Command and Conquer: Tiberian Sun
Tytuł: Command and Conquer: Tiberian Sun
Producent: WestWood Studios
Dystrybutor: Cenega Poland
Gatunek: Strategia RTS
Premiera Pl:1999-09-24
Premiera świat:
Autor: MAO
Tiberian Sun
Tiberian Sun - poradnik
Wstęp
Po sukcesie jaki odniosły gry Command & Conquer i Command & Conquer: Red Alert, było pewne iż niedługo zobaczymy kolejną część z tej serii. Przyszło nam na nią długo czekać, lecz w końcu jest: panie i panowie oto przed nami Tiberian Sun !!!
Start
Mimo iż sama gra miała wprowadzić gry RTS (real time strategy- strategie czasu rzeczywistego) w dwudziesty pierwszy wiek, to jednak nie odnalazłem w niej niczego szczególnie nowatorskiego. Powiem więcej- to już wszystko było. Po raz kolejny widzę, że plotki przerosły samą grę. Tak więc jeśli oczekujecie czegoś naprawdę super, czegoś co ukoronuje mijające tysiąclecie, to srodze się zawiedziecie. No ale otrzymacie w sumie niezłą i ciekawą grę..... Koniec wybrzydzania, czas brać się do pracy. Jak już wcześniej pisałem nie wiele się zmieniło. Ci którzy grali we wcześniejsze gry z serii z pewnością nie będą mieli żadnych problemów z opanowaniem interfejsu sterowania. Jednak dla tych, którzy od tej gry zaczynają swoją przygodę z grami RTS, wyjaśnię kilka podstawowych kwestii. Najważniejszą komendą wydawaną z klawiatury, jest dzielenie naszej armii na oddziały. Zaznaczamy wybraną liczbę jednostek za pomocą myszy, teraz wystarczy wcisnąć CTRL + wybrany przez nas numer (od 1 do 0). Od tej pory nasz oddział będzie się sam automatycznie zaznaczał gdy tylko wciśniemy podporządkowaną mu cyfrę. Znacznie ułatwi to prowadzenie ataków, sprawi iż nie będą one chaotyczne. Dodatkowo wciśnięcie ALT + numer jaki podporządkowaliśmy naszemu oddziałowi, przenosi nas w miejsce gdzie wybrany oddział się znajduje. Ciekawe jest iż możemy w ten sam sposób postępować z naszymi budynkami. Proponuje podporządkować im numery duże (np. od 7 do 0) a naszym jednostkom numery małe (od 1 do 6). Przy grupowaniu jednostek na oddziały należy zwrócić uwagę, aby były one tego samego typu (np. dzielimy naszą armię na trzy oddziały. W skład pierwszego (CTRL + 1) wchodzi lekka piechota, w skład drugiego (CTRL + 2) roboty Wolverine i w skład trzeciego (CTRL + 3) roboty Tytan). Ma to ogromne zalety : np. jeśli na drodze naszej armii stanie działko laserowe to wciskamy 3 i atakujemy je z dystansu Tytanami, jeśli natomiast zaatakuje nas piechota, to wciskamy 1 lub 2 a Tytanów zostawiamy w spokoju). No i tu wyszło na jaw ciekawe zagadnienie- różnorodność wojsk i ich skuteczność przeciwko określonym wojskom. Jednostki rażące rakietami (np. Tytani) są wręcz bezbronni przeciwko piechocie przeciwnika (co jedynie mogą ją rozdeptać). Za to są zabójczo skuteczni w niszczeniu pojazdów i budynków wroga. Trzeba zwracać szczególną uwagę na ten fakt. Grupowanie jednostek bardzo nam tu pomoże. Dodatkowo zachęcam do zapoznania się z resztą skrótów klawiszowych, są one dość pomocne, i zwiększą dynamizm rozgrywki (wszystkich zainteresowanych odsyłam do opcji gry, gdzie bez problemu powinniście odnaleźć listę wszystkich dostępnych w grze skrótów). Bardzo ważną kwestią mającą ogromny wpływ na nasz sukces (no bo przecież wszyscy chcemy pomyślnie zakończyć naszą zabawę), jest nasza baza, a w zasadzie sposób w jaki ją rozbudowujemy. Trzeba trzymać się zasady- pieniądze ponad wszystko ! Zaczynamy od wybudowania elektrowni (w razie potrzemy staramy się stawiać nowe) i Tiberian Factory. To ten budynek jest "ojcem" naszego sukcesu. To właśnie dzięki niemu zyskamy stały dopływ gotówki, którą będziemy mogli zainwestować w inne budynki, jednostki. Oczywiście im więcej mamy Tiberian Factory,, tym szybszy dopływ gotówki (no, w sumie to nie do końca, w późniejszej fazie gry wystarczy wybudować War Factory i produkować Harvestery). Zawsze musimy mieć przynajmniej dwie Tiberian Factory i przynajmniej 4-5 Żniwiarek. Dzięki temu będziemy mogli się dynamicznie rozwijać. A, wspomnę tu jeszcze, że jedna pełna Żniwiarka powiększa nasz budżet o 700 kredytów. Kolejnym ważną sprawą jest odpowiednie zabezpieczenie naszej bazy. Musimy to zrobić w miarę szybko i skutecznie, przeciwnik nie ma prawa wyrządzić nam jakiejkolwiek krzywdy. Działka Vulcan, RGB, SAM powinny stanowić podstawowe wyposażenie naszej bazy. Co jakiś czas sprawdzajmy w jakim stanie się one znajdują i w miarę potrzeb reperujmy. Dodatkowo możemy otoczyć naszą bazę szczelnym murem a póĽniej nawet polami siłowymi. W ten sposób przeciwnik będzie bił głową niczym w mur, tracił jednostki, a my pozostaniemy niewzruszeni. Trzeba również pamiętać, że wyprodukowanie kilku jednostek kosztuje o wiele więcej niż wyreperowanie działka. Dopiero gdy mamy stały dopływ gotówki, nasza baza jest dobrze zabezpieczona, przechodzimy do budowy pozostałych budynków. Bardzo ważne jest wybudowanie Stacji Radarowej, uzyskamy dokładny wgląd na pole bitwy, będziemy mogli błyskawicznie przemieszczać się po mapie. No i nie grożą nam jakieś nieoczekiwane ataki wroga (od razu zobaczymy na mapie wrogie jednostki). Reszta budynków nie ma już tak wielkiego znaczenia. Budujemy je w kolejności jakiej się pojawiają. W momencie gdy skończymy rozbudowywać naszą bazę, przechodzimy do tworzenia armii która będzie wstanie zniszczyć wroga. Nie polecam się spieszyć (no chyba, że w misjach w których mamy ściśle określony czas na wykonanie zadania). Powoli produkujemy odpowiednią liczbę jednostek, różnych typów, grupujemy ją na oddziały. Jednak zanim zaatakujemy wysyłamy kilka szybkich jednostek (np. piechota, roboty Wolverine lub samochody) jako zwiadowców. Staramy się nimi odkryć jak najwięcej mapy. Gdy zlokalizujemy bazę przeciwnika, to staramy się obejść ją z dokoła, odkryć cała mapę w jej sąsiedztwie. Teraz możemy wybrać kierunek z którego będziemy atakować. Oczywiście baza wroga musi być w tym miejscu jak najgorzej chroniona, najlepiej atakować jest ją od tyłu (jednak ze względów geograficznych (często jest ona umieszczana w rogu mapy), jest to dość rzadko możliwe). Dopiero teraz przystępujemy do ataku. W pierwszej linii powinny iść jednostki które mogą razić na dużą odległość (aby mogły bezstresowo zniszczyć działka przeciwnika). Tuż za nimi lub po bokach idą jednostki skuteczne w walce z piechotą (będą potrzebne gdy dojdzie do spięcia by chronić jednostki rakietowe). Zawsze zaczynamy od zniszczenia działek w których zasięgu się znajdujemy. Później eliminujemy większ
Misja 1
Główne cele: 1. Wybudować Tiberium Refinery. 2. Wybudować Barracks. 3. Zniszczyć wszystkie jednostki i budynki NOD.
Typowa misja początkowa. Poziom trudności wręcz minimalny. Zaczynamy od wybudowania Tiberium Refinery. Na południu znajdują się złoża Tiberium (niebieskie i zielone kropki). Nasz Harvester automatycznie zajmie się nimi. W ten sposób zapewniliśmy sobie stały dopływ gotówki. Budujemy koszary (Barracks). Teraz możemy zacząć szkolić lekką piechotę (Light Infantry). Gdy wyszkolimy kilku, kilkunastu żołnierzy to wybieramy się wykonać trzecie zadanie. Małe grupki NOD znajdują się na południu i zachodzie. Nie powinniśmy mieć trudności ich eksterminacją i pomyślnym zakończeniem misji.
Misja 2
Główne cele: 1. Wybudować własną bazę. 2. Zniszczyć wszystkie wieżyczki przeciwlotnicze SAM. 3. Zniszczyć bazę NOD.
Szybko zakładamy naszą bazę (klikamy dwukrotnie na Mobile Construction Vehicle). Musimy się spieszyć, bo w najbliższym czasie możemy spodziewać się ataków wroga. Stawiamy elektrownię (GDI Power Plant), a następnie Tiberium Refinery (jak najbliżej złóż Tiberium- skróci to drogę naszym żniwiarkom (Harvester). Ponieważ zapowiada się dłuższa rozgrywka i będziemy posiadali dość dużych środków finansowych, tak więc opłaca się od razu wybudować drugą Tiberium Refinery. Zapewni nam to nam szybszy dopływ gotówki. W międzyczasie staramy się naszą piechotą odkryć jak najwięcej mapy (gdy napotkamy na przeciwników, to nie podejmujemy walki). Starajmy się w miarę poznać pozycję przeciwnika, w ten sposób będziemy mogli przewidzieć z której strony mogą nadejść ewentualne ataki. Budujemy koszary. Czas zająć się zabezpieczeniem bazy. Budujemy Component Tower (trzy, cztery powinny wystarczyć- dwie na południowym-wschodzie i dwie lub jedna na północnym-wschodzie). Jeśli zacznie brakować nam energii (komunikat Low Power, pasek z lewej strony zmieni swój kolor na czerwony), to powinniśmy dobudować nawą elektrownie (albo nawet od razu dwie lub trzy- przydadzą się na później). Możemy teraz wybudować Fabrykę Wojenną (War Factory). Umożliwi nam ona produkcję Żniwiarek (powinniśmy od razu wybudować dwie, trzy sztuki- szybszy dopływ gotówki), a także do dość silnych robotów Wolverine. Czas wziąć się do pracy. Produkujemy kilka jednostek Wolverine i kilku Disc Throwerów (są oni dość skuteczni w walce na dystans). Niszczymy dwie wieżyczki na wschód od naszej bazy i jedną na północy. Udajemy się na południowy wschód i niszczymy kolejne dwie. Idziemy drogami na północ. Dojdziemy do małej osady. Na północ od niej znajduje się baza NOD. Zbieramy większą grupę (15-20 Wolverine i kilku Disc Throwerów- do zniszczenia działek które znajdują się na wzniesieniach). Frontalnie atakujemy bazę wroga. W pierwszej kolejności niszczymy działka laserowe, następnie oddziały obrońców, budynki produkujące sprzęt wojskowy i szkolące żołnierzy (War Factory, Barracks). Po zniszczeniu bazy, unicestwiamy dwa ostanie działka przeciwlotnicze (znajduje się one na zachód od miejsca w którym jeszcze niedawno znajdowała się baza przeciwnika).