Total War: Shogun 2

Total War: Shogun 2
Sztab VVeteranów
Tytuł: Total War: Shogun 2
Producent: Creative Assembly
Dystrybutor: CD Projekt
Gatunek: turowa/RTS
Premiera Pl:2011-03-00
Premiera Świat:
Autor: Dziadó
Ocena
czytelników 82 GŁOSUJ
OCENA
REDAKCJI 90% procent
Wyroznienie
Głosuj na tę grę!

Total War: Shogun 2

Już niedługo na nasze komputery zawita kolejne dzieło Creative Assembly. Tym razem studio postanowiło wrócić do swoich korzeni – będziemy mieli okazję zmierzyć się z przeciwnikami w XVI-wiecznej Japonii.
shogun-2-total-war-5677-1.jpg 1Shogun 2: Total War to strategia, łącząca w sobie RTS i rozgrywkę turową. Wcielamy się w niej w jednego z dziewięciu daimyo – przywódcę klanu, na którego czele pragnie zdobyć władze nad całym krajem i tytuł szoguna. Wówczas Japonia była podzielona na wiele zwaśnionych frakcji, więc pretendentów do tronu nie brakowało. By zdobyć władzę, trzeba najpierw uzyskać odpowiednią siłę. Tę zyskamy, mądrze kierując naszą gospodarką, prowadząc odpowiednią dyplomację i przede wszystkim poprzez skuteczne podboje militarne. Z czasem nasze armie będą zyskiwać coraz większe doświadczenie, co polepszy ich skuteczność na polu walki. Co ważne, tym razem będziemy mieli także postać, reprezentującą nas samych, która także będzie zyskiwać doświadczenie.

Pierwszą innowacją, która na pewno zadowoli doświadczonych graczy, jest nowa sztuczna inteligencja. Została ona stworzona na podstawie „Sztuki wojny” Sun Tzu. Zdaniem autorów komputerowy przeciwnik będzie na bieżąco analizował nasze ruchy i jeszcze szybciej na nie reagował, co ma zwiększyć trudność i realizm bitew. Z kolei bitwy rozgrywane w czasie rzeczywistym mają być jeszcze bardziej realistyczne. Jednocześnie na polu walki będzie mogło przebywać 5600 żołnierzy, jednak autorzy przewidzieli, że w bitwach walczyć nie będzie więcej niż 5000 jednostek. Na walkę ma także mieć dużo większy wpływ pora dnia (tudzież nocy) oraz pogoda. Mamy także dużo więcej możliwości w wypadku oblężenia; możemy na przykład podpalić budynki, by przeciwnik ich nie mógł używać jako osłony, a następnie z pomocą zdolności specjalnych naszych jednostek przeważyć szalę zwycięstwa na naszą korzyść. Także walka morska ulegnie urozmaiceniu – będziemy mogl
i na przykład wykorzystać mielizny do zasadzek na wrogie floty, a wyspy będą doskonałą osłoną dla naszych statków. Jak widać zatem, w kwestii bitew czeka nas sporo nowych urozmaiceń.

Programiści postanowili także uatrakcyjnić grę dla wielu osób. Kampanię można przechodzić samotnie lub z drugim graczem – wówczas on może się wcielić w naszego adwersarza lub pomagać nam w walce z komputerowym przeciwnikiem. Z kolei w trybie multiplayer w rozgrywce będzie mogło brać udział do ośmiu osób, a wraz z postępami nasz avatar będzie zyskiwał doświadczenie, za które będziemy mogli zakupić ulepszenia. Możemy je zainwestować w wynalezienie nowych, silniejszych jednostek lub w umiejętności naszego generała, które będą zwiększały umiejętności poszczególnych typów żołnierzy – te, podobnie jak schematy rozwoju pozostałych jednostek, będą zaprezentowane w formie drzewka rozwinięć. Czekać na nas będą także osiągnięcia, które uzyskamy także w rozgrywce dla jednego gracza; każde z nich będzie odblokowywać elementy pancerza dla naszego generała, dzięki czemu będziemy mogli dowolnie zmieniać jego wygląd. Poza tym uzyskamy dostęp do specjalnych jednostek do wynajęcia, te będą posiadały różne rangi – od handlarza sake po mistrza kowalskiego, posiadanie ich da nam różne profity w rozgrywce dla wielu graczy. Oczywiście nasze oddziały także będą zyskiwać doświadczenie – przynajmniej do momentu, aż przeciwnik nie powybija ich nam, zatem trzeba będzie dbać o nie i roztropnie kierować ich działaniami. W końcu wyszkolenie oddziału samurajów na poziom weterana zajmuje trochę czasu, a ich obecność na polu walki może okazać się nieoceniona, bo jednostka bez braku doświadczenia na pewno nie będzie tak samo skuteczna.

Wśród zmiashogun-2-total-war-5677-2.jpg 2n pojawią się także te bardziej kosmetyczne, jednak mające wciąż wpływ na rozgrywkę. Programiści CA zapewniają, że interfejs rozgrywki ma być jeszcze wygodniejszy, podobnie jak kierowanie ruchami poszczególnych jednostek. Pojawią się takie szczegóły, jak choćby sztandary nad poszczególnymi oddziałami, których stan będzie oddawać ich kondycję (na przykład podarty sztandar będzie świadczył o tym, że oddział poniósł spore straty). Przy jednostkach mają być podawane ich dokładne premie do walki z poszczególnymi oddziałami – na ten przykład przy opisie samurajów z naginatami zobaczymy, o ile punktów większe obrażenia zadają kawalerii etc.

Grafika w grze – przynajmniej na screenach i filmikach z gameplayu – jest piękna. Wszechobecne są motywy żywcem zaczerpnięte z ówczesnej kultury Dalekiego Wchodu, mapa Japonii jest przedstawiona nie jakby była widziana z orbity okołoziemskiej, lecz jako papierowa mapa z trójwymiarowymi symbolami, stroje, architektura a także zachowania mieszkańców wiernie oddają charakter i klimat. W grze jest umieszczonych wiele elementów z japońskiej sztuki wizualnej, malowniczo wplecionych w interfejs. Muzyka także wiernie oddaje klimat – dzięki niej poczujemy się naprawdę jak przywódca klanu walczący o szogunat.

Shogun 2:Total War prawdopodobnie będzie najlepsza pozycją z tego długiego, mającego już 10 lat cyklu. Programiści, wracając do korzeni, postanowili nie tylko jeszcze wierniej oddać klimat z pierwszego Shoguna, ale wykorzystali także swoje nabyte przez ten czas doświadczenie, by jak najbardziej ulepszyć rozgrywkę i uczynić ją bardziej komfortową i przyjemną. Jest to pozycja, w która bez wątpienia musi zagrać każdy fan strategii, a także pretendent do tytułu najlepszej gry roku.

Autor: Dziadó
skomentuj
KOMENTARZE NA TEMAT GRY
10.10.2012 | Simon » Mój Dajmio jest dumny będąc częścią sequela.
09.08.2012 | pyra773 » mam pytanie. kody nie chcą działać. np. gdy klikam
więcej komentarzy dodaj komentarz
RECENZJE CZYTELNIKÓW
ILOŚĆ RECENZJI - ŚREDNIA OCENA - % więcej recenzji dodaj recenzję