Space Empires IV

Space Empires IV
Sztab VVeteranów
Tytuł: Space Empires IV
Producent: Malfador Machinations
Dystrybutor: Nicolas Games
Gatunek: Strategia turowa
Premiera Pl:2006-06-23
Premiera Świat:
Autor: 5916
Ocena
czytelników 84 GŁOSUJ
OCENA
REDAKCJI 85% procent
Głosuj na tę grę!
Space Empires IV + Starfury

Walkę można rozgrywać ręcznie albo pozostawić to kapitanom, ustawiając im taktykę i szyk. Generalnie wykonują oni swoją pracę kompetentnie, chociaż mogą wystąpić dziwne zachowania - wlatywanie pod lufy, pościg za nieistotnymi uciekinierami, czy samobójcze ataki nie mające szans powodzenia - w takim przypadku winny jest przeważnie gracz, który ustawił złą taktykę statkom albo zapomniał załadować żołnierzy na statki desantowe, jednak czasami winne jest AI. W galaktyce jest rozrzucona masa większych i mniejszych burz, nebuli i innych czarnych dziur, które mogą wpływać na przebieg walki czy to poprzez zakłócanie sensorów, czy na przykład uniemożliwienie działania tarcz, co może przechylić szalę zwycięstwa na stronę słabszego, a w krytycznej sytuacji pozostaje zaminowanie wyjścia z sąsiedniego układu i zasadzenie się na wroga z flotą wspomaganą dodatkowo bojowymi satelitami.

Oczywiście nie ma gier z samymi plusami. Jest kilka rzeczy niedopracowanych - na przykład można statek wyposażyć w dowolną ilość silników od 1 do maksymalnej liczby dla klasy, ale nie ma żadnego powodu, żeby zamontować ich mniej od maksimum, z uwagi na małe zasięgi broni. Przepływ surowców przypomina huśtawkę, gdzie strata 3 statków powoduje nagły skok nadmiaru produkcji z równego zeru do kilku tysięcy na turę (a podstawowy zapas Imperium wynosi maksymalnie 50000), a złe zaplanowanie produkcji nagłe zużycie całego zapasu w kilka tur, a co za tym idzie przestoje w produkcji, a nawet konieczność złomowania statków.

Wymagania, jak na dzisiejsze czasy są śmieszne:

  • procesor Pentium - prawdopodobnie 90 powinien wystarczyć i nie, nie zapomniałem zera
  • 32 Mb RAM
  • rozdzielczość co najmniej 800x600 - mniejszych gra nie obsługuje
  • 130 Mb wolnego miejsca na dysku

    Sama rozgrywka umożliwia zarówno grę single w losowo generowanej galaktyce, jak i rozgrywkę HOT SEAT, czy przez TCP/IP, albo pocztą przy udziale do 20 graczy. W sieci wymagany jest system WEGO (czyli wydawanie rozkazów, które zostaną wykonane w tej samej chwili dla wszystkich - uniemożliwia to ręczne rozgrywanie bitew), ale na jednym komputerze można skorzystać z trybu IGOUGO (czyli każdy gracz po kolei).

    Losowe wydarzenia, walki potężnych flot, inwazje planetarne, szpiegostwo, setki modułów, bunty, rozpalanie i gaszenie słońc, zasadzki w burzach jonowych i łatwy sposób przerabiania gry (na płycie ponad 200 Mb modów, a większość plików konfiguracyjnych to zwykły tekst), czegóż można chcieć więcej?

    Drugą grą w zestawie jest Starfury - kosmiczny symulator statku w świecie Space Empires. Dosyć przyjemna gra, chociaż nie jest to żadna rewolucja. Ten sam świat, a więc podobne układy planetarne, kadłuby i moduły, chociaż te ostatnie mają też różne wielkości. Dzięki temu konfiguracja okrętu jest w zasadzie dowolna - można zamontować na nim same moduły ładunkowe, co pozwoli mu przewieźc w ładowni dwukrotnie większy ładunek niż sam waży, albo wypełnić go pancerzem, osłonami i bronią, by zapolować na piratów. Gracz teoretycznie pracuje dla rządu, ale wcale nie musi wykonywać misji od niego, poza braniem zleceń z sieci handlowej (przewóz towarów), najemników (ochrona i walka), albo nawet piratów (sadzenie kwiatków? ;) ), mozna też niszczyć wrogie statki i zarabiać ze sprzedawania zdobytych na nich modułów.


    Space Empires IV + Starfury 113734,3

    Statek w doku. Kilkadziesiąt miejsc do montażu modułów. H to hull – miejsce w kadłubie, A od armor - miejsce na montaż pancerza. W od weapon miejsce do montażu broni. Jak widać broni, pancerza i tarcz można zamontować tylko kilka na każdej burcie, ale systemów dodatkowych (w kadłubie) całą masę.



    Wbrew pozorom rozgrywka toczy się w dwóch wymiarach - nie ma "nad" i "pod" - zawsze trafimy w planetę albo zderzymy się z wrogiem (do czego najlepiej zamontować eksplodujący taran). Jednak sam świat dobrze trzyma się realiów i oferuje ciekawe możliwości. Można na przykład ukryć się w burzy jonowej, albo przelecieć pomiędzy gwiazdami w układzie podwójnym. Ponadto wiele układów, kilkadziesiąt typów statków, setki modułów i zleceń. I w tej grze dostępne są mody.


    Space Empires IV + Starfury 113735,4

    Wycieczki pomiędzy burzami. Po lewej mapa układu, po prawej stan naszego okrętu (czerwone to struktura wewnętrzna, żółte stan pancerza, a zielone tarcz). Puste pola na dole to szybkie skróty do awaryjnych modułów naprawczych - prawie jak w Diablo :)



    Wymagania Starfury są nieco większe:

  • 500 MHz (gra dobrze chodziła nawet na 350MHz)
  • rozdzielczość co najmniej 1024x768
  • akcelerator 3D (każdy - nawet RIVA TNT)
  • 400Mb wolnego miejsca na dysku


    E-mail autora: Inqistor


  • Autor: 5916
    << poprzednia | 1 | 2
    skomentuj
    KOMENTARZE NA TEMAT GRY
    30.11.2011 | Madlock » Widać, że autor grał na ręcznych bitwach, które sł
    05.08.2010 | blazejco12345 » To jest po prostu super.
    więcej komentarzy dodaj komentarz
    RECENZJE CZYTELNIKÓW
    ILOŚĆ RECENZJI - ŚREDNIA OCENA - % więcej recenzji dodaj recenzję