Scorn

Scorn
Sztab VVeteranów
Tytuł: Scorn
Producent: Ebb Software
Dystrybutor:
Gatunek: Logiczna
Premiera Pl:0000-00-14
Premiera Świat:
Autor: tenshi_chan
Ocena
czytelników bd GŁOSUJ
OCENA
REDAKCJI 70% procent
Głosuj na tę grę!

Scorn

Kiedy na zapowiedzi obejrzałam świat okryty krwawymi witkami pulsującymi jak jelita, kiedy zobaczyłam szkaradne potworki bez głowy, oraz starannie wykonane graficzne elementy - wiedziałam, że ten horror na długo zapadnie mi w pamięć i wylądował na szczycie mojej wishlisty. Ale czy słusznie?
scorn-25707-1.png 1Nastawiałam sie bardziej na walking simulator, bo choć w trailerach pojawiała się też walka, ewidentnie była ona zepchnięta na dalszy tor. Nie przeszkadzało mi to, bo grę włączyłam przede wszystkim po to by chłonąć klimat.

Gra nie posiada fabuły, budzimy się w obślizgłym miejscu, które trochę przypomina siedzibę alienów, trochę piekło, ale jest to miejsce przede wszystkim okrutne, krwawe, pełne dziwnych i wstrętnych potworów. Nie wiemy kim jesteśmy, co tu robimy, więc jedyne co możemy zrobić to iść naprzód i wybadać o co tu chodzi. Ruszyłam więc w nieznane z dużą ekscytacją. Bo każda ściana, każdy drążek, każde tło było jakby namalowane przez artystę. Choć to co widzimy jest obślizgłe, obleśne i brzydkie, to dlatego że takie miało być miejsce, w którym jesteśmy, a projekt świata jest zrobiony tak doskonale, byśmy poczuli to do granic możliwości.

Muzyki tu co prawda nie ma, ale cały czas towarzyszą nam dźwięki jakby z głębin trzewi, jakby wszystko dookoła nas oddychało. Groźba, niebezpieczeństwo wisi nad nami i czujemy to całym sobą. W dodatku gra wspierała mój szeroki ekran, więc efekty były znakomite.

No i tak sobie chodziłam chłonęłam do pierwszej zagadki. Wzbudziła ona mój niepokój. Była dość trudna, trochę nad nią spędziłam, ale bardziej dlatego, że ni
e tylko samo rozwiązanie jest dość wymagające, ale też dlatego, że nie znamy żadnych zasad co do tego, co powinniśmy zrobić ani jak powinno rozwiązanie wyglądać. Szperamy, przesuwamy elementy, sprawdzamy czy coś się dzieje, a jeśli tak, to czy coś to zmienia itd. Mój niepokój został potwierdzony jak w zasadzie zaraz za kolejną zagadką była kolejna, kolejna i kolejna. Zrozumiałam już, że to nie będzie ten mrożący krew w żyłach horror na jaki czekałam, ale gra logiczna w świetnym klimacie. Wiedziałam więc już, że masa osób od gry tej się odbije, a i ja czułam rosnące niezadowolenie z tego powodu.

Umówmy się, ale miłośnicy takiego klimatu kochają horrory - a skoro ktoś lubi horrory, to jednak lubi duże emocje. Nawet najlepsza gra logiczna skierowana do złego grona odbiorców pozostanie niedoceniona i źle oceniona.

Postanowiłam jednak mimo wszystko pozostać obiektywną poudawać, że kocham gry logiczne i iść dalej. Klimat robił swoje, ale utknęłam w jednym miejscu dość długo. Przeczesałam wszystko centymetr po centymetrze i nic. Sprawdziłam na Youtube jak ktoś inny sobie z tym poradził i... okazało się, że gra jednak nie wspiera szerokich ekranów, bo choć dobrze na nim wygląda, to ucina bardzo istotną część obrazu. Cały czas mijałam ciało na ziemi, bo go po prostu nie widziałam. Nie widziałam również w scorn-25707-2.png 2rozdzielczości 4k ani 3k.... dopiero na niższej 2k obraz pokazywał to co powinien. Wtedy też zagadki mogłam lepiej docenić, bo widząc całość obrazu wydawały się jakieś takie łatwiejsze i fajne. Naprawdę pomysłowe. Nadal nie mój typ, nadal gra to zmarnowany potencjał horroru, no ale zagadki fajne.

Wtedy właśnie jak już zaczęły mi się podobać zagadki pojawiła się walka. Drewniana, koszmarnie mozolna i niepotrzebna. Po prostu biegałam slalomami między stworkami, żeby iść dalej, bo samo wyciągnięcie pistoletu i wymierzenie trwało zbyt długo i więcej wówczas odnosiłam obrażeń niż latając jak debil. A chyba nie o to chodziło...

Mam żal do twórców że zainwestowali w taką oprawę dla tak dennego i gryzącego się z założeniami gameplayu. Dla mnie jest to powtórka polskiego Inner Chains i tak samo jak ono skończy - nieliczni pozachwycają się artbookami, ale o grze nikt nie będzie pamiętać. A szkoda. Bo nie sądzę by miłośnikowi zagadek zależało na ohydnych i krwawych scenach. Jednak jeśli takową osobą jesteś i przymkniesz oko na drewniane strzelanie, to z pewnością pokochasz Scorna.

Bardzo dziękujemy serwisowi GOG.com za udostępnienie kodu recenzenckiego w celu umożliwienia powstania niniejszego tekstu - https://www.gog.com/pl/game/scorn

Autor: tenshi_chan
skomentuj
KOMENTARZE NA TEMAT GRY
więcej komentarzy dodaj komentarz
RECENZJE CZYTELNIKÓW
ILOŚĆ RECENZJI - ŚREDNIA OCENA - % więcej recenzji dodaj recenzję