Microsoft między młotem a kowadłem; twórca Ori komentuje problem ekskluzywności gier

Szef Moon Studios twierdzi, że Microsoft nie do końca realizuje deklarowaną przez firmę wizję rynku gier bez sztucznych granic (tj. tytułów ekskluzywnych).

Twórcy serii Ori zyskali uznanie graczy za obie przygody tytułowego bohatera. Jednakże przewodzący deweloperom Thomas Mahler zasłynął też z kontrowersyjnej wypowiedzi pod adresem kolegów po fachu, a niedawno także Microsoftu. Szef Moon Studios wytknął tej firmie niekonsekwencję w realizowaniu polityki gier bez granic.

Wiadomość Mahlera (opublikowana na forum ResetEra) jest odpowiedzią na niedawny wywiad z Philem Spencerem. W rozmowie szefa Xboxa z serwisem Axios padło pytanie o odejście studia Bungie spod skrzydeł Microsoftu prawie 15 lat temu. Spencer wyraził przekonanie, że wynikało to z ambicji twórców marki Halo, którzy mogli sądzić, że gigant z Redmond bardziej skorzystał na sukcesie serii niż oni sami. Co więcej, zdaniem szefa marki Xboxa dzisiejszy Microsoft zdołałby zatrzymać Bungie przy sobie.

Jednak Mahler nie podziela optymizmu Spencera. Jego zdaniem Microsoft znalazł się między młotem a kowadłem w sprawie ekskluzywności swoich gier. Firma deklaruje odejście od polityki exclusive’ów, promując usługę Xbox Game Pass i nawołując do ogólnobranżowego wsparcia emulacji starych tytułów na wszystkich platformach. Jednak nawet teraz Microsoft nie jest skory do wydawania tytułów ze swojego katalogu na konsole PlayStation. To właśnie chęć dotarcia do szerszego grona odbiorców na wszystkich urządzeniach mogła być – zdaniem Mahlera – powodem rozstania Bungie z Xboxem.

Co ciekawe, wpis ten nie jest tylko krytyką Microsoftu. Mahler uważa, że firma zapewne realizowałaby swoją wizję w pełni… gdyby tylko konkurencja (tj. Sony i Nintendo) również poczyniła kroki w tym kierunku. Fakt, Ori and the Will of the Wisps trafiło na Switcha (choć, jak podkreślił Mahler, „nie za darmo”), podobnie jak Minecraft (dostępny też na PlayStation, ale to akurat nastąpiło jeszcze przed wykupieniem studia Mojang przez Microsoft).

Źródło:
"Entelarmer" - GRY-OnLine


Klemens
2021-12-07 13:04:21