Rynek gier PC w Japonii podwoił swoją wartość w 3 lata
Na tym rynku nie tylko od dawna dominują produkcje mobilne (przychody z nich są trzykrotnie wyższe niż z konsolowych), ale w ostatnich latach zanotowano również imponujący wzrost znaczenia gier pecetowych.Raport zawiera kilka ciekawych danych, pokazujących szybki rozwój rynku pecetowego w Kraju Kwitnącej Wiśni. I tak od 2018 roku przychody z gier na PC w Japonii uległy podwojeniu. W ubiegłym roku w Japonii gry pecetowe wygenerowały przychód w wysokości 896 mln dolarów. Cały rynek wart był 13,7 mld, ale należy podkreślić, że do tej kwoty zaliczane są nie tylko wyniki gier konsolowych i mobilnych, ale również sprzedaż samych konsol oraz akcesoriów do nich.
W Japonii 16 mln osób gra na PC, podczas gdy łączna populacja graczy wynosi 55,4 mln. Spośród tych 16 mln wyłącznie na PC gra 4,5 mln. Co ważne – to ponad dwukrotnie więcej niż w 2015 r. Wszystko to pokazuje więc szybki wzrost popularności pecetów wśród graczy z Japonii. Japonia jest już w pierwszej dziesiątce krajów z największą liczbą aktywnych użytkowników na Steam, a jednocześnie jednym z najszybciej rosnących rynków w tej kategorii.
Podczas ostatnich targów TGS (Tokyo Game Show ) z 60 gier pokazywanych przez największych japońskich deweloperów, 40 zmierzało na Steama lub było już dostępnych w tym serwisie. Dla porównania w przypadku PlayStation 5 było to tylko 38 tytułów.
Według Kadokawa ASCII Research Laboratories powodów szybkiego wzrostu popularności pecetów jako platformy do gier w Japonii jest kilka. Po pierwsze rosnące wsparcie pecetów przez japońskich deweloperów. Obecnie wydawanie gier na Steamie jest standardem dla wielu lokalnych deweloperów, a jeszcze kilka lat temu należało to do rzadkości. Dotyczy to nie tylko twórców konsolowych. Coraz częściej największe przeboje mobilne z Kraju Kwitnącej Wiśni, takie jak Uma Musume, Memento Mori czy Heaven Burns Red, trafiają na PC, często równocześnie z wydaniem na smartfony.
Pojawiają się również przeboje opracowywane przez japońskich deweloperów głównie z myślą o PC, takie jak Final Fantasy XIV czy Kantai Collection. Nie są one częste, ale sam fakt, że w ogóle istnieją, pokazuje jak mocno zmienił się rynek pecetowy w tym kraju.
Coraz większe zainteresowanie Japończyków zagranicznymi grami, w tym produkcjami indie. Jako przykład podaje się dużą popularność pecetowego PUBG, które było jednym z głównych powodów wzrostów rynku PC w Japonii w latach 2017-2018. W przypadku tej produkcji mocno przysłużyło się jej przeniesienie z dedykowanego lokalnego serwisu DMM na Steama.
Wiele z multiplatformowych gier w Japonii można kupić taniej na Steamie i w Epic Games Store niż na konsolach. Nie bez znaczenia jest też ulepszenia interfejsu i jakości usług Steam w Japonii. Jeszcze kilka lat temu serwis pozostawiał pod tym względem dużo do życzenia – nie można było nawet zobaczyć cen w jenach. Teraz sytuacja uległa znacznej poprawie, a karty doładowania Steam można znaleźć w większości sklepów z grami i elektroniką.
Ciągłe problemy z dostępnością PlayStation 5 spowodowały, że część wymagających graczy kupiła PC do grania w najbardziej zaawansowane graficznie produkcje.
Japonia ma również liczną grupę entuzjastów technologii typu blockchain, a wykorzystujące ją gry są tam obecnie dostępne wyłącznie na PC.
Pandemia ogólnie zwiększyła zainteresowanie grami w Japonii i pecety także na tym skorzystały.
Wszystko to powoduje, że analitycy spodziewają się dalszego szybkiego wzrostu rynku gier pecetowych w Japonii. Zwłaszcza że wspieranie PC się deweloperom po prostu się opłaca – w przypadku firmy Capcom już połowa sprzedawanych egzemplarzy gier przypada na wydania komputerowe.
Źródło:
"Adrian Werner" - GRY-OnLine 2022-11-07 13:59:17