Anno 1701

Anno 1701
Sztab VVeteranów
Tytuł: Anno 1701
Producent: Related Designs
Dystrybutor: Cenega Poland
Gatunek: Ekonomiczna
Premiera Pl:2006-12-05
Premiera Świat:
Autor: 52
Ocena
czytelników 68 GŁOSUJ
OCENA
REDAKCJI bd% procent
Głosuj na tę grę!
Anno 1701

Anno 1701 - zapowiedź



Kolejna część fantastycznej, strategiczno-ekonomicznej serii już na horyzoncie. Tymczasem przypatrzmy się bliżej, co dokładnie chce nam po raz trzeci zaoferować Sunflowers.


Wraz z kolejną częścią sagi przeniesiemy się ponownie w czasy nowożytne do nowego, pięknego świata, którego dziewicze wyspy aż proszą się o kolonizację. Naszym, jakże banalnym, zadaniem będzie odnalezienie idealnej wyspy, na której założymy nowe miasto.

Zaczynamy oczywiście od dość prymitywnego początku i budujemy najbardziej podstawowe struktury, takie jak chatę drwala czy rybaka, a następnie domy, w których zamieszkają nasi podatnicy. Mieszkańcy osady nie są jednak całkiem biernym elementem gry, bowiem mają swoje potrzeby i w naszej gestii jest ich zaspokajanie. Podobnie jak w poprzednich częściach, nasi osadnicy będą wymagali zarówno takich struktur jak szkoła, kościół czy teatr, jak i dostarczania im coraz to nowych dóbr materialnych - od żywności i sukna po kosztowności. Wraz z rozwojem naszej osady będziemy zmuszeni zwiększać produkcję oraz zasiedlać nowe wyspy - te bowiem różnią się roślinami, które da się na nich sadzić. Oprócz uprawiania naszego ogródka będziemy mogli, czy nawet musieli, ustosunkować się dyplomatycznie do naszych sąsiadów i prowadzić z nimi pokojową kooperację lub zubożającą budżet wojnę. A gdy w końcu uporamy się ze wszystkimi problemami, popatrzymy sobie jak nasza piękna metropolia przekracza kolejne normy produkcji i szczęścia obywateli.

Anno 1701 201819,1


Najbardziej zauważalną zmianą jest porzucenie starej, dwuwymiarowej szaty graficznej i przejście do pięknego 3D. Twórcy zarzekają się, że będzie to aktualnie najładniejszy RTS. Po lekturze dema rzeczywiście można odnieść wrażenie, że Anno 1701 stawia wysoko poprzeczkę rywalom. Grafika jest ciepła i wesoła - w sam raz sprzyja tej niemalże całkiem pokojowej atmosferze gry. Niestety, co dobre, wymaga dobrego sprzętu.

Najważniejszą, poza zmianą wizualną, jest zmiana mechaniki gry. Twórcy odeszli od pomysłu Anno 1503, gdzie mieszkańcy nie płacili podatków tylko za produkty wystawiane przez nas na straganach i wrócili do systemu Anno 1602. Także i teraz zadowolenie naszych obywateli będzie wynikało bezpośrednio z ilości zaspokojonych potrzeb - a im większe, tym więcej obywateli przybywa i tym więcej są skłonni płacić. W panteonie rzeczy uszczęśliwiających osadę znalazło się kilka nowych i istotnych elementów. Tym razem jedną z podstawowych potrzeb będzie istnienie forum - centrum miejskiego. Tam będą skupiali się mieszkańcy i wyrażali swoją aprobatę lub niechęć w stosunku do naszej dyktatury. Centrum miejskie to także miejsce odwiedzin kupców i wędrownych trup. Gdy na naszą wyspę zajrzą kowale, będą za darmo produkować cenne narzędzia, dzięki alchemikowi szybciej opracujemy technologie w szkole, z kolei orkiestra wprawi mieszkańców w zachwyt i tupanie nogą do rytmu.

Anno 1701 201819,2


Jednak wszystkie te działania nie są pozbawione konkretnego celu. Gdy pionierzy wyspy stwierdzą, że mają aż w nadmiarze wszystkiego, czego im potrzeba, zaczną przebudowywać swoje domy i staną się osadnikami - nową klasą społeczną o bardziej wyrafinowanych gustach i pełniejszych portfelach. Po spełnieniu ich wymagań przemianują się na obywateli, kupców, a w końcu - arystokrację. Wraz z awansem społecznym dostaniemy nowy wachlarz budynków publicznych, plantacji i manufaktur czy struktur ozdobno-militarnych. Niestety w stosunku do Anno 1503 trochę ich ubyło - nie znajdziemy już tak podstawowych produktów w kolonialnym życiu jak sól i przyprawy. Zniknie też rozbudowany przemysł militarny. Natomiast twórcy zdecydowali się dodać łańcuch wytwarzania słodyczy czy perfum.

"Towarem" staną się również konie, wspierające naszą armię. Wojsko przechodzi bowiem małą reformę. Nie ujrzymy już ogromnego wyboru, często niepotrzebnych jednostek oraz machin oblężniczych. Będziemy dysponowali 5 jednostkami walczącymi wręcz i dwoma rodzajami dział. Mało? Dla tych, którzy chcą siać pożogę i zniszczenie, zapewne mało. Nie zapominajmy jednak, że ta gra polega głównie na handlowaniu i budowaniu (a wszakże budowanie idzie w parze ze zgodą), zresztą sami twórcy określają czas spędzony na wojowaniu na mniej więcej 10% gry.

Anno 1701 201820,3


Anno... szykuje się, może nie na najlepszą strategię roku, ale z pewnością na najbardziej miodną grę ostatnich kilku lat, przy której spędzimy miłe dni i noce.


E-mail autora: Backside


Autor: 52
skomentuj
KOMENTARZE NA TEMAT GRY
więcej komentarzy dodaj komentarz
RECENZJE CZYTELNIKÓW
ILOŚĆ RECENZJI - ŚREDNIA OCENA - % więcej recenzji dodaj recenzję