Europa Universalis 3
Sztab VVeteranów
Tytuł: Europa Universalis 3
Producent: Paradox Interactive
Dystrybutor: Cenega Poland
Gatunek: Strategiczna
Premiera Pl:2007-02-09
Premiera Świat:
Autor: erykion
Tytuł: Europa Universalis 3
Producent: Paradox Interactive
Dystrybutor: Cenega Poland
Gatunek: Strategiczna
Premiera Pl:2007-02-09
Premiera Świat:
Autor: erykion
In Nomine i Napoleon Ambition
- Dostojni Panowie…
- Tak Wasza Wysokość, Synu Niebios, Panie Stworzenia, Królu Wszechświata, Marzeniu Aniołów, Klejnocie Gwiazd, Różo Ksieżyca, Oceanie Mądrości, Ostojo Gór, wnuku Amaterasu?
- Wiecie... Mam nowy pomysł: od dawna nie miałem tak dużej ochoty na zabijanie wszystkich i wszystkiego. Spróbujmy odkryć Europę!
- Hai!
Ponieważ pierwszy w chronologii historycznej (czyli drugi wg kolejności wydania) dodatek spycha akcję w otchłań końcóweczki XIV stulecia, tytułem wstępu wspomnę o poprzednim tarczowo-mieczowym pomiocie Paradoxu: Crusader Kings, w Polsce znane jako Mroczne Wieki i wytrwale mylone z grą o whitewolfowskim wampirze z tym samym podtytułem.
Porównanie względem Crusader Kings:
W celu omówienia pozostałych innowacji pozwoliłem sobie zaprosić do udziału 3 ekspertów:
"Chwycimiecha Leliwę - prominentnego kupca z ulicy Muru;
Jarosława Sobiepanicza - dyplomatę zza Buga;
Wojosława Małomirowa - piastowskiego drużynnika na zasiłku dla bezrobotnych.
Czemu po włączeniu widzimy tło z napisem "In Nomine" a nie "Nihil Novi"?
C. L.: Marketing - byłoby to zbyt szczere (nihil novi wprowadzono w przedziale czasowym który obejmowała podstawka...).
J. S.: Są poziomy tolerancji religijnej (ustawione zawsze domyślnie - wg grup na które są podzielone wierzenia), zmieniane wyłącznie decyzjami nar. bądź doktrynami; nawracanie skuteczniejsze, a walka z krajem o innym wyznaniu nie powoduje utraty stabilności.
W. M.: Decyzje narodowe: zwyczajne lub charakterystyczne dla regionu projekty wymagające odpowiedniego ustawienia suwaków, wojny/pokoju, parametrów władcy, miast, prowincji. To ważna motywacja przemian ustrojowych. Same suwaki można zmieniać z częstotliwością zależną od formy rządów, z modyfikatorem za wielkość.
Przykładowe ogólne:
Regionalne (przykładowo):
Racja, ale to są fundamenta, a ponoć diabeł tkwi w szczegółach...
C. L.: Subtelny wpływ maja również mniej widoczne czynniki, jak zwiększenie kosztów rozwoju techn. dla wielgachnych imperiów, zmieniające takie rozlazłe placki jak np. Rosja w rozległy strumień przekleństw kierujących nimi graczy.
J. S.: Także wiele rodzajów doradców - w większości wojskowych, w tym tacy jak Komendant, Werbownik, Major, Kwatermistrz lub Wielki Kapitan (Warhammer się przypomina!). Nie zaniedbano oczywiście dowódców morskich, mamy tu bowiem m. in. Wielkiego Admirała, Kontradmirała, Nawigatora i Korsarza. Natomiast w sferze cywilnej pojawiają się Szeryf, Mincerz, Bankier, Sędzia, Poborca, Lord...
- Tak Wasza Wysokość, Synu Niebios, Panie Stworzenia, Królu Wszechświata, Marzeniu Aniołów, Klejnocie Gwiazd, Różo Ksieżyca, Oceanie Mądrości, Ostojo Gór, wnuku Amaterasu?
- Wiecie... Mam nowy pomysł: od dawna nie miałem tak dużej ochoty na zabijanie wszystkich i wszystkiego. Spróbujmy odkryć Europę!
- Hai!
Ponieważ pierwszy w chronologii historycznej (czyli drugi wg kolejności wydania) dodatek spycha akcję w otchłań końcóweczki XIV stulecia, tytułem wstępu wspomnę o poprzednim tarczowo-mieczowym pomiocie Paradoxu: Crusader Kings, w Polsce znane jako Mroczne Wieki i wytrwale mylone z grą o whitewolfowskim wampirze z tym samym podtytułem.
Porównanie względem Crusader Kings:
Pomysły (z EU III) | Podobieństwa | Różnice |
Ekskomunika (nadal można ją cofać). | Trzeba kontrolować papiestwo by jej użyć. | Destabilizuje i zwalnia napastników od kar religijnych do stabilności. |
Najemnicy | Nie regenerują się. | Zbierają się 4 razy szybciej niż zwykły oddział; przyciąga ich prestiż oraz ilość zatrudnionych kolegów. |
Rozmaite rodzaje buntu i możliwości reakcji | Zbiera się armia i prowadzi oblężenie. Możliwość secesji. | Dużo bardziej aktywne i różnorodne niż w Crusader Kings. |
Większa rola prestiżu | Wpływa na relacje dyplomatyczne. | Dokłada dyplomatów, zwiększa dochody z handlu, konkurencyjność kupców, morale, kontrwywiad, fortyfikacje, zmniejsza koszt stabilności i koszt najemników, jego minimum jest konieczne do niektórych akcji. |
Krucjaty (inicjowane przez tego kto kontroluje papieża) | Premiowane. Otwarte dla wszystkich państw katolickich. | Przeciw konkretnemu państwu; zdarza się walka przeciw niekatolikom. |
Wpływ na Stolicę Apostolską (niezmiennie obsadza się swoich kardynałów, dalej liczy się też korupcja). | brak | Nie można przekupywać kardynała częściej niż co 3 miesiące. |
Deus ex machina. | Zaskryptowane zdarzenia militarne. | Nie ma; są tylko losowe misje. |
W celu omówienia pozostałych innowacji pozwoliłem sobie zaprosić do udziału 3 ekspertów:
"Chwycimiecha Leliwę - prominentnego kupca z ulicy Muru;
Jarosława Sobiepanicza - dyplomatę zza Buga;
Wojosława Małomirowa - piastowskiego drużynnika na zasiłku dla bezrobotnych.
Czemu po włączeniu widzimy tło z napisem "In Nomine" a nie "Nihil Novi"?
C. L.: Marketing - byłoby to zbyt szczere (nihil novi wprowadzono w przedziale czasowym który obejmowała podstawka...).
J. S.: Są poziomy tolerancji religijnej (ustawione zawsze domyślnie - wg grup na które są podzielone wierzenia), zmieniane wyłącznie decyzjami nar. bądź doktrynami; nawracanie skuteczniejsze, a walka z krajem o innym wyznaniu nie powoduje utraty stabilności.
W. M.: Decyzje narodowe: zwyczajne lub charakterystyczne dla regionu projekty wymagające odpowiedniego ustawienia suwaków, wojny/pokoju, parametrów władcy, miast, prowincji. To ważna motywacja przemian ustrojowych. Same suwaki można zmieniać z częstotliwością zależną od formy rządów, z modyfikatorem za wielkość.
Przykładowe ogólne:
dać głowie państwa niepodzielną władzę nad wojskowością,
prawo o poborze biedoty do wojska,
centralny Trybunał Stanu nadzorujący relacje feudalne,
ustawy antymonopolowe.
Regionalne (przykładowo):
- koncesja alkoholowa,
- polegać na husarii,
- założyć Kompanię Wschodnioindyjską,
- wstąpić/wystąpić z Hanzy,
- odcięcie od papieża,
- system temowy,
- Liberum Veto.
Racja, ale to są fundamenta, a ponoć diabeł tkwi w szczegółach...
C. L.: Subtelny wpływ maja również mniej widoczne czynniki, jak zwiększenie kosztów rozwoju techn. dla wielgachnych imperiów, zmieniające takie rozlazłe placki jak np. Rosja w rozległy strumień przekleństw kierujących nimi graczy.
J. S.: Także wiele rodzajów doradców - w większości wojskowych, w tym tacy jak Komendant, Werbownik, Major, Kwatermistrz lub Wielki Kapitan (Warhammer się przypomina!). Nie zaniedbano oczywiście dowódców morskich, mamy tu bowiem m. in. Wielkiego Admirała, Kontradmirała, Nawigatora i Korsarza. Natomiast w sferze cywilnej pojawiają się Szeryf, Mincerz, Bankier, Sędzia, Poborca, Lord...
| 1 | 2 | następna >>
KOMENTARZE NA TEMAT GRY
23.02.2009 |
Ghirlandai »
Dobra gra, trzeba myśleć
więcej komentarzy
dodaj komentarz