COVID zaszkodził rynkowi gier w 2021 roku; 2022 może być rekordowy

Serwis Gamesindustry.biz opublikował ciekawy artykuł bazujący na danych grupy analitycznej Global Sales Data.

Dotyczy on wpływu koronawirusa na rynek gier i wychodzi na to, że jest on mocno negatywny. O ile w 2020 r. pandemia wywindowała wyniki branży do rekordowych poziomów, tak 2021 rok jest znacznie gorszy z powodu dużych opóźnień premier.

Koronawirus sprawił, że gramy więcej. W ubiegłym roku skorzystały na tym produkcje, które w momencie wybuchu pandemii były już na ukończeniu. Jednocześnie wymogi sanitarne i przestawianie się na pracę zdalną spowolniły proces tworzenia nowych tytułów i dlatego w 2021 roku było niewiele dużych premier.

W państwach objętych badaniami Global Sales Data od 1 stycznia do końca sierpnia 2019 r. sprzedano 31 mln pudełek z grami oraz 26,7 mln egzemplarzy cyfrowych. W 2020 r. wyniki te wzrosły odpowiednio do 33 mln oraz 45,3 mln. Natomiast w tym roku zanotowano duże spadki – w przypadku wersji pudełkowych do 28 mln, a cyfrowych do 34,5 mln. Powodem są opóźnienia dużych premier oraz fakt, że wydawcy ograniczyli akcje promocyjne.

Wiele z gier, które miały zadebiutować w pierwszej połowie roku, zaliczyło wielomiesięczne poślizgi. Wcześniejsze premiery takich tytułów, jak Deathloop, Far Cry 6. Kena: Bridge of Spirits, Back 4 Blood, New World czy zwłaszcza Halo Infinite, wzmocniłyby przychody branży za cały rok. Do tego dochodzi masa produkcji, które opóźniono na 2022 r., choćby Horizon Forbidden West, Gotham Knights, Hogwarts Legacy, God of War: Ragnarok, Ghostwire Tokyo, Gran Turismo 7, Tom Clancy's Rainbow Six: Extraction, Dying Light 2, The Lord of the Rings: Gollum, Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2, The King of Fighters XV czy Lego Star Wars: The Skywalker Saga.

W tym roku było po prostu mniej dużych premier niż w 2020 r. Dobrze ilustruje to zestawienie pięciu najlepszych debiutów w okresie od 1 stycznia do 31 sierpnia w 2020 i 2021 roku.

Branży pomogły premiery nowych konsol, ale efekt ten został ograniczony przez mniejszą liczbę dużych premier. W okresie od 1 stycznia do 31 sierpnia 2021 roku sprzedano 1,9 mln egzemplarzy pudełkowych gier na PlayStation 5 oraz 0,4 mln na Xboksa Series X/S.

Wyśmienicie radzi sobie jedynie Nintendo Switch – we wspomnianych ośmiu miesiącach gracze zakupili 13,5 mln pudełkowych egzemplarzy gier na tę konsolę przenośną, co stanowi wzrost o 6% w porównaniu z analogicznym okresem 2020 roku. PlayStation 4 zaliczyło spadek o 37% (do 9,3 mln), Xbox One – o 46% (do 1,7 mln), a PC – o 52% (do 0,9 mln).

W okresie od 1 stycznia do 31 sierpnia 2021 roku największym bestsellerem było Super Mario 3D World + Bowser's Fury. Jest to jedyna produkcja w top 10, która zadebiutowała w tym roku.

Wszystkie te opóźnienia powodują, że w 2022 r. nastąpić powinna kumulacja premier. Zwłaszcza pierwsza połowa roku ma zapewnić znacznie więcej dużych debiutów niż zwykle. Dlatego analitycy spodziewają się, że branża ustanowi nowe rekordy sprzedaży.

Źródło:
"Adrian Werner" - GRY-OnLine


Klemens
2021-11-21 09:38:36