Homeworld: Deserts of Kharak

Homeworld: Deserts of Kharak
Sztab VVeteranów
Tytuł: Homeworld: Deserts of Kharak
Producent: Blackbird Interactive
Dystrybutor: Techland
Gatunek: Strategia RTS
Premiera Pl:2016-06-20
Premiera Świat:
Ocena
czytelników bd GŁOSUJ
OCENA
REDAKCJI 80% procent
Głosuj na tę grę!

4 dni pracy w tygodniu - twórcy Homeworld zmieniają zasady w studiu

Znane z gier Homeworld: Deserts of Kharak, Hardspace: Shipbreaker oraz nadchodzącego Homeworld 3 studio Blackbird Interactive przestawiło wszystkie swoje zespoły na czterodniowy tydzień pracy.
Wcześniej na taki sam ruch zdecydowało się Eidos Montreal, czyli autorzy Marvel's Guardians of the Galaxy.

Powodem było postępujące wypalenie zawodowe wielu pracowników studia. Było to widoczne zwłaszcza w zespole zajmującym się Hardspace: Shipbreaker, który pracuje nad tym projektem już od sześciu lat. Dodatkowo wspieranie gry we wczesnym dostępie okazało się bardziej stresujące, niż się tego spodziewano.

Zmiana ma być również korzystna dla samej firmy. Blackbird Interactive jest niezależnym studiem i utrzymanie najzdolniejszych pracowników stawało się coraz trudniejsze, gdyż obecnie konkurencja na rynku jest brutalna, a do tego cała branża coraz mocniej się konsoliduje.

Nie jest to pochopna decyzja. We wrześniu ubiegłego roku w firmie przeprowadzono ankietę, w której deweloperzy wypowiedzieli się na temat tego pomysłu. Nie wszyscy byli przekonani, że to dobre posunięcie. Obawiali się, że wymusi to jeszcze mocniejszy crunch tuż przed premierą lub zaszkodzi znajdującym się na ostatniej prostej projektom.

Dlatego najpierw – w ramach próby w okresie od 20 września do 10 grudnia 2021 roku – na 4-dniowy tydzień pracy przestawiono jedynie dwa z sześciu zespołów studia
* grupę zajmującą się Hardspace: Shipbreaker,
* zespół pracujący nad niezapowiedzianym roguelike z elementami karcianki o tymczasowej nazwie Owl.

Wybrano te dwie ekipy, gdyż były one kompletnie różne, co zwiększyło wartość uzyskanych podczas próby wniosków. Hardspace: Shipbreaker jest już na końcowym etapie prac, podczas gdy Owl wciąż jest w preprodukcji.

Test okazał się sukcesem. Samopoczucie deweloperów wyraźnie się poprawiło, a po okresie adaptacji tempo pracy wcale nie spadło. Wymusiło to na menadżerach znacznie lepsze gospodarowanie czasem pracowników. Przykładowo zrezygnowano z codziennych, godzinnych zebrań, na których musieli być wszyscy członkowie zespołu. Zastąpiono je 10-minutowymi, w których biorą udział tylko te os
oby, których obecność jest konieczna.

Co więcej, pomimo obaw ucięcie jednego dnia z tygodnia nie poskutkowało koniecznością crunchu na ostatniej prostej prac nad Hardspace: Shipbreaker.

Po zakończeniu okresu próbnego wśród członków obu zespołów przeprowadzono ankietę. Wyniki były następujące:
* 100% deweloperów preferuje 4-dniowy tydzień pracy (przed testem 18% uważało to za zły pomysł).
* 91% stwierdziło, że zmiana pomogła im w uzyskaniu lepszej równowagi między życiem osobistym i zawodowym.
* 90% uważa, że zmiana pomoże w utrzymaniu pracowników na dłużej w firmie.
* 79% stwierdziło, że w nowym modelu łatwiej jest im kończyć zlecone zadania.

W zamyśle deweloperzy mieli pracować tylko 32 godziny w tygodniu, ale nie wszyscy trzymali się tego limitu.

Czas pracy w tygodniu:


Procent pracowników (w ostatnich czterech tygodniach testu):


32 godziny


29%


32-36 godzin


47%


36-40 godzin


12%


Więcej niż 40 godzin


12%




Osoby, które pracowały ponad 40 godzin, to głównie deweloperzy zarządzający mniejszymi zespołami. Część z nich przychodziła do pracy nawet pięć dni w tygodniu, głównie po to, aby lepiej zaplanować rozkład zajęć dla swoich podwładnych i tym samym ułatwić im trzymanie się 4-dniowego tygodnia pracy.

Szefostwo studia nie jest z tego zadowolone i szuka sposobów na poprawę tej sytuacji, aby nawet menadżerowie zespołów mogli przychodzić do pracy tylko przez cztery dni w tygodniu.

Źródło:
"Adrian Werner" - GRY-OnLine

Autor: Klemens
skomentuj
KOMENTARZE NA TEMAT GRY
więcej komentarzy dodaj komentarz
RECENZJE CZYTELNIKÓW
ILOŚĆ RECENZJI - ŚREDNIA OCENA - % więcej recenzji dodaj recenzję