Sztab VVeteranów
Tytuł:
Producent:
Dystrybutor:
Gatunek:
Premiera Pl:
Premiera Świat:
Autor: MAO
Ocena
czytelników GŁOSUJ
OCENA
REDAKCJI % procent

Baldurs Gate 2

Warto poprosić go o pomoc (a w zasadzie to on poprosi nas) w walce z wampirami - Aran obieca podesłać nam swoich najlepszych zabójców. Korzystając z wizyty w dzielnicy portowej, proponuję zająć się wykonaniem jednego z niezwykle trudnych zadań pobocznych. Z prawej strony tawerny znajduje się niepozorny dom - otwieramy drzwi (zamknięte i zabezpieczone pułapką) i wchodzimy do środka. Eliminujemy grupę minotaurów (na stole znajduje się trochę złota) i wchodzimy do piwnicy. Ktoś sobie wybudował w domu prawdziwy grobowiec! Ostrożnie podchodzimy i otwieramy sarkofag. Liszy Kangaxx poprosi nas o pomoc - odzyskanie jego poćwiartowanego ciała, by mógł znowu zmartwychwstać. W nagrodę mamy otrzymać niewyobrażalne bogactwa, hm, brzmi zachęcająco - wybieramy się na poszukiwanie członków ciała liszego - do dzielnicy świątyń.

Temple District Bez zbytniego ociągania się schodzimy do kanałów i podążając na północny zachód, przechodzimy do ich starszej części (gdzie kiedyś rozpracowywaliśmy kult Niewidzącego Oka). Wciąż kierujemy się na zachód, przechodzimy do północnych komnat - przed nami olbrzymi sarkofag podobny do tego, w którym spoczywa nasz zleceniodawca Kangaxx. W środku znajdziemy ręce i nogi, jednakże ich zabranie do najłatwiejszych nie należy - musimy ubić strażnika - liszego. Nawet tak doświadczonej ekipie jak nasza, walka może sprawić spory kłopot, albowiem nasz przeciwnik dysponuje najsilniejszymi w grze zaklęciami (szczególnie denerwujące jest zatrzymanie czasu i roju meteorytów). Przed potyczką rzucamy wszelkie możliwe zaklęcia ochraniające i przyzywamy jednego (bo i tak za chwilę umrze) potwora do pomocy. Gdy tylko rozpocznie się, jatka regularnie korzystamy z zaklęć Breach, Pierce Magic, Lower Resistance i Khelben's Warding Whip rozpraszających czary ochronne naszego nieprzyjaciela. Jeśli chodzi o zaklęcia ofensywne, to polecam Abi-Dabzim's Horrid - kilka celnych uderzeń i po kłopocie. Warto zauważyć, iż liszy za każdym razem, gdy użyje czaru zatrzymującego czas, staje się przez dłuższa chwilę praktycznie bezbronny - wtedy atakujemy broniami konwencjonalnymi, to najlepszy moment, by go zabić. Istnieje również nieco prostszy sposób na ubicie łobuza - atakujemy, gdy tylko się on pojawi (zanim zdąży cokolwiek do nas powiedzieć), w ten sposób zadamy mu potężną serię ciosów, bo liszy nie rzuci praktycznie żadnego zaklęcia ochronnego.

Za wyeliminowanie gada otrzymamy 22 000 punktów doświadczenia, co pozwoli awansować Minscowi na kolejny poziom. Zabieramy członki i wychodzimy. Przed opuszczeniem kanałów proponuję odwiedzić jeszcze jedno miejsce - w ich północnej części znajdują się ukryte, zamknięte drzwi, do których klucz szczęśliwie posiadamy (znaleźliśmy go przy zwłokach Tazoka, w Windspear Hills, przed walką z Czerwonym Smokiem). Otwieramy przejście i podążamy korytarzem - wokoło pełno ciał poległych wojowników! Ciekawe, co czeka na nas w ciemnościach - schodzimy na dół. Czy to miejsce nie wydaje się wam znajome? Oczywiście, wszak to jest twierdza Illithidów! Tylko co te gady robią w samym centrum miasta Athkatla? Podążamy na zachód - w pierwszej z komnat napotkamy grupę opętanych poszukiwaczy przygód i ich "właściciela" Mind Flayera. Szybko eliminujemy całe towarzystwo (ludzi ubijając albo kilkoma kulami ognia, albo czarem Death Spell).

W dalszym ciągu przemieszczamy się na zachód - kolejna ciężka potyczka: 2x Mind Flayery, 2x Kolosy Umbrowe i 2x Ulitharidy - oczywiście do pomocy przyzywamy grupę pięciu niewidzialnych Stalkerów czy też mieczy Mordenkaina. Przed nami już ostatni z sal, na północnym zachodzie. Siły wroga są ogromne (2 Kolosy Umbrowe i przynajmniej 6 wysysaczy mózgów wraz ze swoim dowódcą - Alhoonem) - widać przeszkodziliśmy im w jakiejś naradzie. Ubijamy całe towarzystwo i dobieramy się do stojącego w centrum kotła, w którym natrafimy na Wand of Wonder (losowy efekt), Hammer of Thunderbolts +3 (ostatnia, czwarta z części artefaktu Crom Faeyr) i notkę wyjaśniającą nieco plany Illithidów, które pokrzyżowaliśmy (oj mają oni powody, by nas nie lubić - najpierw wybiliśmy ich całe miasto, a teraz zlikwidowaliśmy armię). Wychodzimy na powierzchnię. Proponuję zajrzeć na chwilkę do siedziby Zakonu Rycerzy Jasnego Serca - po chwili powinien pojawić się Cathras i zaprowadzić nas do prałata Wesselana. Opowiadamy mu, że wybieramy się na walkę z potężnymi wampirami - jak na szlachetnych rycerzy przystało, Zakon obieca nam w tej krucjacie pomóc, wysyłając grupę najlepszych paladynów! Oj, biedne będą te wampirki, biedne! Opuszczamy siedzibę zakonu i podążamy do Dzielnicy Mostów.

Bridge District Daleko na południowym wschodzie (przedostatni) znajduje się kolejny niepozorny dom (na południe od świątyni Halma i niedaleko tawerny). Otwieramy pierwsze drzwi (wychodzące na zachód - uwaga, potężna pułapka) i wchodzimy do środka. Na stole i w beczce odnajdziemy nieco złota i napój regenerujący. Schodzimy do piwnicy. Przed nami kolejny sarkofag i - jak nietrudno się domyślić - kolejna walka z liszym. Taktyka podobna jak poprzednio (również wart jest 22 000 punktów doświadczenia), a w sarkofagu natrafimy na ostatnią część ciała - korpus. Wychodzimy. Pewnie po ostatnich potyczkach sądzicie, że wasze ekipa jest niepokonana i już nic nie jest jej w stanie zagrozić? No to trzymajcie się foteli, mam małą niespodziankę - otwieramy drzwi z prawej strony (wychodzące na południe), do tego potrzebny jest nam kamień rzezimieszków (Rouge Stone), można było go zdobyć przy okazji kilku zadań. Koniecznie zapisujemy stan gry i wchodzimy do środka. Zostaliśmy teleportowani to niezwykłego miejsca, które wypełnia różowe światło. Za chwilę jedna z najtrudniejszych w całej grze potyczek!

Po wejściu do pobliskiej komnaty, na pokrytym magicznymi symbolami stole pojawi się liszy Shangalar. Oszczędzając słowa, szybko wyjaśni nam, iż właśnie odnaleźliśmy śmierć! I tu zaczyna się bitwa - liszy teleportuje się do sali, w której zaczynaliśmy, a w pokoju pojawi się czterech nowych przeciwników. W walce z wszystkimi naraz nie mamy najmniejszych szans! Koniecznie trzeba skorzystać z jakiejś taktyki - oto na. Przed walką standardowo rzucamy wszelkie możliwe zaklęcia pomocnicze i ochronne, a także przyzywamy jednego potwora. Imoen tuż przy wejściu do sali (gdzie teleportuje się liszy) zakłada pułapki (wprawdzie to nie to samo co Yoshimo, ale zawsze coś). Do komnaty za stołem wchodzi tylko jeden z bohaterów i po pojawieniu się liszego natychmiast powraca do naszego małego pokoiku. W tym samym czasie magowie rzucają do sali jak najsilniejsze zaklęcia ofensywne (proponuję zapalającą lub zabójczą chmurę). Z liszym walczymy tak jak z poprzednimi, uważając, by nie narażać się na ataki obserwatora znajdującego się w sali obok (po raz kolejny niezwykle przydatny okaże się Cloac of Mirroring odbijający zaklęcia bestii).

Dopiero gdy Shangalar padnie martwy (50 000 punktów doświadczenia!) zajmujemy się pozostałymi wrogami - beholderem (14 000), Revarekiem (leszcz, wart 6000) i znajdującym się w dalszej części sali wampirem Shyressem (10 500). Na koniec musimy ubić Layene - uwaga na jej potężne zaklęcia (zatrzymanie czasu i rój meteorów - wojownicy, których wyślemy, muszą być wcześniej potraktowani zaklęciem ochrony przed ogniem) - na 99% przywoła ona potężnego demona do pomocy (16 000). I to wszystko, przy zwłokach Layene odnajdziemy cudowną Staff of the Mag (+2 do klasy pancerza, niewidzialność, ochrona przed złem i oczarowaniem dla właściciela. Trzy razy dziennie pozwala rzucać mieszankę kuli ognia z błyskawicą - potężny czar ofensywny), a przy ciele beholdera - oko. Wrzucamy je do kotła, co uruchomi machinę w północnej części sali. Teraz wystarczy jej użyć, by powrócić do Dzielnicy Mostów. Uf, to była emocjonująca wycieczka! Pora powrócić do codzienności i oddać ciało zleceniodawcy.

Dock District

Otwieramy sarkofag, oddajemy Kangaxxowi jego ciało i już zaczynamy tego żałować! Zamiast obiecywanych bogactw czeka nas walka z ożywionym liszym, o wiele trudniejsza niż te wcześniejsze. Początek zapowiada się standardowo (tak więc używamy identycznej jak ostatnio strategii), jednak później jest coraz gorzej - Kangaxx, zamiast umrzeć, przemieni się w Demi-Licha! Aby go zranić, potrzebujemy magicznej broni, i to aż +4! Prócz tego trzeba się niezwykle spieszyć, albowiem za chwilę zacznie miotać on czary więżące naszych bohaterów - schemat jest prosty - jedno zaklęcie, jedno trafienie, jeden członek naszej drużyny odchodzi do przeszłości! Wystarczą ok. 2 minuty i zostaniemy sami! Jedynym skutecznym sposobem na walkę z Kangaxxem jest przemienienie się naszego czarnoksiężnika w wysłannika Bhaala, który będąc odporny na zaklęcia, bez trudu ubije Demi-Licha - resztę drużyny wycofujemy na bezpieczną odległość. Zabicie Kangaxxa warte jest 55 000 punktów doświadczenia (!), a przy jego zwłokach odnajdziemy cudowny Ring

of Gaxx (klasa pancerza +2, 10% odporności na magię, chroni przed trucizną i chorobą, regeneruje 1 punkt życia co 3 sekundy, pozwala raz dziennie rzucać zaklęcie niewidzialności i ulepszonego przyspieszenia (3 x dziennie)!

Imoen awansuje na kolejny poziom, dzięki czemu może nauczyć się 2 zaklęć siódmego poziomu (proponuję Finger of Death). Wychodzimy. Korzystając z okazji, proponuję udać się do krasnoluda Cromwella, by stworzył nam ostatni z dostępnych artefaktów: The Crom Faeyr. Do tego celu potrzebujemy 10 000 sztuk złota i cztery części: Scroll of Crom Faeyr (znaleziony przy zwłokach Smoka Cienia w świątyni w Ummar Hills), Gauntlets of Ogre Power (dobyte w więzieniu sfer), Girdle of Frost Giant Strength (znalezione w Underdark) i Hammer of Thunderbolts (który niedawno odnaleźliśmy w kryjówce Illithidów). The Crom Faeyr jest potężnym, jednoręcznym młotem bojowym +5, podnosi siłę do 25 (!) punktów i natychmiast zabija wszystkie trolle, ettiny, kamienne i gliniane golemy. Jeśli nie macie jeszcze dość potyczek z liszymi, to proponuję udać się do Bramy Miasta.

City Gate W tawernie znajdują się ukryte drzwi, a za nimi prywatny grobowiec. W środku natrafimy na kolejnego niezbyt sympatycznego liszego (wart 22 000). Uwaga na rój meteorów - przed wejściem każdy z naszych herosów musi być potraktowany czarem ochrony przed ogniem, inaczej bez strat się nie obędzie. Przy zwłokach i w skrzyni odnajdziemy Ring of Invisibility, Rod of Terror (laska +3), Wand of Cloudkill, Lightning i Fire i Daystar (długi miecz zadający dodatkowe rany nieumarłym - przyda się w walce z wampirami). No, koniec tego biegania po piwnicach i katakumbach - pora zająć się naszym głównym zadaniem - wampirami. Zaczynamy od przygotowań, proponuję udać się na Promenadę.

Waukeen's Promenade Zaczynamy od odwiedzenia sklepu Adventurer's Mart. Sprzedawca za 50 sztuk złota pozwoli nam kupić przedmioty najwyższej klasy - niektóre z nich mogą okazać się przydatne, sięgnijcie głęboko do sakiewki. Możemy np. nabyć większość zaklęć 9 poziomu - przydadzą się na przyszłość. Następnie podążamy do świątyni Ilmater kupując kilka zwojów z zaklęciem Restoration. Jeśli cały czas posiadacie serce Yoshimo to dodatkowo warto zagadnąć kapłana o wyzwolenie jego duszy. W ten oto sposób nasza grupa zdobędzie 200 000 (to nie błąd!) punktów doświadczenia! Na koniec udać się do gospody i porządnie wyspać, by wyleczyć rany i zapamiętać zaklęcia (szczególnie przydatne okaże się Hold Undead). Czas na chwilę prawdy - podążamy na cmentarz.

The Graveyard

Już przy bramie wejściowej napotkamy Bodhi i po krótkiej rozmowie zacznie się pierwsze starcie. Wampirzyca oczywiście ucieknie, a nas zaatakuje grupa jej podwładnych - nie powinno być większych problemów z ich pokonaniem. Podążamy na północny wschód i schodzimy do niższych poziomów krypty. W pierwszej z sal, w skrzyniach odnajdziemy trochę kołków i pergaminy z czarami Finger of Death, Symbol of Death. Do sali powinny wkroczyć posiłki podesłane nam przez Zakon Rycerzy Lśniącego Serca i Gildię Złodziei Cienia. Podążamy korytarzem na północ - dość szybko natkniemy się na wampiry - Valen, Del i dwa bezimienne. Odbijamy na zachód i za pomocą kołków przebijamy dwie trumny - dodatkowe 18 000 punktów doświadczenia.

Podążamy na północ - kolejna komnata i kolejne starcie: Salia, Meredath i dwa inne pomioty szatana do wyeliminowania. Do basenu z krwią wlewamy wodę święconą - to osłabi pozostałe bestie. Odbijamy na wschód i wchodzimy do głównej sali - tu czeka na nas prawdziwy legion wampirów (ponad 10!) - walka będzie długa i ciężka, koniecznie przyzwijcie wcześniej jakieś potwory do pomocy. Pamiętajcie również o wykorzystywaniu broni zadającej nieumarłym zwiększone obrażenia. Konsekwentnie podążamy na wchód - w korytarzu kolejna potyczka, uwaga na strażnika, wampira-maga - natychmiast odpalamy czar Breach i ubijamy łobuza (warto udać się do sali z trumnami i ostatecznie przebić gada kołkiem). Przed nami wejście do znajomej sali wypełnionej pułapkami. Dodatkowo wypełniona jest przez Vampire Misty - strasznie uciążliwa walka, bydlaki co chwila stają się niewidzialne (przyda się czar True Sight). Starajcie się zbytnio nie poruszać - unikać wszechobecnych pułapek.

W basenie wypełnionym krwią odnajdziemy Gauntlets of Weapon Expertise (+1 do Thako, +2 do zadawanych obrażeń). Zawracamy do głównej sali i znajdującymi się z prawej strony schodami schodzimy na dół. Tu oczekują na nas kolejne posiłki (w moim przypadku byli to zabójcy z Gildii Złodziei Cienia). Podążamy korytarzem na wschód - uważajcie na pułapki (dwie). Otwieramy wrota i wchodzimy do sali - przed nami ostateczne rozprawa z wampirami. Po krótkiej rozmowie z Bodhi (z której m.in. dowiemy się, że król Ehlan nie wyjawił nam całej prawdy) rozpocznie się bijatyka - cztery wampiry (+ Bodhi) i dwa grimwardery (niewidzialne szkielety) do wyeliminowania. Zaczynamy od wlania święconej wody do pobliskich basenów, co znacznie osłabi wszystkie bestie. A potem pozostaje nam już tylko sprawnie wymachiwać mieczem. Wampirzycę pozostawiamy sobie na koniec, jej ubicie warte jest 91 000 punktów doświadczenia (nowy rekord!).

To jeszcze nie koniec - oczywiście musimy przebić ją kołkiem (jej trumna znajduje się w sali na północnym wschodzie). W ten oto sposób zdobędziemy latarnię, której poszukują elfy, serce wampirzycy, każdy z naszych "łowców wampirów" otrzyma 55 000 punktów doświadczenia, a Imoen odzyska duszę. W skrzyni odnajdziemy Cutthreat (krótki miecz +4), zwoje z czarami Abi-Dabzim's Horrid i Symbol Fear. Valygar i Edwin awansują na kolejny poziom, dzięki czemu ten drugi będzie mógł zapamiętać kolejne zaklęcie siódmego i ósmego poziomu. Przed wyjściem możecie zabrać trzy księgi poświęcone wampirom z komnaty na północnym wschodzie (uwaga, skrzynia zabezpieczona pułapką). Wychodzimy.

Tu wypada wspomnieć o pewnej istotnej kwestii - jeśli wasza główna postać jest w trakcie romansu z jednym z członków naszej drużyny (choć po przygodach łóżkowych z elfką Phaere jest to raczej wykluczone ;-), to przy okazji zadania z wampirami mogą wystąpić pewne komplikacje. Aby przywrócić naszą kochankę/kochanka ponownie do życia, należy zabrać jej/jego ciało i udać się do ruin świątyni w Ummar Hills (byliśmy już tam przy okazji walki z Władcą Cieni). Za labiryntem stworzonym z liter (przypominam, by przechodzić po literach tworzących imię AMAUNATOR) znajduje się statua - w jej ramionach należy złożyć ciało naszej miłości i serce Bodhi - to powinno wystarczyć. Tyle tytułem wyjaśnień. Teraz opuszczamy katakumby. Po wyjściu możecie natrafić na Malchora Harpella - jeśli zabiliście drużynę Drizzita, to zechce odzyskać on jego przedmioty! Bez względu na poprowadzenie dialogu Malchor zabierze jeden (lub więcej) z naszych przedmiotów i ucieknie. To już koniec zadań, które mogliśmy wykonać w mieście Anhkatla!

Pozostała jeszcze tylko jedna drobnostka - pamiętacie zaklęcie Limited Wish (ograniczone życzenie, czar siódmego poziomu - można je kupić u kobiety sprzedającej zaklęcia w Adventurer's Mart na Promenadzie Waukeen). Wiąże się z nim pewna przygoda, której oczywiście nie możemy sobie odpuścić ;-). Po rzuceniu zaklęcia pojawi się dżin spełniający życzenia. Czym wyższy poziom wiedzy (Wisdom) osoby proszącej, tym większe możliwości (w naszej ekipie największą wiedzę posiadają Jaheira i Valygar - to właśnie oni powinni rozmawiać z dżinem). Proponuję wybrać grupę życzeń jednorazowych (One Time Wishes), a spośród nich, że "życzymy sobie przeżyć przygodę..." (I wish for an adventure...). Dostaniemy w ten sposób pergamin, z którego możemy dowiedzieć się o pewnym gongu, a jedyny trop prowadzi do gospody Delosara. No to w drogę!

Bridge District

Karczma znajduje się dość daleko na południowym wschodzie, przed jej drzwiami zaczepi nas pijaczyna Vittorio. Poprosi on nas o pomoc w odzyskaniu długu od Denisa, który jest w tawernie - hm, nie wiem, czy jest to przygoda na miarę naszych wymagań, ale cóż - obiecujemy pomoc i wchodzimy do środka. Po dłuższej rozmowie Denisa z Vittoriem wychodzi na jaw, że nasz pijaczek nie dostał pieniędzy, bo przepił gong matki Denisa (jak on mógł o tym zapomnieć). Jedyne wyjście z tej impasowej sytuacji to odzyskać instrument i właśnie o to poprosi nas Vittorio. Wyjaśni ma, iż sprzedał go handlarzowi o imieniu Roger. No i jak, pomożemy pijaczynie? W drogę!

Temple District

Schodzimy do kanałów, Roger znajduje się na południe od centrum mapy. Wyjawi nam, iż Gong nie jest już w jego posiadaniu (wcześniej należy zabić dla niego morskiego trolla, ale to zadanie wykonaliśmy już wcześniej z przy okazji walki z kultem Niewidzącego Oka) - sprzedał go szamanowi o imieniu Grae. Oznacza to, że czeka nas dość długa wycieczka w pobliże miasta Trademeet, a dokładnie do Gaju Druidów.

skomentuj
KOMENTARZE NA TEMAT GRY
30.08.2022 | m237 » "Matilda II - twardy orzech" Zdjęcie przedstawiają
07.01.2014 | delux » Skorzenny nigdy nie był generałem majorem tylko po
16.06.2013 | Vodayo » Czysta matematyka i zapewne bliska prawdy. Słabośc
29.09.2012 | Podromca4321 » Dzięki nawet niewyobrażanie sobie jak mi to pomogł
17.04.2012 | Turel » Sejmitar: W wolnym tłumaczeniu znaczy tyle co sza
więcej komentarzy dodaj komentarz
RECENZJE CZYTELNIKÓW
ILOŚĆ RECENZJI - ŚREDNIA OCENA - % więcej recenzji dodaj recenzję