Wysokie koszty produkcji współczesnych gier

Kolejny raport firmy M2 Research koncentruje się na jednym z głównych powodów takiego stanu rzeczy, czyli szybkim wzroście kosztów produkcji.

Według danych zebranych przez M2 Research budżety współczesnych gier (zwłaszcza tych, które tworzone są z myślą o wielu platformach) oscylują w granicach 18-28 mln dolarów. Co więcej, w przypadku pierwszoligowych tytułów koszty te często przekraczają pułap 40 mln dolarów. Wystarczy przytoczyć przykłady takie jak Gran Turismo 5, z budżetem około 60 mln dolarów, czy też Call of Duty: Modern Warfare 2, którego produkcja miała pochłonąć 50 mln dolarów.

Tak szybki wzrost kosztów produkcyjnych jest oczywiście powodem do zmartwień dla deweloperów i wydawców. W udzielonym w zeszłym roku wywiadzie Robert Walsh (prezes australijskiego Krome Studios) stwierdził, że wszyscy ekscytują się 10% wzrostem sprzedaży w ciągu roku, zapominając jednocześnie, że wyprodukowanie gry kosztuje obecnie nawet trzy razy więcej niż za czasów PlayStation 2.

Należy pamiętać, że powyższe liczby dotyczą tylko produkcji samej gry. W przypadku Modern Warfare 2 po doliczeniu dodatkowych kosztów (m.in. kampanii reklamowej oraz dystrybucji pudełek) okazało się, że firma Activision wydała na ten tytuł łącznie aż 200 milionów dolarów. Oczywiście zwróciło jej się to z nawiązką, lecz sytuacja ta dobrze obrazuje, jak drogie jest obecnie tworzenie i wydawania gier konsolowych.

Źródło:
Wiktor "Adrian Werner" Ziółkowski - GRY-OnLine


Klemens
2010-01-13 18:20:05