PlayerUnknowns Battlegrounds

PlayerUnknowns Battlegrounds
Sztab VVeteranów
Tytuł: PlayerUnknowns Battlegrounds
Producent: PUBG Corporation
Dystrybutor:
Gatunek: gra akcji
Premiera Pl:0000-00-00
Premiera Świat:
Autor: RobinDobryDruh
Ocena
czytelników bd GŁOSUJ
OCENA
REDAKCJI bd% procent
Głosuj na tę grę!

Gry typu Battle Royale, czyli zabawa w polowanie na ludzi, która podbiła rynek wieloosobowych gier komputerowych

Rynek gier internetowych
gry-typu-battle-royale,-czyli-zabawa-w-polowanie-na-ludzi,-ktora-podbila-rynek-wieloosobowych-gier-komputerowych-17546-1.jpg 1Wieloosobowe internetowe gry komputerowe określane skrótem MMO od angielskiego terminu Massively Multiplayer Online Games, to medium w którym istnieją obok siebie setki tytułów oferujących niemal identyczny model zabawy. Zazwyczaj przybiera on formę nieangażującego umysłowo klikania by wskazać wirtualnemu ludzikowi miejsce w które ma pójść lub stworka którego ma zaatakować. Doprawdy rzadkim zjawiskiem są gry oferujące nowe formy rozgrywki, z tego też powodu gdy innowacyjne rozwiązanie zaistnieje na rynku, zazwyczaj przyciąga do siebie rzesze graczy złaknionych odmiany.

Otwartość użytkowników gier MMO na nowe schematy rozgrywki, ma co prawda swoje pozytywne przykłady, jednym z nich są strategiczne gry karciane, które pojawił się na rynku papierowych gier towarzyskich w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku, za sprawą premiery pierwszej karcianki Magic: The Gathering, od tego czasu rynek gier towarzyskich stopniowo przesycił się setkami tytułów kopiujących schemat M:TG. Wspomnę tylko, iż własną karciankę miały nawet Pokemony, czy też bohaterowie serii filmów Gwiezdne Wojny. W tym samym czasie, na rynku komputerowych gier wieloosobowych karcianki po prostu nie istniały. Papierowe karcianki miały co prawda swoje strony internetowe, z forami dyskusyjnymi na których zapaleni gracze oceniali siłę samodzielnie złożonych talii, ale nie istniał ich cyfrowy odpowiednik w którym gracze mogliby zmierzyć się z innymi ludźmi poprzez internet.

Taki stan rzeczy utrzymywał się aż do roku 2014, kiedy to zadebiutowała pierwsza karcianka MMO Might & Magic: Duel o
f Champions
. Gra już w roku premiery zyskała olbrzymią popularność i dosłownie przemodelowała rynek gier wieloosobowych, przyciągnęła do siebie osoby mające doświadczenie z papierowymi karciankami. Jednak siłą sprawczą przemiany rynku gier internetowych byli użytkownicy największych tytułów MMO, którzy masowo porzucali dziesiątki tytułów opartych na tym samym schemacie, w którym pojedynki gracz przeciwko graczowi przybrały formę wyścigów na szybsze klikanie, należało za-klikać przeciwnika na śmierć, starcie wygrywał na ogół gracz potrafiący szybciej wy-klikać większą liczbę powtórzeń od oponenta, lub mający program nielegalnie wspomagający ilość kliknięć na sekundę. Gry oparte na takim schemacie nagle poszły w odstawkę nie wytrzymując konkurencji z wieloosobową strategią karcianą rozgrywaną w turach, nowa gra mobilizowała do planowania swoich posunięć z wyprzedzeniem kilku ruchów w przyszłość, gdyż każdy błąd powodował długofalowe następstwa w kolejnych turach rozgrywki. Gracze chwalili sobie również możliwość samodzielnego tworzenia swojej talii kart przed bitwą i analizowania jej pod kątem możliwych do napotkania przeciwności.

Zmiana preferencji wśród graczy spowodowała reakcję rynku, w chwili gdy pisze te słowa, reprezentacja karcianek na rynku gier MMO jest porównywalnie obfita, do ich reprezentacji na rynku papierowych gier towarzyskich.

Zabawa w polowanie na ludzi

Żądza poszukiwania form rozgrywki które przyciągną nowych graczy przybrała jednak ostatnimi czasy niepokojące oblicze. W grudniu ubiegłego roku swoją premierę miała gra MMO PlayerUnknown's Battleground. Wydarzenie to zapoczątkowało gry typu Battle Royale, nowy gatunek wieloosobowycgry-typu-battle-royale,-czyli-zabawa-w-polowanie-na-ludzi,-ktora-podbila-rynek-wieloosobowych-gier-komputerowych-17546-2.jpg 2h gier komputerowych. PUBG już w pierwszym miesiącu premiery odniósł oszałamiający sukces, przekraczając barierę trzech milionów jednocześnie zalogowanych graczy na platformie cyfrowej dystrybucji gier Steam, przebijając tym ponad trzykrotnie, dotychczasowy rekord najpopularniejszej strzelanki MMO należący do Counter-Strike: Global Offensive.

Niemożliwym jest zrozumienie przyczyny tak spektakularnego sukcesu PUBG-a bez poznania znaczenia słów użytych do zdefiniowania tego świeżo wyodrębnionego typu gier wieloosobowych. Battle Royale to tytuł, wydanej w 1999 roku, książki japońskiego pisarza Koushuna Takami, przedstawiającej historię grupy uczniów ostatniej klasy liceum w alternatywnej Japonii początków nowego wieku. Kraju pogrążonym w kryzysie ekonomicznym, w którym bezrobocie wśród młodych ludzi przekracza piętnaście procent i szerzy się wśród nich anarchia. Odpowiedzią totalitarnego rządu na degenerację młodzieży jest swoista reforma systemu edukacji, poprzez wprowadzenie programu Battle Experiment No. 68. Istotą tytułowego programu jest skazanie na śmierć przez władze kraju, uczniów jednej z ostatnich klas licealnych spośród wszystkich szkół z terenu całej Japonii. Wybrana klasa zostaje uprowadzona, zazwyczaj pod pozorem ostatniej klasowej wycieczki. Siły wojskowe umieszczają porwanych na odizolowanej od reszty świata wyspie. Na miejscu każda z ofiar otrzymuje jedną losowo wybraną broń i rozkaz wymordowania pozostałych kolegów z klasy. Opuścić wyspę może tylko ostatnia żywa osoba, jeżeli po trzech dniach od rozpoczęcia programu, przy życiu pozostanie więcej niż jedna osoba, wszyscy ocaleni zostaną zlikwidowani. Zmagania uczestników transmitowane przez państwową telewizję, zmuszeni są oglądać uczniowie oszczędzonych klas w całym kraju.

skomentuj
KOMENTARZE NA TEMAT GRY
więcej komentarzy dodaj komentarz
RECENZJE CZYTELNIKÓW
ILOŚĆ RECENZJI - ŚREDNIA OCENA - % więcej recenzji dodaj recenzję