Polska na liście inwestycji właściciela Gearbox, kolejne przejęcia w drodze

Ostatnie lata w branży gier to okres wzmożonej konsolidacji. Embracer Group jest jedną z firm najbardziej aktywnych na tym froncie.

Jej prezes, Lars Wingefors, w rozmowie z serwisem Financial Times zdradził, że koncern szykuje się do kolejnych przejęć.

Grupa w ostatnich latach przejęła wielu deweloperów i nie zamierza zwalniać tempa. Od 2020 roku Embracer Group wykupił 62 inne firmy za łączną kwotę 8,1 mld dolarów. Grupa zamierza w najbliższych miesiącach i latach dokonać podobnej liczby przejęć. Embracer rozgląda się za potencjalnymi firmami do wykupienia w takich krajach, jak: Polska, Wielka Brytania, Stany Zjednoczone, Francja i Chiny.

Grupa planuje też przejąć firmy specjalizujące się w grach free-to-play, gdyż chce wzmocnić swoją pozycję na tym rynku.

Lars Wingefors tłumaczy, że strategia rozwoju firmy polega na znajdowaniu dobrze radzących sobie przedsiębiorstw, wykupywaniu ich, a następnie nie wtrącaniu się w działalność przejętych podmiotów. Prezes podkreśla, że wielu konkurencyjnych wydawców po wykupieniu uznanych deweloperów zaczęło zbyt mocno ingerować w ich procesy decyzyjne, co powodowało duże problemy. Embracer Group chce uniknąć powtórzenia błędów swoich rywali.

Skala przejęć dokonanych przez grupę jest tym bardziej imponująca, że jest to stosunkowo małe przedsiębiorstwo w porównaniu z gigantami branży – wartość Embracer Group wyceniana jest na 9,9 mld dolarów. Dla porównania koncern Microsoft jest obecnie w trakcie przejmowania Activision Blizzard za prawie 70 mld dolarów.

Embracer stawia na mniejsze zespoły i dobrze na tym wychodzi – obecnie posiada 115 studiów deweloperskich podzielonych na dziesięć grup. Największym z dotychczasowych zakupów było przejęcie w zeszłym roku za 2,75 mld euro firmy Asmodee, czyli francuskiego wydawcy planszówek i ich cyfrowych adaptacji. Wśród innych ważnych zakupów warto wymienić Gearbox Entertainment oraz Saber Interactive.

Strategię firmy najlepiej oddaje cytat z wypowiedzi prezesa Larsa Wingeforsa:

Jeśli tworzysz tylko jedną grę, to jest to duże ryzyko biznesowe, ale jeśli tworzysz ich 200, to ryzyko jest mniejsze.

Ta liczba nie jest wzięta z kosmosu. W zeszłym roku Embracer Group informowało, że należące do niej zespoły pracują nad 197 grami, z czego tylko 25 to wysokobudżetowe produkcje AAA.

Źródło:
"Adrian Werner" - GRY-OnLine


Klemens
2022-04-12 13:02:58