Medieval Total War
Tytuł: Medieval Total War
Producent: Creative Assembly
Dystrybutor: CD Projekt
Gatunek: turowa/RTS
Premiera Pl:2002-09-27
Premiera Świat:
Autor: MAO
Medieval: Total War
Oblężenie
Podczas gry z pewnością przyjdzie wam szturmować wiele zamków. Teoretycznie można tego uniknąć biorą
załogę głodem, lecz trwa to całe lata. Można ją przekupić - lecz to kosztuje fortunę. Nie da się w pełni rządzić prowincją,
jeśli się nie kontroluje warowni, więc by nie tracić czasu najwygodniej dostać się jest do środka siłą! Z sytuacją podczas której nieprzyjaciel rozstawia się z wojskami na wzgórzu i biernie czeka na nasz ruch
spotkacie się wielokrotnie. Jak pisałem wcześniej - frontalne szturmowanie wzniesienia jest bardzo niekorzystne, dlatego
trzeba poszukać innej możliwości. W Medieval: Total War nie występują praktycznie strome góry, są za to rozległe wzgórza.
Daje nam to pole do manewru.
Po pierwsze -
będziemy potrzebować machiny oblężnicze. Zauważcie, że mają one ograniczoną ilość amunicji, dlatego czym większy jest
szturmowany zamek, im więcej wież, bram i murów do zniszczenia, tym więcej katapult musi wejść w skład naszej armii.
Kluczową decyzją jest rozstawienie machin przed początkiem bitwy - później nie będziemy mogli już tego skorygować!
Optymalne ustawienie umożliwia rażenie murów, bram i niektórych wież strzelniczych, jednocześnie samemu pozostając
poza ich zasięgiem (
Zazwyczaj pierścieni z palisady jest kilka - w każdym musicie stworzyć lukę
(
Jeśli nasze katapulty dysponują jeszcze pociskami - niszczymy wszystkie okoliczne wieże strzelnicze i
bramy. Czas na szturm. Po pierwsze, od początku bitwy nasze jednostki powinny znajdować się poza zasięgiem wież
strzelniczych. Wyjątek robimy tylko wtedy gdy nieprzyjaciel ma możliwość rażenia naszych machin oblężniczych.
Posyłamy mu wtedy jeden oddział piechoty jako mięso armatnie wychodząc z założenia, że le
W oblężeniu zupełnie nieprzydatne okażą się nasze jednostki łuczników, dlatego zostawcie je w domu, zastępując cenne
miejsce np. kolejną katapultą. I ostatnia uwaga - zamek zostaje zdobyty w momencie gdy umrze ostatni żołnierz nieprzyjaciela.
W odróżnieniu od zwykłej bitwy - nie może on uciec z pola walki (
Szturmowanie wzniesienia
Spójrzmy na sytuacje przedstawioną na zdjęciach. Nieprzyjaciel zajął wzgórze, my
jesteśmy na dole - sytuacja pozornie beznadziejna (
Pozorujemy nimi atak i jeśli przeciwnik spróbuje podjąć walkę i ruszy w naszym
kierunku - wycofujemy się równocześnie wspinając się na wzgórze naszą piechotą (