Faces of War
Sztab VVeteranów
Tytuł: Faces of War
Producent: Best Way
Dystrybutor: Cenega Poland
Gatunek: Strategia RTS
Premiera Pl:2006-09-22
Premiera świat:
Autor: 2711
Tytuł: Faces of War
Producent: Best Way
Dystrybutor: Cenega Poland
Gatunek: Strategia RTS
Premiera Pl:2006-09-22
Premiera świat:
Autor: 2711
Faces of War: Oblicza Wojny | ||||||||||
Faces of War: Oblicza WojnyKORZENIE Faces of War: Oblicza Wojny został stworzony przez ukraińską firmę Best Way i jest oficjalnym następcą Soldiers: Ludzie Honoru i Outfront: Na tyłach wroga. Czym jest Soldiers prawdziwym fanom strategii chyba nie trzeba mówić. Niemniej tym, którzy nie mieli wcześniej przyjemności zetknąć się z tymi tytułami, warto pokrótce je przybliżyć, jako że FOW czerpie pełnymi garściami ze swych pierwowzorów. Soldiers był dość nowatorskim RTS-em, którego akcja rozgrywała się podczas najstraszliwszej ze wszystkich wojen. Gracz nie mógł jednak budować żadnych budynków, zbierać surowców, czy rekrutować wojska. Jego celem było jedynie wykonanie karkołomnych zadań, pomimo przeważających sił wroga, wykorzystując przy tym jedynie małą grupkę własnych żołnierzy (niemieckich, amerykańskich, angielskich lub radzieckich). Założenie gry przypominało z pozoru Commandosa, przy czym tutaj zamiast wiecznego ukrywania się trzeba było walczyć – w dodatku bardzo często. Gra zasłynęła w świecie głównie dzięki wspaniałej oprawie graficznej, fenomenalnej fizyce, masie sprzętu wojskowego, którym można się było posłużyć i horrendalnego wręcz poziomu trudności. Dla mnie Soldiers niemal natychmiast stał się jedną z najlepszych i nowatorskich strategii, w jakie dane mi było zagrać. Później przyszedł Outfront. Samodzielny dodatek pełen błędów, składający się raptem z 10 misji, traktowany przez wielu fanów jako popłuczyny po oryginale.
CO NOWEGO? Autorzy zapowiadali w FoW szereg istotnych zmian, mających uprzyjemnić rozgrywkę. Faktem jest, że sporo rzeczy zmodyfikowano, a także dodano kilka nowych. Sam jednak schemat rozgrywki nie zmienił się. Wciąż akcja rozgrywa się podczas II wojny światowej, a naszym zadaniem jest wpłynąć na jej losy, poprzez garstkę dzielnych wojaków oddanych pod komendę gracza. Wrogów jak zawsze jest dużo więcej od naszych, a na uzupełnienia nie można liczyć, w związku z czym jedynym sposobem na wypełnienie powierzonych zadań jest stosowanie wymyślnych taktyk. Zmiany dotknęły natomiast drobniejszych spraw. Wymieniono interfejs na dużo bardziej rozbudowany. Pozwala on na wybranie masy różnych specjalistycznych komend oraz trybów zachowania się, ustalania formacji, podaje także stan amunicji. Dodano możliwość łączenia ludzi w zorganizowane grupy, w której mianujemy dowódcę i jego podkomendnych. Taką drużyną łatwiej jest kontrolować, ponieważ wystarczy sterować szefem, a reszta będzie go słuchać. Dzięki interfejsowi możliwe stało się także szybkie użycie przez drużynę odpowiedniego uzbrojenia bez ręcznego sprawdzania, który z żołnierzy je posiada w plecaku. Nowością jest także "fog of war", który umożliwia widzenie przeciwników jedynie tuż obok własnych jednostek (nigdy nie można czuć się bezpiecznym, gdyż niespodziewany atak może nastąpić z każdej strony). Także regulacja czasu stała się bardziej płynna i zamiast trybów: "normalny" oraz "spowolniony" umieszczono pięciostopniowy regulowany suwak. Fajną modyfikacją jest umieszczenie podczas misji wielu oddziałów sojuszniczych sterowanych przez komputer, co sprawia, że walki toczą się na jeszcze większą skalę niż dotychczas.
GDZIE WALCZYMY? Tym razem mamy do wyboru trzy kampanie (niemiecką, aliancką i sowiecką), dziejące się w latach 1944-1945. Każda składa się z 3 scenariuszy szkoleniowych i 8 misji. W ramach nich przyjdzie nam uczestniczyć w wielu słynnych i krwawych bitwach, że wymienię choćby desant na plaży Omaha (bez którego żadna gra wojenna już nie mogłaby się obyć), zniszczenie mostu w Nijmegen, okrążenie sił niemieckich w Falaise, obrona Bastonii podczas ofensywy niemieckiej w Ardenach, wyzwalanie Lublina przez „sprzymierzone” wojska radzieckie, czy w końcu przyjdzie nam zdobyć Reichstag w Berlinie. Trzeba przyznać, że misji jest sporo i są dość zróżnicowane. Akcja ich ma miejsce zarówno w dzień, jak i w nocy, podczas lata i zimy, deszczu oraz słonecznej pogody, na polanach, a także w miastach – do wyboru do koloru. Każda z nich w dodatku składa się z wielu zadań głównych i pobocznych (których wykonanie ułatwia przejście całej planszy) zmieniających się często wraz z postępami w grze. Kampanie stały się bardziej dynamiczna i różnorodne niż w poprzednich częściach.
CZYM WALCZYMY? Najmocniejszą stroną FoW jest zdecydowanie sprzęt wojskowy. Dotychczasową szeroką gamę uzbrojenia poszerzono o masę nowych zabawek, czyniąc z gry swojego rodzaju kompendium o narzędziach zagłady II wojny światowej. Jako piechur możemy strzelać z mnóstwa rodzajów pistoletów, karabinów półautomatycznych i wyborowych, pistoletów maszynowych, ckm-ów, granatników przeciwpancernych. Można także rzucać granatami uniwersalnymi, przeciwpiechotnymi, przeciwpancernymi, koktajlami mołotowa, podkładać dwa rodzaje min i bomb, używać moździerzy oraz straszliwych miotaczy ognia. Skorzystać można także z dział ppanc. i ciężkiej artylerii (150 mm – jak to łupnie...), które to można dowolnie przemieszczać po planszy wykorzystując siłę nóg żołnierzy lub podczepiając je pod pojazdy. A skoro o nich mowa to można wsiąść w jeepa, Kübelwagena, Harley’a Davidsona, Opla Blitza, samochody i transportery opancerzone (BA-64, kilka typów SdKfz), artylerię samobieżną (M7 Priest, SdKfz 165 Hummel, Katyusha) no i w końcu czołgi (królują tu różne PzKpfw, ale są też przeróżne Shermany, Cromwelle, M26 Pershing, T-34/76 i /85, IS-2). Zaznaczam, że wymieniłem tu zaledwie małą część tego, co można wykorzystać podczas walki! Cały sprzęt wygląda i działa bardzo realistycznie. Każdy pojazd wymaga paliwa i, jeśli posiada broń, także amunicji. Jest jej wiele rodzajów, w zależności od typu uzbrojenia i jego kalibru (choć zastosowano w tym względzie wiele uproszczeń, np. wszystkie karabiny używają tej samej taśmy z nabojami). Jak dawniej naboje do dział dzielą się na przeciwpancerne i burzące. Czołgi posiadają najczęściej trzy karabiny maszynowe zamiast jednego (jak w rzeczywistości: dla kierowcy, osobno sprzężony z wieżą i przeciwlotniczy, czasem bywa też tylni). Innymi słowy jest w czym wybierać. Faces of War: Oblicza Wojny
|
| | 1 | 2 | nastpna >>
| |