Championship Manager 5 - Wywiad | ||
Championship Manager 5 - Wywiad
Wywiad z twórcą Championship Manager 5
Na pytania odpowiada David Rutter, producent gry CM5, Beautiful Game Studios. Jakich głównych zmian dokonaliście w Championship Manager 5, w porównaniu z CM 03/04? Największą różnicą jest dramatycznie poprawiona szybkość ładowania, zapisywania i działania gry. Gra jest znacznie, znacznie szybsza niż jej poprzednie wersje i zamiast długiego okresu oczekiwania, gracz wciąż może realizować swoje zamierzenia - bez zbędnych przerw. Aby w to uwierzyć, trzeba zobaczyć grę w działaniu. Zmieniliśmy również rozkład interfejsu. To wciąż stary, dobry CM, ale znacznie bardziej poukładany, dzięki czemu jest więcej miejsca na wyświetlanie użytecznych dla gracza informacji. Wedle opinii fanów serii, jest on lepszy niż w poprzednich częściach, a nawet nowicjusze poradzili sobie z jego obsługą bardzo szubko. Badania potwierdziły również, że słabą stroną poprzednich Championship Managerów był system treningowy. Tym razem zaprojektowany on został tak, aby być bardzo elastycznym i przyjaznym użytkownikowi. Oczywiście gracz wciąż sam decyduje o tym, na jakie dziedziny chce mieć wpływ. Może skorzystać z profesjonalnych, standardowych planów treningowych ułożonych przez Mervyna Daya (coacha Charlton Athletic) albo stworzyć własne, lekkie, średnie lub intensywne treningi. Można nawet decydować o planach treningowych z dokładnością do 30 minut przez pełnych 7 dni w tygodniu. Dzięki specjalnym wskaĽnikom w edytorze zagrywek taktycznych będzie można przydzielić graczom konkretne miejsca, w które mają posyłać piłkę. Boisko zostało również podzielone na znacznie więcej odrębnych obszarów, tak aby formacje i zagrywki można było ustalać bardzo dokładnie. Jest też wiele dodatkowych komend, które można wydać całej drużynie lub poszczególnym graczom. Ogólnie powiedzieć można, że stworzyliśmy grę, która troszczy się o wszystkie potrzeby fanów serii CM - to szybka, łatwa w obsłudze gra, posiadająca tę samą dbałość o szczegóły, co poprzednie Championship Managery. Jak to możliwe, że gra jest znacznie szybsza? Silnik gry został napisany zupełnie od nowa i umożliwia przeliczanie wyników w tle, w czasie gdy gracz zastanawia się nad swoimi poczynaniami. W odróżnieniu od poprzednich części gry, gdzie kliknięcie myszą przerywało proces przeliczania, w Championship Manager 5 mamy do czynienia z ciągłymi kalkulacjami, które odbywają się w tle. Dzięki temu gracz nawet nie wie kiedy odbywa się cała praca procesora i natychmiast otrzymuje bezpośrednie wyniki. To naprawdę spory krok naprzód w dziejach serii Championship Manager. Skąd pochodzą dane zawarte w CM5? Richard Greem, nasz główny specjalista d/s badań polega na trzech etapach gromadzenia danych. Po pierwsze współpracujemy z agencją statystyczną PFS, która wyposaża nas w informacje od lokalnych łowców talentów. Ci ludzie pracują w branży futbolowej i można polegać na ich danych - są zawsze rzetelne i obiektywne. Drugi etap to społeczność Championship Managera - wierni fani dostarczają nam części danych. Wreszcie, na miejscu, Richard i nasz zespół wewnętrzny dokładnie sprawdzają wszystkie dane, aby upewnić się, że są tak realistyczne, jak to tylko możliwe. W trakcie gromadzenia danych niezwykle dokładnie upewniamy się o ich rzetelności. Poprzednie części Championship Managera krytykowane były za opcje treningu - ich obsługa była skomplikowana i trudno było określić ich wpływ na grę poszczególnych zawodników. Jak poradziliście sobie z tym problemem w CM5? Od początku prac nad piątą częścią gry, współpracowaliśmy z trenerem Charlton Athletic - Mervynem Day'em. Jak już wspominałem, gracz ma do dyspozycji standardowe plany treningowe, stworzone przez Mervyna oraz specjalny generator planów treningowych - dzięki któremu można szybko zaplanować poszczególne treningi. Wszystko jednak zależy od gracza - jeśli chce, może on zaplanować plan treningowy z dokładnością do 30-minutowych odstępów czasowych, w każdym dniu, dla każdego zawodnika. Gracz ma do dyspozycji ponad 40 różnych rodzajów treningu, z których każdy poświęcony jest konkretnym elementom rozwoju zawodnika. Przy ich przygotowaniu ponownie pomagał nam Mervyn - wszystko jest tak proste lub tak skomplikowane, jak chce tego gracz.
Jednym z najlepszych elementów CM było odkrywanie nowych talentów. Czy coś się zmieniło w systemie wyszukiwania zawodników? Championship Manager 5 - Wywiad | ||
Autor: 92 | ||