Space Empires IV
Tytuł: Space Empires IV
Producent: Malfador Machinations
Dystrybutor: Nicolas Games
Gatunek: Strategia turowa
Premiera Pl:2006-06-23
Premiera Świat:
Autor: Inqistor
Space Empires IV
-all player planets the same size - planety początkowe wszystkich graczy
będą miały taką samą wielkość. Przydatność zależna od typu planet, jaką
zamieszkuje nasza rasa. Więcej w tworzeniu rasy.
-Events - w tej zakładce ustalamy częstość i "zabójczość" zdarzeń losowych.
Tu uwaga, bo na przykład gwiazda może się zmienić w supernową i "sprzątnąć"
cały układ.
-Technology - oprócz zaznaczenia, które technologie będą dostępne, ustalamy
też koszt wynajdywania KONKRETNYCH RZECZY. Wynajdywanie pól teoretycznych -
takich, które dopiero pozwolą nam wynaleźć coś konkretnego później (na
przykład Construction) zawsze kosztuje tyle samo.
-Player Settings - nie do końca dopracowane pole...
-Starting Resources for Player - no tak. Te numery to możemy tak
potraktować z przymrużeniem oka. Zawsze na początku najwięcej mamy metalu,
tak z 3 razy podana liczba, a żeby było zabawniej magazyny na początku
pozwalają nam maksymalnie przechowywać do 50000 każdego surowca, tak więc po
co jest wartość High?
-Home Planet Value - raczej znikomy wpływ na grę, ponieważ mamy tam tylko
kilka budynków produkcyjnych, a reszta to ośrodki naukowe. Zresztą te liczby
nie są znów tak strasznie różniące się od 100%.
-Number of Starting Planets - ustawiona na wielkość maksymalną, ta opcja,
łamie zasady galaktyki. Szczególnie zabawne jest, jeśli wszystkie planety są
w tym samym układzie.
-Empire Placement - zwane też Polem Pobożnych Życzeń:
-Allowed to start in the same system - przy małej galaktyce ta opcja
raczej niewiele zmienia, chociaż możemy zacząć z dwoma, albo nawet trzema
rasami w tym samym układzie. To oczywiście oznacza statki bojowe w pierwszej
turze.
-Evenly distributed through the quadrant - może i oni są evenly, ale w
jakiś dziwny sposób. W każdym razie jeśli weźmiemy pod uwagę drogi przez
dziury, ja bym to nazwał w pełni losowo.
-Technlogy Level for New Player - Low, to znaczy, że nie mamy żadnej
technologii (poza podstawowymi), Medium, że mamy ze 2, lub 3 pola
teoretyczne i kilka pól wynalezionych do poziomu 1 (broń nawet do 2). W
każdym razie daleko mu do Medium. High - mamy wynalezione wszystko.
-Racial Points for New Players - ile możemy wydać dodatkowych punktów dla
naszej rasy.
-Mechanics - Turn Style - tu mamy znaczącą różnicę w rozgrywce. Turn Based,
to przemieszczanie każdego statku (czy też floty) natychmiast i po kolei.
Standardowe kolejki graczy. Simultaneous to jedynie planowanie ruchów w
swojej turze. Dopiero później rozkazy wszystkich graczy zostaną wykonane w
tej samej chwili. To znaczy, że wszystkie statki będą się ruszać w tym samym
momencie (można więc uciec wrogom). Ta opcja wyklucza walkę w trybie
taktycznym.
Reszta opcji nie potrzebuje chyba wyjaśnień. W Victory Conditions można
ustalić warunki zakończenia gry, bo jeśli gracz kontroluje galaktyki, a 4
graczy komputerowych pozostałą , to chyba nie ma wątpliwości kto wygra i
grę można zakończyć wcześniej?
Opcje wyjaśnione, czas więc przejść do najzabawniejszej części - tworzenia rasy. Aaa, co tu wpisać? Typ imperium? Tytuł Imperatora? Rozwijamy listę, a tam setki nazw
-Environment - jedna z ważniejszych opcji - tu wybieramy typ planety, jaką
zamieszkuje nasza rasa i typ atmosfery jaką oddycha. Ogólnie w galaktyce
najwięcej jest planet skalistych (Rock), ale są one najmniejsze. Najrzadsze,
ale za to największe, to Gas Giant (Gazowe Giganty). Planety lodowe plasują
się pośrodku, ale czym naprawdę te typy się od siebie różnią? Otóż im
większa planeta, tym więcej budynków można na niej umieścić i tym więcej
ludzi się tam zmieści. Dla porównania - duża planeta kamienna pomieści 10
budynków, duży Gigant Gazowy 25. To może nam dać "kopa" na początku gry,
kiedy startując na Gigancie, mamy od razu kilkanaście centrów naukowych i
błyskawicznie wynajdujemy nowe technologie. Dlatego też zaznaczając pole, że
wszyscy gracze mają na początku takie same wielkości planet, można wyrównać
szanse.
Z kolei typ atmosfery ma raczej niewielki wpływ na grę. Same typy atmosfer
są rozmieszczane na planetach raczej losowo, z tym, że księżyce, to
przeważnie małe planetki skalne, bez atmosfery, ale są one naprawdę małe,
Przy dobrych układach i sprzyjającej atmosferze (tudzież jej braku)
zmieszczą ze 3, do 5 budynków. Niekompatybilność atmosfery na zasiedlonej
planecie, to mniejsza maksymalna populacja i o wiele mniejsza pojemność
"budynkowa".
-Culture - klikamy przycisk na dole - porównanie modyfikatorów i... ot cała
filozofia kultur. Tu plus, tam minus i wszystko jasne.
-Characteristics - interesuje nas raczej nie to wazeliniarskie określenie,
białą czcionką, tylko te małe literki z boku, określające dokładnie, co nam
ta zmiana da. Tu też widzimy po co są te magiczne punkty rasowe.
-Advanced Traits - raczej wszystko jasne. Dostajemy, albo określone
korzyści, albo dostęp do określonych technologii (przeważnie bardzo
przydatnych)
-Description - bla, bla, bla, bla - kto to czyta? Interesuje nas tylko
ostatnie okienko - kiedy nasi obywatele są zadowoleni? I radzę trzymać się
wybranej opcji, bo Neutral, przy ożywionej wymianie handlowej kończy się
buntami na terenie całego imperium.
Tak... 3 strony tekstu, a my przebrnęliśmy dopiero przez ustawienia początkowe...
Przyciski i wygląd okien wyjaśnił nam tutorial, więc tylko kilka uwag na początek. W galaktyce są tylko 3 typy niebezpiecznych naturalnych miejsc:
-Czarne dziury - co turę wciągają statki do wnętrza. Nie powinny stanowić
niebezpieczeństwa, dopóki statkom nie zabraknie wajchy.
-Niestabilne Warp Point-y - mogą poważnie uszkodzić, a nawet zniszczyć
statek przechodzący przez nie. Żeby było zabawniej, po drugiej stronie jest
przeważnie czarna dziura, a nasz statek pewnie stracił połowę silników. Te
Warp Pointy mogą się czasami bez powodu zapaść w sobie i zniknąć, wiążąc
naszą flotę po drugiej stronie.
-Niektóre burze - w opisie jest wyraźnie zaznaczone, co dana burza robi.
Tylko samobójcy wlatują w taką, która uszkadza statki (chociaż przy ucieczce
przed przeważającymi siłami wroga)