Championship Manager 2010

Championship Manager 2010
Sztab VVeteranów
Tytuł: Championship Manager 2010
Producent: Beautiful Game Studios
Dystrybutor: Cenega Poland
Gatunek: Manager sportowy
Premiera Pl:2009-09-18
Premiera Świat:
Autor: Ajmdemen
Ocena
czytelników 75 GŁOSUJ
OCENA
REDAKCJI 70% procent
Głosuj na tę grę!

Championship Manager 2010

Od czasu rozwodu Eidosu z grupą Sports Interactive seria Championship Manager utraciła splendor i pozostaje w cieniu Football Managera. I na nic zdały się coroczne zapewnienia poprzedzające premierę kolejnej części, że „tym to już naprawdę zdetronizujemy FM-a”. Nie inaczej było i tym razem...
championship-manager-2010-4417-1.jpg 1Po pierwsze trzeba Eidosowi przyznać, że poczynił spory krok do przodu w porównaniu do poprzednich wydań CM-a. Jednak znikome to osiągnięcie, zważywszy jak mizernie się owe wydania prezentowały. Tym razem otrzymaliśmy grę nadającą się do grania i to już coś.

Pochwała należy się za silnik meczowy 3D. Działa on sprawniej niż ten z FM 2009, tzn. nie pożera wszystkich zasobów mojego ( przyznaję, że nieco leciwego) komputera, przy czym animacje również są lepszej jakości. Gorzej już z realizmem zachodzących na boisku sytuacji - dziwaczne błędy bramkarzy, totalny brak krycia (w najwyższej klasy zespołach!) - wszystko to dość regularne atrakcje. Doświadczyłem też buga całkowicie zacinającego rozgrywkę, a mianowicie przy robieniu zmiany w 30. minucie nie mogłem jej potwierdzić i meczu kontynuować - a jedynie przeskakiwać między ekranem zmian a rozmów z piłkarzami (jak mógł się pojawić w 30. minucie?!).

W większości innych elementów gra jest właściwie klonem FM 2009, wzbogaconym o kilka gad
żetów takich jak: kreator stałych fragmentów, sieć skautów czy prozone. Dzięki kreatorowi stałych fragmentów możemy zatem ustalić ustawienie zawodników i wykonawcę przy stałym fragmencie gry oraz wydać dyspozycje co do sposobu rozegrania. Pomysł zdawać by się mogło dobry, ale ma 2 zasadnicze wady. Po pierwsze umożliwia utworzenie zabójczo skutecznych schematów rozegrań, co zanadto ułatwia grę. Ponadto, metoda wytrenowywania schematu polega na wielokrotnym klikaniu na opcję „trenuj”. Przy tej okazji nie upływa nawet czas (zdaje się, że trening odbywa się w wehikule czasu), a jedynym kosztem ciągłego klikania jest ryzyko pojawienia się kontuzji (podobne zastrzeżenie mam co do analogicznej opcji indywidualnych treningów zawodników). Bardziej pozytywnie wypada sieć skautów- system inwestowania w wiedzę o zawodnikach w danym regionie wydaje się niezły. Podobnie na plus wypada prozone z „jackogmochowymi” rysunkami i strzałeczkami.

Poświęćmy też trochę uwagi taktyce i rozmowom meczowym. W CM 2010 istnieje możliwość ustawienia gracza na dchampionship-manager-2010-4417-2.jpg 2owolnej pozycji na boisku - zatem mamy pole do popisu w kwestii decyzji o tym jak wysunięta ma być linia obrony, na ile cofnąć napastnika, etc. Rozmowy meczowe działają na znanej z FM-a zasadzie „chwal/krytykuj”, choć fajnym dodatkowym elementem jest możliwość dobrania tonu wypowiedzi.

Lokalizacja pozostawia sporo do życzenia. W kreatorze stałych fragmentów natknąłem się nawet na zwroty, które pozostawiono w języku angielskim (!). Patrząc na niektóre z przetłumaczonych zwrotów można co prawda dojść do wniosku, że może to i lepiej, przydałoby się jednak trochę konsekwencji - wniosek taki, że wskazane byłoby powrócenie do języka angielskiego. Istnieje co prawda obawa, że i przy tym rozwiązaniu można dostarczyć stworzyć problemy. Przecież ten sam tłumacz mógłby zacząć tłumaczyć z polskiego (czy właściwie jego imitacji) na angielski. Efektów wolałbym nie oglądać...

Plusy:

- gładko działający silnik 3D
- gadżety urozmaicające rozgrywkę

Minusy:
- nierealistyczne sytuacje na boisku
- bugi
- lokalizacja

Autor: Ajmdemen
skomentuj
KOMENTARZE NA TEMAT GRY
więcej komentarzy dodaj komentarz
RECENZJE CZYTELNIKÓW
ILOŚĆ RECENZJI - ŚREDNIA OCENA - % więcej recenzji dodaj recenzję