Creaks
Sztab VVeteranów
Tytuł: Creaks
Producent: Amanita Design
Dystrybutor:
Gatunek: Logiczna
Premiera Pl:0000-00-00
Premiera Świat:
Autor: Klemens
Tytuł: Creaks
Producent: Amanita Design
Dystrybutor:
Gatunek: Logiczna
Premiera Pl:0000-00-00
Premiera Świat:
Autor: Klemens
Creaks
Jak to często u czeskich producentów nie wcielamy się w żadnego domniemanego supermana, przeciwnie, nasze wirtualne alter ego jawi się jako typowy „szarak”, osoba, którą trudno by było uznać za zwycięzcę życiowej loterii, na co wskazuje już samo jego lokum, szarobure niczym nasza egzystencja. I nagle wkracza weń absolutna niezwykłość, a to odkrycie, że pod powierzchnią owej codzienności kryje się absolutna niezwykłość. Niestety.
Odbywamy bowiem podróż, ale niechętnie, bowiem znacznie częściej doświadczamy strachu niźli oczarowania otoczeniem. Wiemy, że cały czas musimy pozostawać w ruchu, czasami jednak wiąże się to z podążaniem na dół, przy innej okazji ku górze, w prawo bądź lewo – grunt, by opuścić dotychczasową lokację i przejść ku kolejnej.
Jak to jednak zwykło bywać, co i rusz natrafiamy na różnorakie przeszkody – czasami mają one charakter niemal-naturalny – jak choćby dziury w przeszkodzie, częściej jednak przyjmują one postać dziwacznych stworzeń, które bądź to wzorem pitbulla są skłonne rzucić się w pogoń za nami w celu wyrządzenia nam krzywdy, inne zaś mają skł
onność do naśladowania naszych ruchów i blokowania dróg itd. Paradoksalnie jednak kontynuacja naszych wojaży wymaga wykorzystywania wszystkich tych przypadłości.
Początkowo skłaniałem się ku opublikowaniu niniejszego tekstu na łamach siostrzanego serwisu, wszak „przecież to przygodówka”, z każdym kolejnym etapem coraz bardziej jednak utwierdzałem się w przekonaniu, że uległem po prostu renomie Czechów. Creaks bowiem to tak naprawdę gra logiczna, esencję której w około 90% stanowią łamigłówki, sprowadzające się do zagadek o środowiskowym i „timingowym” charakterze. Owszem, w grach przygodowych również główkowanie zwykło być w cenie, by wskazać chociażby na serię Myst i jej podobne, lecz nie aż w takim stopniu.
Wrażenie trochę psuje obecność pewnych elementów zręcznościowych. Żeby było jasne – zwinne palce absolutnie nigdy nie wyręczą w przypadku danej pozycji szarych komórek, ku celowi zwykła prowadzić jedna i ta sama droga, ale nawet jej wykoncypowanie nie jest jednoznaczne z osiągnięciem ostatecznego sukcesu, konieczna jest bowiem jeszcze jego umiejętna realizacja. Niekoniecznie jest to tym, co tygrysy (tak „przygodówkowe”, jak i „logiczne”) lubią najbardziej.
Gra jest utrzymana w wielce typowej dla Amanity oprawie audiowizualnej, teoretycznie dziecinnej, a przynajmniej rodzącej takie skojarzenia wśród postronnych, jednakże w istocie zachwycającej w detalach. W żadnym razie nie była ona wyborem prostszej ścieżki, lecz stanowi ona przejaw pewnej wierności wypracowanej wcześniej estetyce.
Creaks to kolejna perełka w portfolio czeskich deweloperów, którą trudno będzie zestawiać w pierwszym szeregu choćby z takim Machinarium, lecz zarazem jest to pozycja bardziej złożona i absorbująca niźli takie Pilgrims. „Indyk” pełną gębą, stworzony przez niewątpliwych profesjonalistów.
Bardzo dziękujemy serwisowi GOG.com za udostępnienie kodu recenzenckiego w celu umożliwienia powstania niniejszego tekstu - https://www.gog.com/game/creaks
Autor: Klemens
Odbywamy bowiem podróż, ale niechętnie, bowiem znacznie częściej doświadczamy strachu niźli oczarowania otoczeniem. Wiemy, że cały czas musimy pozostawać w ruchu, czasami jednak wiąże się to z podążaniem na dół, przy innej okazji ku górze, w prawo bądź lewo – grunt, by opuścić dotychczasową lokację i przejść ku kolejnej.
Jak to jednak zwykło bywać, co i rusz natrafiamy na różnorakie przeszkody – czasami mają one charakter niemal-naturalny – jak choćby dziury w przeszkodzie, częściej jednak przyjmują one postać dziwacznych stworzeń, które bądź to wzorem pitbulla są skłonne rzucić się w pogoń za nami w celu wyrządzenia nam krzywdy, inne zaś mają skł
Początkowo skłaniałem się ku opublikowaniu niniejszego tekstu na łamach siostrzanego serwisu, wszak „przecież to przygodówka”, z każdym kolejnym etapem coraz bardziej jednak utwierdzałem się w przekonaniu, że uległem po prostu renomie Czechów. Creaks bowiem to tak naprawdę gra logiczna, esencję której w około 90% stanowią łamigłówki, sprowadzające się do zagadek o środowiskowym i „timingowym” charakterze. Owszem, w grach przygodowych również główkowanie zwykło być w cenie, by wskazać chociażby na serię Myst i jej podobne, lecz nie aż w takim stopniu.
Wrażenie trochę psuje obecność pewnych elementów zręcznościowych. Żeby było jasne – zwinne palce absolutnie nigdy nie wyręczą w przypadku danej pozycji szarych komórek, ku celowi zwykła prowadzić jedna i ta sama droga, ale nawet jej wykoncypowanie nie jest jednoznaczne z osiągnięciem ostatecznego sukcesu, konieczna jest bowiem jeszcze jego umiejętna realizacja. Niekoniecznie jest to tym, co tygrysy (tak „przygodówkowe”, jak i „logiczne”) lubią najbardziej.
Gra jest utrzymana w wielce typowej dla Amanity oprawie audiowizualnej, teoretycznie dziecinnej, a przynajmniej rodzącej takie skojarzenia wśród postronnych, jednakże w istocie zachwycającej w detalach. W żadnym razie nie była ona wyborem prostszej ścieżki, lecz stanowi ona przejaw pewnej wierności wypracowanej wcześniej estetyce.
Creaks to kolejna perełka w portfolio czeskich deweloperów, którą trudno będzie zestawiać w pierwszym szeregu choćby z takim Machinarium, lecz zarazem jest to pozycja bardziej złożona i absorbująca niźli takie Pilgrims. „Indyk” pełną gębą, stworzony przez niewątpliwych profesjonalistów.
Bardzo dziękujemy serwisowi GOG.com za udostępnienie kodu recenzenckiego w celu umożliwienia powstania niniejszego tekstu - https://www.gog.com/game/creaks
Autor: Klemens