Medieval Total War

Medieval Total War
Sztab VVeteranów
Tytuł: Medieval Total War
Producent: Creative Assembly
Dystrybutor: CD Projekt
Gatunek: turowa/RTS
Premiera Pl:2002-09-27
Premiera Świat:
Autor: MAO
Ocena
czytelników 88 GŁOSUJ
OCENA
REDAKCJI bd% procent
Głosuj na tę grę!

Medieval: Total War

Kondycja fizyczna


Podobnie jak morale ma olbrzymi wpływ na skuteczność w walce naszych jednostek. Jest jednocześnie ograniczeniem które nie pozwala ganiać naszych oddziałów z miejsca na miejsce. Główna zasada jest taka - za wszelką cenę powinniście oszczędzać siły podległych wam jednostek. Szarża jest wprawdzie zabójcza, szybkie przemieszczanie oddziałów po polu bitwy w celu okrążenia przeciwnika jest przydatne, jednak nie można popaść w przesadę i robić tego ciągle. Przed rozpoczęciem bitwy spokojnie przemieszczajcie oddziały wydając im komendę marszu. Do biegu należy zmuszać ich w wyjątkowych sytuacjach (jeśli bardzo zależy nam na zajęciu jakiegoś strategicznego miejsca) (rys. 9). Dopiero gdy znajdziemy się w pobliżu przeciwnika wydajemy komendę szarży. Zmęczone jednostki dość wolno regenerują siły, jednak mimo wszystko powinniście starać się im to umożliwić. Jest to szczególnie ważne gdy odział wpadł w panikę. Po przejęciu nad nim kontroli nie posyłajcie wyczerpanych biegiem żołnierzy natychmiast na plac boju, pozwalając im chwilę odpocząć i co ważniejsze - uspokoić się (rys. 10). I przy okazji jeszcze jedna rada - gdy oddział wpadnie w panikę jak najszybciej starajcie się przejąć nad nim kontrolę, aż do skutku wydając rozkaz [ Rally ]. W ten sposób nasi żołnierze mniej zmęczą się biegiem.

Warunki pogodowe i ukształtowanie terenu


Tu sytuacja jest niezwykle prosta. W czasie deszc

zu i wietrznej pogody mocno spada skuteczność jednostek strzelających. Dlatego warto porównać pod tym względem naszą armie i wojska nieprzyjaciela dokonując wyboru czy zależy nam na osłabieniu siły łuczników (rys. 11). Wybór momentu w którym rozpocznie się starcie zawsze należy do atakującego. Jeśli zaś chodzi o ukształtowanie terenu to kluczową rolę pełnią wzgórza. To na nich powinny być rozstawione nasze wojska, albowiem łucznicy strzelając w dół zadają większe obrażenia, a i zbiegające jednostki zadadzą większe zniszczenia nieprzyjacielowi jednocześnie zyskując przewagę morale. Niestety przeciwnik jest doskonale świadomy tej zależności i również będzie dążył by rozstawić się na wzgórzu. I tak sobie będziemy stali ;-). Ponieważ w Medieval: Total War na rozegranie bitwy jest przeznaczony określony czas po upływie którego automatycznie wygrywa strona broniąca, niedogodności z prowadzeniem ataku pod górę spłyną na stronę atakującą. I niestety ;-( niewiele da się z tym zrobić. Druga istotną informacją dotyczącą obszaru na którym toczy się walka jest odpowiednie wykorzystanie terenów zalesionych. Jednostki pozostające w obrębie drzew, przez długi czas są niewidoczne dla nieprzyjaciela, a także trudniej trafić je z łuku. Najważniejsze jest jednak to, że w lesie znacznie spada skuteczność konnicy (rys. 12). Wniosek płynie z tego taki, że jeśli nieprzyjaciel dysponuje w tej kwestii przewagą, to zamiast toczyć bitwę w szczerym polu staramy się zagonić go miedzy drzewa.

skomentuj
KOMENTARZE NA TEMAT GRY
więcej komentarzy dodaj komentarz
RECENZJE CZYTELNIKÓW
ILOŚĆ RECENZJI - ŚREDNIA OCENA - % więcej recenzji dodaj recenzję