Battle for Wesnoth

Battle for Wesnoth
Sztab VVeteranów
Tytuł: Battle for Wesnoth
Producent: David White
Dystrybutor: -
Gatunek: Strategia turowa
Premiera Pl:2005-08-12
Premiera Świat:
Autor: Inqistor
Ocena
czytelników 80 GŁOSUJ
OCENA
REDAKCJI 30% procent
Głosuj na tę grę!

Battle for Wesnoth

Nie wiem, jakim cudem, nikt jeszcze nie napisał poradnika do Battle for Wesnoth. Nie przypominam sobie, aby kiedykolwiek zdarzyło się mi widzieć mniej niż 20 graczy na serwerze multiplayer. Na forum są co prawda jakieś porady, ale nawet połowa ras nie jest zrobiona. I jakieś uniwersalne startowe rekrutacje? Że jak?

Poradnik Battle For Wesnoth


Nowa kampania Descent into Darkness. Nasz nauczyciel Darken Volk. XP zaciemnione, a więc to już jego najwyższa profesja. Brakuje mu tylko 21 punktów (2 zabitych i trochę walki) do awansu. Jest rannym Nekromantą, a jego wrodzone umiejętności to loyal (nic nie kosztuje) i quick (jest szybszy). Posiada 1 atak wręcz i 2 magiczne (cold - zimno na żywych i arcane na nieumarłych). 17-2 to potężny cios. Szkoda, że tylko 2 ataki.

Gra jest całkowicie darmowa i znajduje się "na rynku" już od kilku lat. Posiada całą masę wersji językowych (w tym polską), oraz platformowych (Windows, Linux i MAC OS). Kiedyś "nasza" wersja była skandaliczna (za czasów, kiedy na wyspie magów w szeregach Orków walczyły Jaszczurki. 0.7 albo nawet wcześniej), ale obecnie jest całkiem przyzwoicie i angielskie wtrącenia są wyjątkowo rzadkie. Z tego co wiem, oficjalne tłumaczenie nie zostało jeszcze ustalone, a ponieważ gra ewoluuje i często zmieniają się w niej nazwy, w poradniku wszystko występuje w oryginale angielskim. Aż muszę sprawdzić jak przetłumaczyli SKIRMISHER... HARCOWNIK?

Battle for Wesnoth to strategia turowa fantasy w systemie IGOUGO. Za złoto wynajmujemy jednostki (pojedynczy wojownicy, magowie i potwory z kilku ras), które walczą na mapie z różnymi rodzajami terenu, w tym wodą i za tę walkę zdobywają doświadczenie (a wraz z nim poziomy i zmiany profesji). Przegrywa strona, która straci swojego dowódcę (reprezentuje on gracza i jest zwykłą jednostką). Gra posiada kilka oficjalnych kampanii i kilkadziesiąt nieoficjalnych. W trakcie kolejnych misji kampanii gracz zachowuje jednostki i ich doświadczenie.

Na małej planszy walka trwa kilkadziesiąt minut. W kampanii bez problemu można przechodzić 1 mapę dziennie. Gra jest szybka i ma proste zasady, ale oferuje dużo opcji (jednostek jest około 100). Posiada własny serwer multiplayer i obsługuje funkcję HOTSEAT. Na 1 mapie może walczyć do 9 graczy, pojedynczo lub w drużynach (dzieląc pole widzenia). Można ustawić dochody z wiosek, włączyć odkrywanie mapy i FOG OF WAR, szybkość awansu jednostek itp. Gra posiada generator map losowych (nie jest specjalnie sprawiedliwy). AI jest dosyć kompetentne.
Wersje są często aktualizowane. Opisywana tu to głównie 1.4, ale widzę, że w 1.5 zmieniono tylko AI. Wersja 1.4 była dosyć rewolucyjna (między in
nymi zmieniono obrażenia holy na arcane i ma je teraz więcej jednostek). Może coś nowego przegapiłem, więc niektóre rzeczy mogą się nie zgadzać, szczególnie za trzy kolejne wersje.


JEDNOSTKI

Jednostka w grze to pojedynczy wojownik/mag/potwór. Posiada ona (reprezentowane są obie płcie) przede wszystkim profesję, która określa jej zdolności i współczynniki. Poziom jako taki jest właściwie sztucznym tworem, ponieważ zyskując poziom jednostka automatycznie zmienia profesję. Przy awansowaniu dostępne są od 1 do 3 ścieżki dalszej kariery (przeważnie 2), które dają różne specjalizacje. Mag może na przykład awansować na maga czerwonego, który ma duże możliwości ofensywne (fireball), albo na maga białego, którego można określić jako kapłana - umie on leczyć i używa magii Arcane (dobra na nieumarłych). Z kolei Jeździec może awansować na kopijnika (lancer), gdzie jego ścieżka kariery się kończy, albo na rycerza. Rycerz z kolei może potem zostać paladynem, albo zaawansowanym rycerzem (Great Knight). Kiedy ścieżka kariery się kończy XP jest zaciemnione, ale nadal można je zdobywać i po osiągnięciu odpowiedniej ilości następuje maleńki awans. Jednostka zyskuje kilka punktów wytrzymałości i się leczy.
W encyklopedii w grze są opisane wszystkie umiejętności i profesje, ale te ostatnie dopiero w momencie, gdy gracz się z nimi zetknie. Potworów na przykład jest cała masa (morskie, Yeti, smoki, gryfy itp.), ale można je spotkać tylko w kampanii. Podobnie wyjściowe kariery na kolejne poziomy są oznaczone znakami zapytania, dopóki gracz nie zobaczy kogoś z taką profesją.

W jednostce interesują nas głównie trzy współczynniki:
» XP - czyli doświadczenie. Liczba przed kreską określa dotychczas zdobytą ilość doświadczenia na tym poziomie, a liczba za kreską ilość, jaką trzeba zdobyć, aby uzyskać kolejny poziom. Awansowanie wiąże się z CAŁKOWITYM WYLECZENIEM jednostki i pozbyciem się wszystkich trucizn. Punkty doświadczenia zdobywa się poprzez udział w walce (w wysokości równej poziomowi przeciwnika i 8*poziom przeciwnika w momencie zabicia go (4 w przypadku wroga o poziomie 0)). Trzeba więc wybierać kto zada śmiertelny cios.
» HP - punkty wytrzymałości, kiedy spadną do zera jednostka ginie. Stracone można wyleczyć. Jeśli jednostka stoi w wiosce i nie jest zatruta, automatycznie odzyskuje 8 punktów wytrzymałości. Jeśli nie ruszała się i nie atakowała w ostatniej turze wyleczy sobie 2 obrażenia (to się kumuluje z tymi ośmioma). Dodatkowo niektóre jednostki posiadają umiejętność cure, albo heal, która leczy sąsiednie, przyjazne jednostki

skomentuj
KOMENTARZE NA TEMAT GRY
04.04.2012 | Madlock » Skasujcie recenzję, bo wprowadza w błąd. Kiedy to
09.11.2009 | Baker » dzieki dobry poradnik pozdrawiam wszystkich
więcej komentarzy dodaj komentarz
RECENZJE CZYTELNIKÓW
ILOŚĆ RECENZJI - 2 ŚREDNIA OCENA - 98%
The Battle for Wesnoth to gra bardz
G100 - 95%
Bardzo dobra i wciągająca gra. Szcz
G100 - 100%
więcej recenzji dodaj recenzję