Stronghold

Stronghold
Sztab VVeteranów
Tytuł: Stronghold
Producent: FireFly Studios
Dystrybutor: Play It
Gatunek: Strategia RTS
Premiera Pl:2001-11-30
Premiera Świat:
Autor: 5920
Ocena
czytelników 87 GŁOSUJ
OCENA
REDAKCJI bd% procent
Głosuj na tę grę!
Twierdza

Twierdza



Ważnym elementem gry będzie twoja popularność, która będzie decydować jak chętnie ludzie będą się osiedlać w twojej twierdzy. Przy niskim poziomie współczynnika mieszkańcy opuszczą cię, co w konsekwencji będzie doprowadzać cię do ruiny, brak rekrutów do wojska, surowców, pożywienia. Na twoją popularność wpływ ma wiele czynników. Niektóre z nich to: ilość i różnorodność żywności jaką przydzielisz mieszkańcom, dostęp do struktur religijnych, stawki podatku oraz poczucie bezpieczeństwa poddanych. W przyroście popularności Lorda pomogą także gospody, w których serwowane jest piwo, a także budowla struktur służących rozrywce i odpoczynkowi, co jednak niekorzystnie wpłynie na efektywność pracy poddanych.

Fabuła gry jest wspaniale przedstawiona. Jest ona tak skonstruowana, że odczuwamy potrzebę przejścia scenariusza, aby wyzwolić lud od tyranów i nie dać im pola do popisu. Szczególnie na to wpływają emocje przeciwników, które są wspaniale odzwierciedlone. Po każdej wygranej bitwie odbywa się trzy etapowe przedstawienie sytuacji: narrator mówi co stało się dzięki wygranej bitwie, rozmowa twoich dowódców lub przeciwników, narrator opisuje sytuację jaka zaistniała. Wszystko to nadaje niepowtarzalny wyraz fabule.

Bardzo ważne pod czas gry jest to abyś jak najlepiej zarządzał całą infrastrukturą ekonomiczną, ponieważ to od niej wszystko zależy. Czyli musisz: dbać o swoją popularność, ustalać podatki, różnicować pożywienie swych poddanych, otwierać gospody w których dostaną piwo, budować struktury religijne. Celem ekonomii jest sprawne funkcjonowanie całej społeczności, rozbudowa zamku oraz sił zbrojnych. Do dyspozycji będziesz miał aż kilkadziesiąt różnorodnych budynków, wśród których znajdziesz: warsztaty, farmy, kamieniołomy, budynki religijne, magazyny, kopalnie i wiele innych. Wspólne zależności pomiędzy budynkami nie będą zbyt skomplikowane, dlatego gracze którzy grali w Faraona czy Settlersów poradzą sobie bez problemu.

W grze mam mieszane uczucia co do jednego jej elementu, a mianowicie budowa budynku. Gdy masz zgromadzoną odpowiednią ilość surowców wybierasz budynek klikasz i masz. Ot tak nagle. Choć, gdybym miał czekać aż przyjdą pracownicy i wybudują wieżyczkę gra straciłaby swoją dynamikę i ciągła by się jak Settlersi. Jednak wolę żeby wyglądało to tak jak wygląda niż ciągnęło się w nieskończoność.

W Twierdzy rewolucji w dźwięku nie będzie. Realistyczne udźwiękowienie takie jak muczące na farmie krowy, odgłos upadku drzewa ściętego przez drwala, odgłosy zabaw dzieci, dźwięk młota kowalskiego w kuźni to już standard. Muzyka wspaniale odzwierciedla okres w jakim rozgrywa się gra.

Na grafikę w Twierdzy nie ma co narzekać jak w większości strategii jest to grafika 2D. Lecz szczegóły są skrupulatnie dopracowane. Oprawa graficzna sprawia miły widok dla oka. Mapę możemy obracać o 90 stopni. Co pozwoli nam zobaczenie wrogich jednostek za murem. Będziemy mogli także oddalać widok. Uznanie wzbudzają także animację postaci i zwierząt.

Twierdza jest to z pewnością gra jedyna w swoim gatunku, w której wszystko zależy od strategii jaką obierzesz na początku. Na pewno nie jest to gra łatwa i nawet najbardziej doświadczonym strategom ostatnie plansze mogą sprawić wiele problemów. Twórcą tej gry udało się w sposób bardzo dobry połączyć za sobą dwa elementy ekonomię i walkę. Dla strategów tytuł obowiązkowy. Polecam!!! Kilka lat temu, gdy został zrewolucjonizowany rynek gier - w tym strategii. Producenci chcą stworzyć grę, która przyciągałaby rzesze fanów. Twierdza jest właśnie tego typu grą jedyną w swoim rodzaju. Czy twórcą udało się osiągnąć zamierzony cel? Cóż sami oceńcie.




Twierdza 120835,1

Witamy w Średniowieczu!


Akcja gry toczy się jakże przeze mnie lubianej średniowiecznej Anglii. Wydarzenia odbywają się pomiędzy rokiem 1066 (bitwie pod Hastings, w wyniku której Anglia została podbita przez księcia Normandii Wilhelma Zdobywcę) a końcem XIV wieku. W okres gry wchodzi m.in. okres wojny stuletniej podczas której staniesz po stronie Anglii i będziesz walczył z potęgą Francji, próbując zjednoczyć Albion. Jednym z ciekawych elementów w grze jest to, że podczas setek lat jakie upłyną w grze będziesz mógł oglądać ewolucję od: drewnianych zamków, palisad, wieżyczek, łuczników do ogromnych kamiennych zamków, murów, wieżyczek i kawalerii.

Twierdza to dzieło powstałej w 1999 roku w Londynie firmy FireFly Studios. Będzie on jej debiutem, ale założyciele tej firmy to m.in. twórcy takich gier jak: Lords of the Realm 2, Ceasar 3, Faraon. Więc o ekipę nie ma się co bać;). Jak już wspomniałem na początku Twierdza ma przedstawiać oryginalną rozgrywkę, dlatego będzie ona połączeniem tradycyjnych strategii typu rzeczywistego (Age of Empires), z grami typu sim, w których zajmujesz się budowaniem (Faraon, Sim City). Końcowym celem twórców jest pogodzenie najlepszych cech obu gatunków - dynamicznej walki w czasie rzeczywistym z aspektem budowlanym i ekonomicznym. Będziesz musiał założyć osadę, wybudować zamek i co najważniejsze obronić go.

Po tytule można się domyślić, że to zamek będzie najważniejszym elementem gry. Będzie on centrum ówczesnego życia: stanowił bazę militarną, ośrodkiem handlu, będzie siedzibą władcy, twierdzą dla obrony okolicznych ziem, oraz gromadził pożywienie i broń. Dobre zaprojektowanie i zbudowanie zamku będzie sporym wyzwaniem dla graczy. Będzie się to wiązać- jaka trudna będzie jego obrona. Do dyspozycji będzie wiele rodzajów struktur pomagających odpierać atak na naszą twierdzę. Będą to: fosa, wilcze doły, mosty zwodzone, wiele rodzajów wież, rowy z zapalającą się smołą, batalisty, kotły ze smołą... Miejscem, na którym będzie się znajdować twój Lord, w którym będziesz zbierać podatki i którego zdobycie eliminuję cię z gry jest donżon. Jest to zarazem twój pierwszy budynek jaki wybudujesz. W grze będą też dwie rodzaje atrakcji: przyjemne i nieprzyjemne, które będą wpływać na twój lud.

W grze do utworzenia armii nie wystarczą tylko wolni kmiecie, będziesz musiał także zbudować odpowiednie warsztaty, w których wyprodukujesz broń i zbroje, dopiero wtedy w koszarach będziesz mógł powołać siły zbrojne. Do wyboru będziesz miał kilkanaście różnorodnych jednostek. Między jednostkami znajdziesz: łuczników, kuszników, pikinierów, rycerzy z mieczami, jazdę oraz kilka jednostek o specjalnym zastosowaniu: inżynierów - to oni budują sprzęt oblężniczy i wylewających wrzący olej z murów. Ale także saperów, czy nawet tajemniczych mnichów. Niezmiernie ważnym elementem będzie sprzęt oblężniczy czy przeciwoblężniczy - dysponować będziesz m.in.: katapultami, balistami, mangonelami.

Przeciwko nam stanie czterech różnorodnych przeciwników sterowanych przez komputer. Już ich przydomki powiedzą nam sporo o nich: Wieprz, Wilk, Wąż, Szczur. Każdy z nich będzie wyróżniać się swoim cechami - jeden będzie lubił podkopy, a inny atak przy pomocy sprzętu oblężniczego. Przeciwnika nieudany szturm doprowadzi do wściekłości. Porażka do zwątpienia i smutku, a udany atak sprawi, że wpadną w euforię. Starcia zbrojne będą się skupiać na obronie lub szturmie zamku. W przypadku obrony kluczem będzie odpowiednie rozmieszczenie sił, które praktycznie zawsze będą szczuplejsze od przeciwnika. Normalne będą częste ataki przeciwników, którzy w kilku atakach będą szturmować twój zamek.Opakowanie Każdy kolejny szturm będzie mógł mieć inny cel (typu: zasypanie fosy, zrobienie wyłomu w murze). Gra pozwoli ci bronić się różymi taktykami, ponieważ z elementów, które udostępnia wybór jest naprawę szeroki. Będziesz mógł wywołać zarazę w szeregach wroga wyrzucając zdechłe zwierzęta za mury ale przeciwnik będzie mógł mieć także uzdrowiciela.

Agent
ageent1@wp.pl

Twierdza



Autor: 5920
skomentuj
KOMENTARZE NA TEMAT GRY
04.07.2008 | pachucek » Twierdza jest naprawdę fajną grą tylko szkoda, że
więcej komentarzy dodaj komentarz
RECENZJE CZYTELNIKÓW
ILOŚĆ RECENZJI - 1 ŚREDNIA OCENA - 100%
Świetna gra. Przyjemna dla oka graf
Ramirez - 100%
więcej recenzji dodaj recenzję