Deus Ex GO

Deus Ex GO
Sztab VVeteranów
Tytu³: Deus Ex GO
Producent: Square-Enix
Dystrybutor:
Gatunek: Logiczna
Premiera Pl:0000-00-00
Premiera ¦wiat:
Ocena
czytelników bd G£OSUJ
OCENA
REDAKCJI 70% procent
G³osuj na tê grê!

Square Enix sprzeda³o Tomb Raidera i Deus Ex, by nie kanibalizowa³y innych gier

Firma Square Enix wyt³umaczy³a, dlaczego sprzeda³a swoje zachodnie studia.
Jednym z najbardziej zaskakuj±cych wydarzeñ tego roku w bran¿y gier by³o przejêcie przez grupê Embracer studiów Crystal Dynamics, Eidos Montreal oraz Square Enix Montreal wraz z prawami do wielu marek, takich jak Tomb Raider, Deus Ex oraz Legacy of Kain. Teraz dowiedzieli¶my siê, jakie by³y motywy tej transakcji.

Poprzedni w³a¶ciciel tych zespo³ów i serii, czyli firma Square Enix, w³a¶nie opublikowa³ sprawozdanie finansowe i w trakcie jego prezentacji przedstawiciele wydawcy wyt³umaczyli, dlaczego zdecydowano siê na tê sprzeda¿.

Square Enix ba³o siê, ¿e gry z tych zachodnich marek bêd± „kanibalizowa³y” sprzeda¿ produkcji japoñskich zespo³ów firmy. Pozbycie siê tych studiów wraz z markami uwolni³o ¶rodki, które firma mo¿e inwestowaæ w produkcjê oraz marketing innych swoich projektów.

Przedstawiciele wydawcy podkre¶laj±, ¿e koszty tworzenia gier ca³y czas rosn±, dlatego Square Enix musi byæ bardzo ostro¿ne w doborze projektów, w które inwestuje. Rozwa¿ane jest dalsze ograniczenie dzia³alno¶ci firmy pod wzglêdem finansowania europejskich i amerykañskich gier oraz zwiêkszenie inwestycji w japoñskie produkcje.

Square Enix rozwa¿a tak¿e sprzeda¿ udzia³ów w swoich innych studiach, a jako potencjalni inwestorzy wymieniane s± m.in. firmy Sony i Tencent.

Przypomnijmy, ¿e Square Enix nie sprzeda³o wszystkich swoich zachodnich serii grupie Embracer. Firma wci±¿ pozostaje w³a¶cicielem marek Just Cause, Outriders oraz Life Is Strange i bêd± one dalej rozwijane. Warto zauwa¿yæ, ¿e wszystkie te projekty nie s± tworzone przez studia bêd±ce w³asno¶ci± japoñskiego wydawcy.

W tym kontek¶cie warto wspomnieæ o wypowiedzi, jakiej pod koniec lipca w rozmowie z serwisem GamesIndustry.biz udzieli³ Stephane D'Astous, cz
yli za³o¿yciel studia Eidos Montreal, który opu¶ci³ je w 2013 roku.

D’Astous opisa³ sposób zarz±dzania prowadzony przez Square Enix jako katastrofalny. Nic nie wskazywa³o na to, aby mog³o siê to w przysz³o¶ci zmieniæ, dlatego nie jest zaskoczony, ¿e wydawca ostatecznie sprzeda³ swoje zachodnie studia. Niespodziank± by³a tylko niska cena, któr± za te zespo³y i marki musia³a zap³aciæ grupa Embracer (raptem 300 mln dolarów).

Stephane D'Astous podkre¶la, ¿e znane z serii Hitman IO Interactive od¿y³o po tym, jak Square Enix przesta³o byæ w³a¶cicielem studia, wiêc ma nadziejê, i¿ podobnie bêdzie z Crystal Dynamics, Eidos Montreal oraz Square Enix Montreal.

Wed³ug niego Eidos by³ ¶wietn± firm± pod wzglêdem tego, jak traktowa³a swoje zespo³y deweloperskie, ale mia³a problemy z odpowiedni± promocj± gier. W rezultacie wiele wy¶mienitych produkcji osi±ga³o gorsze wyniki, ni¿ na to zas³ugiwa³o. Gdy Square Enix przejê³o wydawcê wraz z jego studiami w 2009 roku, D’Astous by³ optymist±, ale ostatecznie nowy w³a¶ciciel okaza³ siê du¿ym rozczarowaniem.

G³ównym powodem problemów by³y nierealistyczne oczekiwania Square Enix. Przyk³adowo, w 2012 roku wydawca poinformowa³ ludzi z Eidos Montreal, ¿e spodziewa siê zysków studia na poziomie 65 mln dolarów. W rzeczywisto¶ci zespó³ zakoñczy³ ten rok strat± w tej wysoko¶ci – i nie powinno byæ to zaskoczeniem, gdy¿ w 2012 roku deweloper nie mia³ w planach wypuszczenia ¿adnej gry.

Square Enix w ka¿dym raporcie publicznie podkre¶la³o niezadowolenie z wyników zachodnich deweloperów, co mocno odbija³o siê na morale zespo³ów.

¬ród³o:
"Adrian Werner" - GRY-OnLine

Autor: Klemens
skomentuj
KOMENTARZE NA TEMAT GRY
wiêcej komentarzy dodaj komentarz
RECENZJE CZYTELNIKÓW
ILO¦Æ RECENZJI - ¦REDNIA OCENA - % wiêcej recenzji dodaj recenzjê