Age of Wonders 4

Age of Wonders 4
Sztab VVeteranów
Tytuł: Age of Wonders 4
Producent: Triumph Studios
Dystrybutor: Paradox Interactive
Gatunek: Strategia turowa/4x
Premiera Pl:0000-00-00
Premiera Świat:
Autor: Qida
Ocena
czytelników bd GŁOSUJ
OCENA
REDAKCJI 90% procent
Wyroznienie
Głosuj na tę grę!

Age of Wonders 4

Age of Wonders 4 jest solidnym rozwinięciem wcześniejszych odsłon serii. W tej części widać, że twórcy zaczęli nieco bardziej eksperymentować z fabularnymi elementami gry i efekt tego jest naprawdę fajny!
age-of-wonders-4-26753-1.png 1Największą zmianą są właśnie losowe wydarzenia oraz misje, co nadaje głębszego kontekstu w naszej rozgrywce. Nie mamy tylko liniowej fabuły , która jest kontynuacją tej z Age of Wonders 3, lecz obok tego dostajemy potężne możliwości w kreowaniu własnych postaci, frakcji czy map, na których przyjdzie nam grać, a to wszystko uzupełniane jest we własnych rozgrywkach losowymi wydarzeniami, misjami czy decyzjami do podjęcia. Dzięki temu możemy spersonalizować frakcję pod nasz styl gry i podejmować decyzje według naszej moralności. Nic nie stoi na przeszkodzie stworzyć neutralną frakcję, która następnie swoim postępowaniem zejdzie na złą stronę, co niestety gra nieco karze zwiększonym współczynnikiem występowania negatywnych wydarzeń, lecz za to otrzymujemy lepsze nagrody przy podejmowaniu moralnie złych decyzji. Oczywiście mamy już dostępną sporą pulę domyślnych konfiguracji frakcji i postaci przygotowanych przez twórców, których styl gry różni się diametralnie.

Zmiany nie ominęły także ekonomii i systemu zarządzania naszym imperium. Teraz mamy wpływ na to, w którą stronę rozwija się nasze miasto
poprzez przyłączanie prowincji po przekroczeniu progu populacji naszego miasta, dzięki czemu ich rozwój nie jest prostolinijny, tylko możemy określić, w którą stronę miasto ma się rozwijać. Dodano także nowe budynki, jednostki czy czary, lecz w dalszym ciągu wcześniejsza odsłona wydaje się mieć ich znacznie więcej, co prawdopodobnie może się zmienić, z racji tego że zaczną być wydawane DLC rozszerzające zawartość podstawowej wersji gry.

Graficznie gra została mocno dopieszczona, zadbano nawet o te najmniejsze detale w postaci kołyszącej się od wiatru trawy, a także nie zapomniano o graczach posiadających monitory Ultra Wide. Dodatkowo ścieżka dźwiękowa bardzo pasuje do klimatu gry i przyjemnie się jej słucha.

System walki nie uległ żadnym większym zmianom, jest tożsamy pod niemal każdym względem temu ze wcześniejszej części, ale uważam ten brak zmian za dobry, ponieważ nie ma sensu na siłę zmieniać czegoś, co już jest dobre i sprawdzone. Rozwój postaci też nie zmienił się, jeśli chodzi o mechanikę, został jedynie stuningowany pod względem aspektu wizualnego, co uważam za ruch mocno na plus. Teraz okno bohatera jest oage-of-wonders-4-26753-2.png 2 wiele bardziej intuicyjne i przejrzyste, a wszystkie statystki widać jak na dłoni.

Według mojej osobistej opinii ta odsłona jest naprawdę godnym następcą serii, a twórcy wykonali kawał dobrej roboty, usprawniając sprawdzające się mechaniki i wprowadzając też kilka nowości, które doskonale wpasowały się w całość. Dzięki tym wszystkim zabiegom, gra nie pozwala nam oderwać się od niej, bo w myślach ciągle siedzi rozegranie jeszcze jednej tury przez to, że co chwilę coś się dzieje: a tu dostaniemy misję, a tu nagle jakaś plaga zaczęła nachodzić na nasze tereny i musimy wyeliminować jej źródło, a to wróg buduje miasto zaraz przy granicach i trzeba go pogonić. Dzięki nowym „ficzerom” w postaci customizacji frakcji, każda własna rozgrywka różni się całkowicie od poprzedniej, co niweluje poczucie nudy i przejedzenia się powtarzalnością, której jest zdecydowanie mniej niż w ostatniej odsłonie cyklu.

Bardzo dziękujemy serwisowi GOG.com za udostępnienie kodu recenzenckiego w celu umożliwienia powstania niniejszego tekstu - https://www.gog.com/pl/game/age_of_wonders_4

Autor: Qida
skomentuj
KOMENTARZE NA TEMAT GRY
więcej komentarzy dodaj komentarz
RECENZJE CZYTELNIKÓW
ILOŚĆ RECENZJI - ŚREDNIA OCENA - % więcej recenzji dodaj recenzję