Minecraft znów edukuje; Rivercraft uczy o powodziach i zmianach klimatu

Microsoft i Mojang mają kolejny projekt dostępny w edukacyjnym wydaniu gry Minecraft.

Minecraft zwykle przyciąga uwagę internautów za sprawą ogromnych, skomplikowanych lub zwyczajnie ciekawych projektów fanów (niekoniecznie w samej grze). Jednakże studio Mojang oraz firma Microsoft co pewien czas przypominają też o „edukacyjnym” aspekcie tego popularnego sandboksa. Tak choćby w lutym udostępniono specjalny świat, który miał uczyć młodych graczy bezpiecznego korzystania z Internetu.

Kolejną tego typu inicjatywą jest debiutujący dziś Rivercraft, dzięki któremu dzieci dowiedzą się więcej na temat zmian klimatycznych oraz skutków powodzi i ich zapobieganiu. Projekt powstał we współpracy z organizacją non-profit Environment Agency oraz grupą BlockBuilders, specjalizującą się w tworzeniu światów Minecrafta, które pomagają różnym instytucjom w docieraniu do nieletnich odbiorców.

Na Rivercraft składają się trzy „gry”, które rozgrywamy w wirtualnej replice brytyjskiego miasta Preston. W przeszłości doświadczyło ono poważnych powodzi za sprawą przepływającej przez nie rzeki Ribble (m.in. w 2020 roku).

Pierwszy etap polega na zbudowaniu systemu chroniącego miasto przed powodzią, który następnie zostaje przetestowany poprzez wywołanie „potopu”. W ten sposób dzieci poznają wady i zalety różnych podejść do tej kwestii oraz ich wpływ na życie mieszkańców.

Druga część dotyczy działań mogących zapobiec wystąpieniu takiego zjawiska oraz złagodzić efekty zmian klimatycznych. Gracze dowiedzą się także, jak wiedza na temat powodzi może zmniejszyć wywołane przez nią szkody.

Ostatnie wyzwanie to „ankieta ekologiczna z wykorzystaniem cyfrowego podręcznika i kamery w grze”, która przybliża faunę Preston.

Justin Edwards, kierownik ds. programów nauczania Minecrafta, twierdzi, że Rivercraft to coś więcej niż tylko lekcja na temat powodzi i sposobów zapobiegania im (a przynajmniej ograniczania ich skutków). Projekt uczy także „zarządzania projektami, pracy zespołowej, koncepcji inżynieryjnych oraz komunikacji z innymi”. Ponadto gracze mogą „doświadczyć porażki w bezpieczny i dający frajdę sposób”, co według Edwardsa samo w sobie ma być cenną lekcją:

[Rivercraft – przyp. autora] uczy dzieci umiejętności związanych z ochroną środowiska, mechaniką powodzi i ochroną przeciwpowodziową, ale także zarządzania projektami, pracy zespołowej, koncepcji inżynieryjnych i komunikacji z innymi, niezależnie od tego, w jakim miejscu na świecie się znajdują. Inną ważną umiejętnością nauczaną przez grę jest ponoszenie porażki w bezpieczny i zabawny sposób. Dzieci mogą zbudować zabezpieczenie przeciwpowodziowe, które nie do końca się sprawdzi, ale też dowiadują się, dlaczego tak się stało. Jednym ze znakomitych sposobów uczenia się jest sytuacja, gdy coś nie idzie zgodnie z planem.

Źródło:
"Entelarmer" - GRY-OnLine


Klemens
2022-04-06 17:48:40