LOGOWANIE
Zarejestruj sie

Plague Inc: Evolved

Plague Inc: Evolved
Sztab VVeteranów
Tytuł: Plague Inc: Evolved
Producent: Ndemic Creations
Dystrybutor:
Gatunek: symulator
Premiera Pl:0000-00-00
Premiera Świat:
Autor: Klemens
Ocena
czytelników bd GŁOSUJ
OCENA
REDAKCJI 70% procent
Głosuj na tę grę!

Plague Inc: Evolved

Mikroby to fascynujące stworzenia – niektóre z nich, jak wirusy, trudno nawet określić mianem żywych. Stanowią one też jeden z fascynujących dowodów na poparcie teorii ewolucji – jak tylko pojawi się nowy lek, pestycyd czy antybiotyk, to wraży gatunek nie ginie, lecz chwilę później zmianie ulega skład jego „populacji” na osobniki cechujące się stosowną odpornością. A gdyby za tym wszystkim jeszcze stała jakaś inteligencja?
plague-inc-evolved-17195-1.jpg 1Plague Inc: Evolved to gra, która pozwala użytkownikowi pokierować losami właśnie takiego gatunku zamieszkującego mikroświat – wirusa, bakterii czy grzyba – który nie ma zbyt poważnych aspiracji, a mianowicie rozprzestrzeniać się i… a o tym za chwilę.

Rola gracza sprowadza się do ordynowania mutacji danego organizmu, podejmowania decyzji, czy ma być on przystosowany do klimatu ciepłego i wilgotnego, czy też raczej suchego i zimnego, rozprzestrzeniać się drogą kropelkową czy raczej być roznoszonym przez owady, gryzonie tudzież ptaki. Naturalnie każde przystosowanie ma swoje plusy i minusy, spenetrowanie krajów bogatej Północy wymaga innych „predyspozycji” niż zarażenie ludności Trzeciego Świata. Stosowne ulepszenia zaś uzyskujemy w zamian za tzw. punkty DNA, których mechanika pozyskiwania nie jest do końca czytelna, stopniowa zaś zamiera.

Trzeba przyznać, że możliwych kombinacji jest dość sporo, mimo jednak dość kontrowersyjnego tematu autorzy wykazali dziwną poprawność polityczną rugując chociażby koncept chorób wenerycznych i wirusów rozpowszechnianych w drodze płciowej – dość dziwne to zachowanie zważywszy na „kari
erę” w ostatnich latach – zwłaszcza w krajach Południa – zrobioną przez wirus HIV.

Niestety albo stety samo przetrwanie gatunku nie było dla twórców najciekawsze, uznali oni bowiem, że zakażenie populacji winno bowiem stanowić dopiero wstęp do dania głównego, które miało stanowić… uśmiercenie wszystkich – co do jednego – ludzi. Oddali oni graczowi do wyboru szereg objawów, które nasz mikrob może wywoływać, więcej, niż w przypadku środków namnażania się (niektóre schorzenia zresztą też temu służą).

Oczywiście ludzkość nie zamierza poddać się bezwolnie eksterminacji, uruchamiając procesy badawcze. W konsekwencji rozgrywka to permanentny wyścig z czasem, o efekcie końcowym decyduje więc – z uwagi na mechanizm aktywnej pauzy – umiejętność podejmowania właściwych decyzji we właściwym momencie.

Gra cechuje się umiarkowanie estetyczną oprawą audiowizualną, wywołująca skojarzenia z dawnymi „planszówkami”. Uważam ten wybór za trafny, choć w mej ocenie i tak rzeczona gustowna skromność nie koresponduje z wymagania sprzętowymi danej produkcji.

Co istotne, autorzy dalej wzbogacają swoje dzieło, implementując doń różne nowe plague-inc-evolved-17195-2.jpg 2wydarzenia mniej czy bardziej losowe (igrzyska olimpijskie, Brexit etc.), jak też różnorakie mocno specyficzne scenariusze, jak choćby nawiązujące do „Planety Małp” czy rozlicznej twórczości koncentrującej się wokół tematu wampirów. I chwała im za to, sama gra bowiem w istocie nuży dość szybko, już po dwóch, trzech rozgrywkach, z których żadna nie wymaga więcej jak kwadransa. Szkoda tylko, że te uaktualnienia nie doczekały się – w odróżnieniu od podstawowego produktu – lokalizacji (choć można to złożyć na karb niedostatecznie aktywnej społeczności), co sprawia, że spójność danej pozycji trochę się „rozjeżdża”.

Plague Inc: Evolved to gra o zabijaniu. Nie sposób jej odmówić wartości edukacyjnej, a to z uwagi na naukową podbudowę (jakkolwiek zdeklarowani ewolucjoniści wzburzą się na zastosowanie niejako konceptu inteligentnego projektu), niemniej jednak uważam, iż w tej branży również winny istnieć pewne tematy tabu – przynajmniej w zakresie podejścia doń – zwłaszcza w sytuacji, gdy faktycznie miliony ludzi umierają co roku po przegranej walce z różnorakimi mikrobami. Jeśli jednak, drogi Czytelnika, powyższy wywód uważasz za obskurantyzm, to śmiało do oceny końcowej możesz dodać z 10-15 punktów.

Autor: Klemens
skomentuj
KOMENTARZE NA TEMAT GRY
więcej komentarzy dodaj komentarz
RECENZJE CZYTELNIKÓW
ILOŚĆ RECENZJI - ŚREDNIA OCENA - % więcej recenzji dodaj recenzję