Starship Troopers: Terran Command

Starship Troopers: Terran Command
Sztab VVeteranów
Tytuł: Starship Troopers: Terran Command
Producent: The Artistocrats
Dystrybutor: Slitherine Ltd.
Gatunek: Strategia RTS
Premiera Pl:0000-00-00
Premiera Świat:
Autor: Matis
Ocena
czytelników bd GŁOSUJ
OCENA
REDAKCJI 65% procent
Głosuj na tę grę!

Starship Troopers: Terran Command

Nie wiem czy to kwestia tego, że obracam się w bańce symulacji wojennych, czy efekt trendów rynkowych, ale mam nieodparte wrażenie, iż tradycyjne strategie czasu rzeczywistego wymierają jako gatunek. O Starship Troopers: Terran Command dowiedziałem się zupełnym przypadkiem i podjąłem się jego recenzji głównie przez to, że jestem fanem zarówno książki, jak i (pierwszego) filmu. Już po krótkiej rozgrywce odbiorca tytułu powinien zauważyć, że mamy tu do czynienia z towarem obecnie niszowym, tj. klasycznym, „staroszkolnym” RTSem, który nie aspiruje, jak się zdaje, do miana niczego więcej.
starship-troopers-terran-command-25408-1.jpg 1Fabuła gry oparta jest na uniwersum Starship Troopers, a dokładniej jego filmowej adaptacji. Federacja Ziemska uwikłana jest w nim w konflikt z Arachnidami, rasą kosmicznych bezkręgowców. W zasadzie trudno znaleźć tam cokolwiek odkrywczego. Z drugiej strony konwencja gry jest dość wierna filmowej i nieraz uśmiechałem się gdy zauważałem smaczki i nawiązania.

Strona mechaniczna stanowiła zaś całkiem miłe zaskoczenie. Po kilku latach, w czasie których odwykłem od strategii czasu rzeczywistego „w starym stylu”, powrót do źródeł gatunku wywołał zaskakująco przyjemne uczucia. Gra w zasadzie jest bardziej grą taktyczną niż strategiczną. Rozbudowa bazy ograniczona jest do minimum – zajęty posterunek możemy wzbogacić o kilka budynków dających dostęp do coraz to nowszych jednostek, przy czym istotny jest mechanizm tzw. „zbyt krótkiej kołderki” i nie zawsze możemy pozwolić sobie na wszystko co chcemy. Nasza armia zazwyczaj ograniczona jest określonym limitem liczebności, a przywoływanie jednostek kosztuje punkty, które zdobywamy głównie wykonywaniem zadań. Kluczowym jest więc db
anie o nasze skromne siły. Jednostki zdobywają doświadczenie, które umożliwia wykup dla nich umiejętności. Każda z jednostek ma (zazwyczaj dwie) konkurujące ze sobą ścieżki rozwoju. Wśród „staroszkolnych” mechanizmów rozgrywki typowym jest to, że nasze jednostki nie przechodzą pomiędzy misjami, nie ma więc co się do nich za bardzo przywiązywać. Każda misja stanowi pod kątek rozgrywki zamkniętą całość, a nasze działania nie mają wpływu na inne misje. O wyborach fabularnych czy nieliniowej kampanii, czy warstwie strategicznej możemy zapomnieć.

Czy ta płycizna oznacza, że gra jest słaba? Nic z tych rzeczy. Rozgrywka jest dynamiczna i wymaga dużej koncentracji. Chwila nieuwagi łatwo stopi nasze siły, a celnie użyta umiejętność aktywowana może zmienić losy potyczki. W zasadzie mechanicznie gra przypomina trochę wypadową dwóch pierwszych części Dawn of War – przy spłyceniu znacznej części mechanik (brak bohaterów, niemożność globalnego ulepszania jednostek) i rozbudowie innych (konieczność pilnowania stref ognia jednostek, przemieszczania się pomiędzy bazami, wsparcie lotnicze, oczyszczanie gniazd robaków). Generalnie rozgrywka jestarship-troopers-terran-command-25408-2.png 2st dość przyjemna, choć walka przypomina system papier-nożyce-kamień.

Oprawa audiowizualna jest przeciętna. Ani nie powoduje komiksowego wypadu gałek ocznych, ani nie odstrasza. Rozgrywka jest dość płynna i stabilna, więc można powiedzieć, że grafika spełnia swoją rolę – nie mniej, nie więcej. Dźwięk jest przyjemny dla ucha, ale nie zapada w pamięć. Oprawa dość ładnie oddaje filmowe detale.

Uniwersum Starship Troopers jest światem dość specyficznym. Jest sporo fanów książki, których mierzi film. Jest gros fanów filmu, którzy krytykują książkę. Jak dla mnie i jedno i drugie dzieło jest wybitne, ale każde na swój sposób i wcale nie ma konieczności ich porównywania. Gra Starship Troopers za to wybitna nie jest – na żadnej płaszczyźnie. Jest za to bardzo przyjemnym wypełniaczem pomiędzy innymi tytułami. Ot, taki kontrolowany skok w przeszłość, który przenosi klasyczne mechaniki w XXI wiek i odświeża zasługujący na pamięć świat przedstawiony.

Ciekawostką jest, że uniwersum Starship Troopers doczekało się w przeszłości innych gier, w tym jednej dość nowatorskiej strategii i jednego FPSa. Jest to jednak temat na inny tekst…

Autor: Matis
skomentuj
KOMENTARZE NA TEMAT GRY
więcej komentarzy dodaj komentarz
RECENZJE CZYTELNIKÓW
ILOŚĆ RECENZJI - ŚREDNIA OCENA - % więcej recenzji dodaj recenzję