Sztab VVeteranów
Tytuł:
Producent:
Dystrybutor:
Gatunek:
Premiera Pl:
Premiera Świat:
Autor: Gonzo
Ocena
czytelników GŁOSUJ
OCENA
REDAKCJI % procent

ANNO 1503: The New World

Gdy wybierzemy już naszą wyspę, to pierwszym zadaniem, które musimy wykonać jest wybudowanie portu, który będzie stanowił centrum handlowe naszego miasta, a niekiedy rozrośnie się tak bardzo iż będzie centrum handlowym kilku lub wszystkich państw! Później wraz z rozwojem etnicznym naszego miasta, będą wzrastały wymagania mieszkańców jak i ich liczba, oraz będą nam udostępniane coraz to nowe budynki (im bardziej rozwinięte nasze społeczeństwo, tym więcej budynków możemy postawić). Na początku nasi podwładni mają status pionierów, a później status ten ciągle wzrasta (wraz z wymaganiami naszej ludności).
W grze bardzo rozwinięty jest wątek ekonomiczny, tzn. możemy handlować z kupcami, innymi miastami (także rywala), zakładać kolonie, wyznaczać szlaki handlowe itp. Również w Anno 1603 było prawie tak samo. Bez dwóch zdań: jest to rdzeń gry i jeśli zubożyć by tej aspekt, to gra byłaby tylko średnią, jeśli nie mało znaczącą pozycją. Inaczej się spawa ma jeśli chodzi o wątek militarny, czyli po prostu wojskowość. wojskowość tutaj pierwsza (z dwóch) poważny minus. Rozumiem, że gra ma być programem opierającym się na handlu itp., ale również autorzy powinni zadbać również o dobrze rozwinięty aspekt wspomnianej już wojskowości. Fakt, iż zostały dodane nowe budynki oraz jednostki nie załatwia sprawy. Moim zdaniem obrona państwa oraz atak na pozycje nieprzyjaciela jest równie ważny jak handel. W 1503 A.D. możemy co prawda atakować nieprzyjaciela, niszczyć miasta, ale jest to nic szczególnego. Czuję jakiś niedosyt w związku z tym aspektem gry, zresztą zagrajcie i oceńcie sami. Gdyby programiści wprowadzili by jakiś bohaterów czy coś podobnego, to dodałoby to wyrazistości w toczeniu wojen, ale cóż tak się nie stało i nie warto rozdrapywać rany.

Mowa była już o ekonomii, militariach a nic nie było mówione na temat stosunków dyplomatycznych. Tutaj jest... Hmm... Jakoś tak nie bardzo. Słabo nie jest, ale jak w przypadku wojskowości mogłoby być znacznie lepiej. Możemy zawierać z graczem komputerowym sojusze wojskowe (o które trzeba bardzo zabiegać umowy handlowe (dają nam możliwość kupna lub sprzedaży naszych towarów przeciwnikowi taką umowę jest bardzo łatwo podpisać, szczególnie na początku gry, gdy nasze stosunki ze wszystkimi graczami są tak samo neutralne), możemy także wypowiedzieć wojnę oraz zawrzeć pokój. Ze wszystkimi graczami posiadam

y stosunki dyplomatyczne, mogą być one bardziej lub mniej złe, neutralne, dobre lub bardzo dobre. Stosunek polityczny pomaga lub utrudnia nam w podpisywaniu sojuszów i umów.
Myślę, że już czas przejść do spraw czysto technicznych.

Na początek grafika. Pisałem troszkę wcześniej o dwóch poważnych minusach, jednym z nich był wątek militarny, a drugim jest... szata graficzna. Tutaj ponownie mam do autorów żal, że choć grafika została poprawiona w niewielkim stopniu, to od gry oczekiwałem jednak więcej. Niektóre krajobrazy są co prawda bardzo dobrze wykonane, ale co z tego, jeśli wszystko jest jakieś sztuczne. Rozumiem, że autorzy chcieli jak najbardziej zachować klimat pierwszej części, ale mogli przy tym wprowadzić znacznie więcej urozmaiceń i usprawnień. Animacja postaci jest dużo poniżej średniej. Wszystkie żywe jednostki poruszają się jakby nie chciany i nie mogły zarazem. Wszystko jest dobrze widoczne, jeśli użyjemy zoomu. I na tym kończy się lista poważniejszych wad Anno 1503.

Czas przyszedł na oprawę dźwiękową. No i tutaj dźwiękowy okazali wielką klasę! Już dźwięki oraz muzyka w Anno 1603 stała na wysokim poziomie, a w jej nowszej wersji jest czego słuchać. Muzyka stwarza wręcz niepowtarzalny (!) klimat serii Anno (lub A.D. jak kto woli). Wesołe, bardzo spokojne rytmy potrafią uspokoić nawet po złym dniu w pracy lub szkole. Dźwięki otoczenia są również profesjonalnie dobrane. Szum morza, hałas dochodzący z centrum miasta... To jest właśnie to! Oprawa dźwiękowa jest zdecydowanie mocną stroną gry.

No i czas przyszedł na krótkie podsumowanie. Anno 1503 jest grą bardzo dobrą, szczególnie, jeśli lubujemy się w strategiach ekonomicznych. Krótko: gorąco polecam!

I jeszcze jedno: Mogłoby się wydawać, że w nie krótkiej jednak recenzji zawarłem wszystko. Nic bardziej mylnego! Gra posiada jeszcze wiele ciekawych opcji, jak chociażby handel z miejscową ludnością (ave Indianie!).;)

Plusy: zachowany klimat poprzedniej części, muzyka oraz dźwięki, rozwinięty wątek ekonomiczny, wciąga, ilość budynków

Minusy: brak multiplayera, grafika mogłaby być znacznie lepsza, słaby aspekt militarnyOcena:

9/10

Gonzo
gonzo60@interia.pl

Autor: Gonzo

skomentuj
KOMENTARZE NA TEMAT GRY
30.08.2022 | m237 » "Matilda II - twardy orzech" Zdjęcie przedstawiają
07.01.2014 | delux » Skorzenny nigdy nie był generałem majorem tylko po
16.06.2013 | Vodayo » Czysta matematyka i zapewne bliska prawdy. Słabośc
29.09.2012 | Podromca4321 » Dzięki nawet niewyobrażanie sobie jak mi to pomogł
17.04.2012 | Turel » Sejmitar: W wolnym tłumaczeniu znaczy tyle co sza
więcej komentarzy dodaj komentarz
RECENZJE CZYTELNIKÓW
ILOŚĆ RECENZJI - ŚREDNIA OCENA - % więcej recenzji dodaj recenzję