Ratten Reich

Ratten Reich
Sztab VVeteranów
Tytuł: Ratten Reich
Producent: METALLADLERSTUDIO
Dystrybutor:
Gatunek: Strategia RTS
Premiera Pl:0000-00-00
Premiera Świat:
Autor: Klemens
Ocena
czytelników bd GŁOSUJ
OCENA
REDAKCJI bd% procent
Głosuj na tę grę!

Ratten Reich

Szczury nie zwykły się nam pozytywnie kojarzyć. Również „Rzesza” czy „Reich” na zachód od Odry budzą co najmniej ambiwalentne uczucia. Co może więc dać połączenie szczurów z owych „Rajchem”?
ratten-reich-25788-1.jpg 1Omawiana pozycja jest strategią czasu rzeczywistego, jednakże operującą w dość mało wykorzystywanych realiach uzbrojenia właściwego dla wczesnej epoki wojny przemysłowej, technologicznej. Nasi podkomendni i ich adwersarze strzelają więc do siebie z daleka, racząc się również co bardziej wybuchowym arsenałem. Aż dziw, że poza serią Company of Heroes praktycznie nikt współcześnie stroniąc od realiów fantasy nie chce tworzyć klasycznych pierwszo- bądź drugo wojennych „erteesów”, sięgając raczej po koncepty mniej czy bardziej „alternatywne” (Iron Harvest kłania się tu w pierwszym rzędzie).

W Ratten Reich - jak łatwo domyślić się po tytule – pokierujemy oddziałami przesyconymi szczurami, lecz nie tylko. C
o więcej, ich adwersarze nawet nie muszą przynależeć do ssaków, na naszej drodze los postawi również bojowe gady czy owady. Wygląd jednak ma generalnie służyć grotesce, bez przełożenia na bojowe walory podkomendnych. Choć jeśli autorzy liczyli, że uwolni to ich od zarzutów o zniekształcanie historii czy różnych (czyt. obraźliwych) podtekstów, to chociażby losy komiksu „Maus” winny być dlań dobrym memento.

Zgodnie ze współczesnymi trendami szkodzić możemy nie tylko innym bytom ożywionym, lecz swoim arsenałem będziemy mogli wpływać również na wygląd otoczenia. Zapoznając się z wczesną wersją gry (nie mylić z EA) mam jednak wątpliwości, czy kolejny raz gracze nie zostaną uraczeni kolejnym „bajerem” (graficznym) bez praktycznego (czyt. taktycznego) przełożenia.

Nie należy również dać się zwieść „zwierzęcemu” ratten-reich-25788-2.jpg 2anturażowi, grę cechować ma bowiem dość daleko posunięta brutalność, a w czasie rozgrywki zaobserwować mamy sceny, których inni deweloperzy dość często zwykli unikać. Nie chodzi mi tu bynajmniej o tzw. gore, lecz raczej okrucieństwo i bezkompromisowość wojen w ich dwudziestowiecznym kształcie. Nie da się ukryć, że gry strategiczne (i nie tylko one) często banalizują zło, oswajają z nim bez jakiegokolwiek moralnego kompasu.

Na dzień dzisiejszy tytuł sprawia wrażenie już dość przemyślanego i zaawansowanego, w związku z czym choć autorzy stanowczo odmawiają bezpośredniego precyzowania daty jego premiery, tejże należy wyczekiwać w stosunkowo nieodległej perspektywie czasowej. Choć zdecydowanie bardziej chciałbym może nawet późniejszego, lecz realnego odświeżenia gatunku, nie wykluczam jednak, że ludzie zrzeszeni w METALLADLERSTUDIOmogą dysponować stosownym ku temu talentem i potencjałem.

Autor: Klemens
skomentuj
KOMENTARZE NA TEMAT GRY
więcej komentarzy dodaj komentarz
RECENZJE CZYTELNIKÓW
ILOŚĆ RECENZJI - ŚREDNIA OCENA - % więcej recenzji dodaj recenzję