Space Empires IV
Tytuł: Space Empires IV
Producent: Malfador Machinations
Dystrybutor: Nicolas Games
Gatunek: Strategia turowa
Premiera Pl:2006-06-23
Premiera Świat:
Autor: Inqistor
Space Empires IV
Space Empires IV
Na kilku serwisach da się znaleźć nawet krótkie opisy tej gry, autorzy twierdzą, że sporo grali, ale jakoś nikt nie był łaskaw napisać czegoś co by chociaż z daleka przypominało poradnik. No cóż... to właściwie też nie jest żaden poradnik. Napiszę tylko jak zacząć. Gra tylko wygląda na tak skomplikowaną. Większość opcji służy tylko "do ozdoby" i nie ma żadnego, lub ma znikomy wpływ na grę, więc bez paniki. Proponuję odpalić tutoriala. Nie nazwałbym go ekstremalnie przydatnym, ale przynajmniej wiadomo już jak kolonizować i ustawiać kolejki produkcyjne. Można też odpalić instrukcję, ale jej przydatność jest równa poradnikom Microsoftu. Opisuje oczywiste rzeczy, a szczegółów brak. Tak więc gracz przebrnął przez tutoriala, przeczytał instrukcję i chce stworzyć nową-własną grę. Wyskakuje 15 okienek z opcjami i... gubimy się w gąszczu informacji. Tutaj wkracza ten poradnik...
Tak więc klikamy New Game. Z niewiadomych powodów gra jest na zakładce
players i lecimy zakładkami od góry:
-Quadrant - tutaj ustalamy wielkość, wiek i wygląd galaktyki (planszy)
-Quadrant type - Różnice są raczej znikome. Jedynym naprawdę przydatnym
wyborem jest Cluster. Tutaj galaktyka dzieli się na kilka skupisk systemów,
z których prowadzą jedynie dwa, lub trzy wyjścia. Odległości między tymi
skupiskami, mogą na pierwszy rzut oka wyglądać zachęcająco, ale cały ruch
odbywa się warp point-ami i długość
-Quadrant size - może i z grubsza wygląda, że tych systemów jest więcej,
ale różnica przydatnych waha się w granicach 2:1 pomiędzy small, a large. Co
by nie wybrać systemów z planetami jest w galaktyce około 1/3. Co prawda
potem można stworzyć sobie własne planety, ale technologia do tego jest tak
droga, że grę można przedtem skończyć 2 razy.
-All Warp Points connected - no będą połączone, a jak nie? Wtedy galaktyka
podzieli się na kilka niedostępnych części. Zabawne? Tylko z pozoru.
Oczywiście istnieje technologia do tworzenia własnych dziur, ale jest droga.
Więcej, jest ekstremalnie droga. A czas potrzebny do jej wynalezienia...
każdy normalny gracz prędzej zaśnie, niż ją wynajdzie.
-No Warp Points - hahaha. Opcja tylko do gry z maksymalną technologią już
na początku.
-Warp Points located anywhere in system - jeśli opcja nie jest zaznaczona,
dziury będą się znajdować na obrzeżach systemów. Jeśli jest zaznaczona
raczej bliżej środka, a co za tym idzie wrogie statki będą miały bliżej do
naszych planet.
-Finite resources - opcja hardcore dla samobójców. Wow, nam tyle tysięcy
metalu w układzie wystarczy na... lekko licząc... 20 tur... wszystkie
surowce na planetach znajdują się jedynie w podanej, dość ograniczonej,
ilości.