Heroes of Might and Magic V

Heroes of Might and Magic V
Sztab VVeteranów
Tytuł: Heroes of Might and Magic V
Producent: Nival Interactive
Dystrybutor: CD Projekt
Gatunek: Strategia turowa
Premiera Pl:2006-06-08
Premiera Świat:
Autor: 91
Ocena
czytelników 83 GŁOSUJ
OCENA
REDAKCJI 95% procent
Głosuj na tę grę!
Heroes of Might and Magic V

Rady Ogólne

Najczęściej wydawaną przez ciebie komendą powinien być rozkaz obrony. Dzięki niemu możesz poczekać, aż wrogie jednostki podejdą bliżej. Jest to szczególnie ważne dla jednostek strzelających, które z bliższych odległości zadają wrogom podwójne obrażenia.

Heroes of Might and Magic V 220615,4
Jeśli możesz - buduj statki. Na morzu znajduje się wiele skarbów, które szybko można zebrać, zapewniając sobie olbrzymi dopływ gotówki i surowca.


Zwracaj uwagę na szybkość oddziałów i pasek inicjatywy. Nie dopuść do tego, aby silna jednostka przeciwnika zaatakowała cię jako pierwsza. W przypadku wyrównanych armii zawsze wygrywa ten, którego jednostki uderzą wcześniej.

Pierwszy cios skoncentruj na najszybszych jednostkach nieprzyjaciela, pozbawiając ich szansy na udany atak. Jeśli nie możesz ich znacząco osłabić orężem - spróbuj je chociaż spowolnić za pomocą magii.

Nigdy nie używaj opcji automatycznej walki. Komputer będzie prowadził twoje jednostki wedle zasady "byle do przodu" lub - wręcz przeciwnie - stał biernie w miejscu. Tak czy inaczej: zawsze przyniesie ci to bardzo duże straty.

Na polu bitwy zwykle obowiązuje jedna zasada - ten się broni, kto posiada lepsze oddziały strzelające. Jeśli masz jednostki łucznicze bądź ciskające zaklęcia - otocz je resztą armii i czekaj na nieprzyjaciela. Przeciwnik nim zdąży się do nich przedrzeć, zostanie w dużej mierze wystrzelany.

Powyższa taktyka nie sprawdza się przeciwko wrogom, którzy dysponują zaklęciami masowego rażenia, obejmującymi swym działaniem kilka pól jednocześnie. W czasie potyczki z takim przeciwnikiem musisz rozproszyć oddziały na jak największej przestrzeni, co uchroni twoje wojska przed odniesieniem zmasowanych obrażeń.

Heroes of Might and Magic V 220615,5
Armia, w skład której wchodzą oddziały różnych gatunków, ma zmniejszone morale. W wyniku tego co kilka tur jedna z jednostek odmówi posłuszeństwa i nie będzie chciał się ruszyć.


Jeśli wyruszasz z atakiem na zamek nieprzyjaciela, to nie zabieraj ze sobą jednostek rażących na odległość. Ponieważ nieprzyjaciel broni się wewnątrz warowni, twoi strzelcy będą zadawać bardzo małe obrażenia (czterokrotnie mniejsze niż zwykle). Poza tym w ciągu kilku chwili zostaną zabici przez wrogie wieże strzelnicze.

Postępuj dokładnie odwrotnie przy obronie własnego zamku. Zanim wróg sforsuje twoje mury obronne, dowodzona przez ciebie armia strzelców zada mu z dystansu poważne straty.

Mała sztuczka na obronę zamku. Jeśli przeciwnik nie dysponuje silnymi czarami i mocną maszyną oblężniczą, a ty masz kilka szybkich jednostek latających, to wciąż masz szansę się obronić. Staraj się czekać w zamku do momentu, gdy przeciwnik sforsuje mury, a następnie zacznij bawić się z nim w kotka i myszkę. Fruwaj po całej planszy, tak aby wróg nie mógł cię dosięgnąć, dając swoim wieżom strzelniczym czas na przerzedzenie jego szeregów i wyrównanie sił.

Nawet jeśli twój bohater ma bardzo małą moc magiczną, to zawsze warto nauczyć go choć kilku prymitywnych zaklęć pomocniczych. Takie czary jak Błogosławieństwo, Klątwa czy Szybkość potrafią odmienić losy bitwy. Czym więcej jednostek, tym mocniejszy efekt takiego zaklęcia.

Heroes of Might and Magic V 220616,6
Nigdy nie rzucaj zaklęcia pomocniczego jako pierwszy. Poczekaj z tym na przeciwnika. I gdy np. rzuci on na twój najsilniejszy oddział czar Oślepienie, ty zawsze możesz użyć Odczarowania. Jeśli na swój najlepszy rzuci Błogosławieństwo, ty posłuż się Klątwą itd.


Podczas wiru wojny na dużych mapach często nie zauważysz ruchów komputera i to, że straciłeś zamek, odkryjesz dopiero po np. tygodniu. By temu zapobiec, zawsze trzymaj w zamku choć jedną słabą jednostkę. W razie napaści nieprzyjaciela posłuży ci ona jako alarm, sygnalizując, który zamek został stracony. Jeśli wiesz, że wróg niedługo zaatakuje zamek, a twój najsilniejszy bohater jest daleko i nie zdąży wrócić - możesz spróbować desperackiego zagrania. Zaatakuj herosem najbliższą jednostkę i wydaj komendę ucieczki z pola bitwy. Następnie, jeszcze w tej samej turze, odkup swojego bohatera w zamkowej tawernie. Odzyskany heros nie będzie posiadał żadnej armii, więc ta zagrywka przynosi efekty, tylko gdy możesz kupić w bronionym zamku przynajmniej kilku obrońców. Nigdy nie dopuść do tego, aby przeciwnik zabił twojego bohatera na polu bitwy. W końcówce walki, gdy widzisz, że nie masz szans na wygraną - ratuj się ucieczką. I odwrotnie - wszelkimi sposobami staraj się zgładzić herosa wroga. Pod koniec potyczki bacznie obserwuj pasek inicjatywy i staraj się tak eliminować jednostki, by nie dać przeciwnikowi szansy na ruch (ucieczkę). Podstawą zwycięstwa jest szybka eksploracja terenu. Każdy zamek, który posiadasz na początku gry, powinien natychmiast zatrudnić dwóch bohaterów. Jednym z nich walcz, zyskując tym samym doświadczenie i przedmioty. Drugim zbieraj złoto, surowce i odwiedzaj młyny. Dzięki temu będziesz o wiele szybciej rozwijał się gospodarczo, co znacznie przybliży cię do zwycięstwa.

Autor: Artur Okoń

Tekst udostępniony na wyłączność dzięki czasopismu "Click". (C) Wydawnictwo Bauer.



Autor: 91
<< poprzednia | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10
skomentuj
KOMENTARZE NA TEMAT GRY
05.08.2010 | blazejco12345 » Grałę w tą grę. Jest to nie złą gra strategiczna.K
31.07.2008 | danil77 » Grałem w nią ,to jest nawet niezła gierka.Miło wsp
03.06.2008 | gema34 » Boże ludzie się opamiętajcie Heroes V to jest g***
23.10.2007 | Mikiss » Ups... to miała być mini-recenzja. :P
22.10.2007 | Mikiss » Od zawsze lubiłem serię Heroes (zwłaszcza czwórkę
więcej komentarzy dodaj komentarz
RECENZJE CZYTELNIKÓW
ILOŚĆ RECENZJI - ŚREDNIA OCENA - % więcej recenzji dodaj recenzję