetnych), aczkolwiek jest ich jak na lekarstwo. Tymczasem Autorzy Senji zrobili krok do przodu i skupili się na nierozgrzebywanym dotąd temacie: wojnie rodzin, wielkich klanów. I trzeba ze szczerym sercem przyznać, że pomysł ten wyszedł tylko grze na dobre. Zapraszam do recenzji. Data: 2009-01-04
Dział: recenzje
Do gry: Stalingrad 1942-43 Stalingrad 1942-43
Dużo ludzi zastanawia się z pewnością dlaczego gry planszowe nie są aż tak popularne jak jej wirtualni odpowiednich. No bo w końcu zastanówmy się: podczas gdy na planszy znajduje się niewielki obszar w grze, zajmujący nieraz pokaźną przestrzeń w rzeczywistości, a jednocześnie fantastyczne przygody i niezwykłe krainy są dla nas na wyciągnięcie ręki na jednym, małym krążku! Na dodatek astronomiczne ceny i te chore instrukcje, których trzeba się wyuczyć notabene na pamięć. I choć może opisywany przeze mnie tytuł nie należy do najłatwiejszych, to z pewnością niska cena i obszerność produktu spowodują, że gracz przymknie oko na parę błędów. Data: 2008-11-21
Dział: recenzje
Do gry: Space Empires V Space Empires V
Gry strategiczne, a dokładniej gry z podgatunku 4x są rzadkim zjawiskiem. Aczkolwiek jeśli pojawi się jakaś gra z owego podgatunku, często okazuje się być prawdziwą perełką, jak choćby Master of Orion. W międzyczasie premiery trzeciej części gry na rynku pojawił się, wydawałoby się, groźny konkurent o nazwie Homeworld, który niestety nie czerpał praktycznie nic z gatunku, a bliżej mu było raczej do gry RTS. Następnie była długa, długa przerwa i tak oto w 2008 roku dochodzi do premiery Sins of Solar Empire, idealnego połączenia wybornej oprawy audiowizualnej i sztandarowych rozwiązań zaczerpniętych z 4x, skazując tym samym tytuł ten na bezwarunkowy sukces. Aczkolwiek gdzieś tam pomiędzy tymi wszystkimi tytułami pojawiały się kolejne gry z mało znanej serii Space Empires. Gra nie była bardzo popularna na rynku ogólnym, natomiast w kręgach tematycznych mówiono, że jest jedną z lepszych pozycji. Ja pierwszy raz swoich sił spróbowałem w części czwartej i nie żałowałem, albowiem gra pochłonęła mnie na wiele upojnych wieczorów. Teraz trzymam w ręku jak na razie ostatnią odsłonę serii z cyferką V. Czy powtórzyła ona sukces poprzedniczki i czy nadal oferuje świetną zabawę? Zapraszam do lektury. Data: 2008-09-18
Dział: recenzje
Do gry: Sins Of a Solar Empire Sins Of a Solar Empire
Tak już na świecie jest, że jedna rzecz jest bardziej popularna od drugiej. I tak oto jest wysyp RTS–ów, a coraz mniej gier utrzymanych w konwencji turowej. Coraz więcej mamy bezmyślnych produkcji, w których liczy się głównie jak najszybsze klikanie myszką, a brak na rynku produkcji głębokich, przemyślanych. A gdyby połączyć coś co będzie i ciekawe i przemyślane i takie, w które zagrają setki ludzi? Proszę państwa, ja sam czekałem na tę grę rok. W końcu jest dostępna w Polsce i powiem jedno: jest to mój typ numer jeden w kategorii gry roku 2008. Przed państwem Sins Of a Solar Empire: Grzechy Imperium Słońca. Data: 2008-09-11
Dział: recenzje
Do gry: Wróg u Bram - Stalingrad 1942 Wróg u Bram - Stalingrad 1942
Dawno, dawno temu, w czasach gdy o takim cacku jak Amiga można było pomarzyć, termin „strategia” był już bardzo popularny (i nie chodzi mi tutaj bynajmniej o temat wojenny). Otóż gdy na świecie nie było jeszcze komputerów bardzo popularne były już gry planszowe, które tak naprawdę w niczym nie ustępują swoim komputerowym odpowiednikom. Niestety, w dzisiejszych czasach słowo „strategia” zostało już na dobre skomputeryzowane. Otóż dzisiejsza młodzież już coraz bardziej zapomina co to znaczy prawdziwa gra strategiczna. Wróg u Bram – Stalingrad 1942 jest właśnie taką grą. Produkcją przygotowaną w starym, dobrym stylu, a co najważniejsze, wykonaną z taką samą gracją. Data: 2008-09-01
Dział: recenzje
Do gry: Seven Kingdoms: Conquest Seven Kingdoms: Conquest
W dziedzinie gier komputerowych jak zresztą w każdej innej, zdarzają się tytuły, które na zawsze pozostają w umysłach, a nawet sercach graczy na całe życie. Takie tytuły znajdą się w każdym gatunku gier. Jeśli chodzi o gry typu Real Time Strategy (RTS) na starcie możemy wymienić takie szlagiery jak Starcraft, Warcraft, Total Annihilation czy właśnie Seven Kingdoms. W kwestii tych gier pojawia się jednak dosyć poważny problem, zwany kontynuacją. Zdarza się tak, że kontynuacja okazuje się świetna, a po sequela nie sięgną fani poprzednich odsłon serii. I tak jest właśnie w przypadku Seven Kingdoms Conquest. Data: 2008-08-15
Dział: recenzje
Do gry: Armored Brigade Armored Brigade
Prawie każdy gatunek gier dzieli się na 2-3 podgatunki. I tak oto mamy bezsensowne strzelanki gdzie na ziemię wysypuje się tysiąc naboi w ciągu sekundy oraz mamy gry taktyczne gdzie trzeba ruszyć głową. Mamy gry z gatunku RPG gdzie trzeba trochę pokombinować, skupić się na rozmowach, klimacie i postaci, a są też takie gdzie przeważa naciskanie na zmianę lewego i prawego przycisku myszki. Są też i strategie rządzące się zasadą „kiedy ludzi kupa i Herkules dupa”, a są też takie gdzie każda jednostka jest na wagę złota. Są też strategie ekonomiczne gdzie zamiast niszczeniem zajmujemy się raczej tworzeniem. Dochodzimy w końcu do ostatniego podgatunku czyli strategii turowych bądź też taktycznych. I przyznam szczerze, że przy tych ostatnich czeka nas największa zabawa pod warunkiem, że gracz ma w głowie trochę więcej niż wyobrażenie masakry przy pomocy karabinu maszynowego który dzierżawi niezniszczalny komandos. Opisywana dzisiaj przeze mnie gra zalicza się właśnie do podgatunku strategii taktycznych i mimo tego iż nie doświadczymy tutaj pięknej grafiki czy efektów specjalnych przeznaczonych dla DirectX 10, to gra oferuje nam o wiele, wiele więcej. Data: 2008-07-30
Dział: recenzje
Do gry: Hearts of Iron II Hearts of Iron II
Seria Paradoxu pod tytułem Europa Universalis od samego początku oferowała nietuzinkową rozrywkę dla weteranów gier strategicznych. Głównym założeniem serii zawsze była dominacja nad pewnym kontynentem bądź też całym światem. Z biegiem czasu powstało wiele gier, które mimo innej nazwy oferowały podobny przebieg rozgrywki. Jedną z nich była miniseria II Wojna Światowa i o tyle, o ile pierwsza część gry obeszła się bez rewelacji, to jej sequel - którego recenzję właśnie czytacie - to całkiem inna bajka… Data: 2008-01-06
Dział: recenzje
Do gry: Silent Hunter 3 Silent Hunter III
Przyznam szczerze, że mało który symulator kilkunastotonowych maszyn potrafi przykuć moją uwagę na dłużej. Tak w sumie na rynku liczą się wyłącznie dwie pozycje: Dangerous Waters i seria Silent Hunter. Teraz po zakręconym Prince Of Persia i przemyślanym Splinter Cell firma UbiSoft opracowała czwartą część gry Silent Hunter natomiast polski dystrybutor z tej okazji wydał na polskim rynku odświeżoną wersję części trzeciej w przystępnej cenie, tak więc warto się jej przyjrzeć bliżej, chociażby, dlatego, że starsze nie oznacza gorsze… Data: 2007-11-09
Dział: zapowiedzi
Do gry: Viva Pinata Viva Pinata
Jedną z pierwszych gier na jedną z trzech konsol nowej generacji, jaką jest Xbox 360, i jednocześnie grą promującą konsolę była niewątpliwie Viva Pinata. W tej wspaniałej, cukierkowej grze przyszło nam stworzyć oraz utrzymać ogród zamieszkujący przez stworki podobne do tych, które wypełniane są cukierkami na przyjęciach urodzinowych. Gra zaskakiwała pomysłowością i oryginalnością oraz zachwycała wspaniałą oprawą audiowizualną. Teraz wreszcie posiadacze starego, wysłużonego blaszaka będą mieli okazję zagrać w ten wspaniały tytuł, bowiem na horyzoncie pojawiła się konwersja hitu z konsoli, którego zapowiedź właśnie macie okazję przeczytać… Data: 2007-10-10
Dział: zapowiedzi
Do gry: Dawn Of Fantasy Dawn Of Fantasy
Data: 2007-06-19
Dział: recenzje
Do gry: Frontline: Kursk Frontline: Kursk
Data: 2007-05-06
Dział: recenzje
Do gry: Cellmons Cellmons
Data: 2007-05-05
Dział: recenzje
Do gry: Crown Of Glory Crown of Glory
Data: 2007-03-03
Dział: recenzje
Do gry: War In The Pacific War in the Pacific
Data: 2007-01-22
Dział: zapowiedzi
Do gry: Sins Of a Solar Empire Sins of a Solar Empire
Data: 2007-01-19
Dział: zapowiedzi
Do gry: Coffee Break Coffee Break
Data: 2006-12-16
Dział: recenzje
Do gry: LinCity NG LinCity-NG
Data: 2006-12-10
Dział: recenzje
Do gry: Dangerous Waters Dangerous Waters
Data: 2006-10-13
Dział: recenzje
Do gry: Battle for Wesnoth The Battle for Wesnoth
Data: 2006-08-24