Battle of Britain II
Tytuł: Battle of Britain II
Producent: Shockwave Productions Zone
Dystrybutor: Nicolas Games
Gatunek:
Premiera Pl:2006-07-26
Premiera Świat:
Autor: 5915
Battle Of Britain II | ||
Battle Of Britain II
„Bitwa o Anglię” stanowiła jeden z najciekawszych epizodów wszystkich potyczek powietrznych podczas trwania II Wojny Światowej. Niewątpliwie jest to też jeden z etapów historii, który chyba każdy kojarzy i to za sprawą filmów, książek, podręczników w szkole no i oczywiście uczestnictwa w niej
polskich słynnych dywizjonów. Była to batalia o tyle dramatyczna , co niezwykła i niespotykana w dziejach dotychczasowych wojen. Codziennością stały się naloty, bitwy powietrzne na niespotykaną dotąd skalę, w których to zgrabne Spity czy konie robocze Brytanii – Hurricane’y goniły Messerschmity 110, tudzież bombowce nurkujące. Kilka miesięcy zwanymi później „Bitwą o Anglię” było jedną z największych bitew, które zostały stoczone w powietrzu.
Bitwa o Anglię stała się już nie raz tematem symulatorów. Temat ten jest bardzo wdzięczny do opracowania. Lata 40-te XX wieku ograniczały się bowiem do kilku typów samolotów bojowych na stronę konfliktu i właściwie do jednego frontu europejskiego – kanału dzielącego północną Francję oraz W. Brytanię, nad którym w grze Battle of Britain II Wings of Victory możemy się na nowo znaleźć przenosząc się do roku 1940 (lipiec-wrzesień).Battle of Britain II wydany przez ShockwaveProduction jest poprawioną wersją już dość „wiekowego” symulatora Rowan’s Battle of Britan, dlatego też przy nazwie pojawiła się owa dwójka.
Battle of Britain 2 to właściwie ogromna kampania, w której jesteśmy dowódcą lotniczych sił zbrojnych (szef Dowództwa Lotnictwa Myśliwskiego Królewskich Sił Powietrznych – RAF, bądź Dowódca Luftwaffe, który ma do dyspozycji Luftflotte 2 oraz 3) i zarazem symulacja samego samolotu z czasów Bitwy o Anglię (dwa typy dla Wielkiej Brytanii: Spitfire Mk.1A lub B, bądź Hurricane Mk.1 A lub B, trzy typy dla Luftwaffe Bf-109E4, Bf-110C4 i Ju-87B2 + stanowiska strzeleckie w bombowcach). Tak szerokie podejście do tematu może
faktycznie nas zdziwić i nawet odstraszyć (tak jak mnie parę ładnych lat temu gdy po raz pierwszy zobaczyłem ućkaną ikonkami mapkę strategiczną 2D). Mamy zatem w BoB2 do czynienia ze światkiem 2D (mapa strategiczna) oraz
światkiem 3D (symulacja maszyny). Nie jest to standardowy typ symulatora, gdzie nasza kampania składa się z przeczytania odpraw i kliknięcia przycisku fly, a jeśli nam się nie uda zaczynamy misję od początku. Jednak to co może
nas początkowo odstraszyć od BoB2, jeśli pojmiemy realia obsługi całego interfejsu zarządzania kampanią, a do tego rozumiemy jak zachować się w powietrzu, może na długie godziny przykuć nas do monitora. Grę już po łatwej
instalacji i konfiguracji sprzętowej (trudniejszej, niektóre opcje są debilne, inne stare, jeszcze z Bob1, konfiguracja kontrolerów nie jest też zbyt "user friendly") można rozpocząć od treningu. Na dzień dobry wita nas menu z He-111, i opcjami: szybkie misje, kampania (RAF lub Luftwaffe),
wczytanie gry, powtórka (można nagrywać film z gun cam) opcje gry (sporo tego), autorzy (wiadomo), wyjście do Windowsa oraz kontakt (do Shockwave).W "Instant action" twórca przewidział nam specjalny pakiet misji, który ma za
zadanie wprowadzić nas w tajniki sztuki latania (dodatkowo zapowiedziano filmy na stronie oficjalnej BoB2 które mają pokazywać poszczególne etapy, kilka z nich już tam jest). Owe misje zostały ułożone w sposób mniej więcej
od najprostszej do najtrudniejszej, tak wiec można rozpocząć je od startów czy lądowania (chociaż zwłaszcza starty w BoB2 wcale nie są takie proste, potem przejść w misje szersze, czyli krążenie wokół lotniska, starty i lądowania w formacji, lądowanie na uszkodzonym myśliwcu bądź z popsutym
silnikiem (tak tak, silnik można tutaj zatrzeć) lot za liderem, który będzie starał się nas zgubić, atak na cel lecący, manewrowa walka powietrzna, atak na cele naziemne, atak na samotnie lecący bombowiec, atak w szyku na formację bombowców itp. Dodatkowo, można sprawdzić się od razu w dużych bitwach powietrznych. Wydawcy gry oddali do rąk użytkownika też misje historyczne (jak. np. największy nalot na Londyn 15.09 itp.), bazujące na prawdziwych wydarzeniach z okresu Bitwy o Anglię. Oczywiście nie muszę
dodawać, że by w pełni pobawić się w BoB2 należy włączyć wszystkie opcje związane z realistyką lotu oraz wyłączyć ikonki oraz znaczniki na brzegu ekranu, które określają pozycję innych samolotów. W przeciwnym wypadku
dostaniemy po prostu jakiś średni Arcade. Na plus można też dodać, że samoloty posiadają interaktywne kokpity podobnie jak w FS2004. Po wybraniu opcji zażądania silnikiem manualnie możemy w kokpicie operować myszką i
przechodzić procedurę startową prawie jak w „prawdziwym” Spitfire klikając na poszczególne elementy wyposażenia (zwane tutaj „hot spotami”). Skoro jesteśmy już przy realistyce graficznej płatowca. Modele flyable 3D
samolotów wykonane są bardzo ładnie. Na dużych zbliżeniach na teksturach widać zabrudzenia, nity i odpryski farby, oczywiście działa też opcja dot. dynamicznego oświetlenia w kabinie jak i na zewnątrz. Przy włączonym pełnoekranowym wygładzeniu ekranu w karcie graficznej obraz na monitorze
czasem wygląda jak dzieło artystyczne. Wykonano nawet linki antenowe. Minusem może być fakt, że wszystkie samoloty danego typu mają to samo malowanie i oznakowanie. Do tego brak oznaczeń na samolotach przynależności
do dywizjonów. Być może nie ma takiej możliwości rozróżnienia modeli w BoB1 czy BoB2 w enginie gry ale ogólnie szkoda, przydałoby się. Mamy za to sporo
elementów ruchomych, a wnętrza kabin (zwłaszcza dotyczy to samolotów
niemieckich), są wykonane naprawdę rewelacyjnie. Nieco gorzej wyglądają
tekstury obiektów oraz tekstury ziemi, która jest do tego dość płaska,
zdanie "Mesh terenu" nie jest tutaj znane twórcom chociaż na szczęcie klify
Dover zostały odwzorowane i to całkiem zadowalająco. Dodatkowo na ziemi
można znaleźć trochę obiektów 3D (hangary, wieże, stacje radarowe, składy
amunicji, domy, personel maszerujący - czasem świetne animacje jak
salutowanie itp., pojazdy i stacjonujące samoloty, balony zaporowe nad
miastami, rzędy drzewek itd. ale nie ma tutaj na pewno tłoku w tej kwestii). Battle Of Britain II | ||
| 1 | 2 | następna >> |