W 2015 roku gry MOBA zarobią więcej od MMORPG?

Firma EEDAR opublikowała raport dotyczący dochodów z gier MOBA.

Analiza rynku autorstwa Ed Zhao poświęcona była korzyściom płynącym z modelu free-to-play w stosunku do tytułów sprzedawanych tradycyjnie. Wśród nich wymienił ogromną liczbę zainteresowanych (przekładającą się na większe zaangażowanie oraz społeczność skupioną wokół danej produkcji), jak również potencjalnie nieograniczone dochody, związane z obecnymi w tego typu produkcjach mikropłatnościami. Zdaniem autora potencjał tego modelu płatności najlepiej wykorzystują gry z gatunku MOBA, co wynika m.in. z mechanizmów rozgrywki. Nacisk na opanowanie jednego czempiona sprawia, że z czasem gracze czują się – według Zhao – bardziej przywiązani do swoich ulubieńców. To zaś uwidacznia się w kupowaniu przez graczy tzw. vanity items (przedmiotów niespełniających żadnej praktycznej funkcji w grze), przede wszystkim dodatków kosmetycznych. Wskazuje jednocześnie, że MOBA mają w tym aspekcie przewagę nad chociażby FPS-ami, jako że ukazanie rozgrywki z perspektywy trzeciej osoby pozwala stale podziwiać awatara gracza.

Na poparcie swoich spostrzeżeń autor zamieścił diagram (widoczny powyżej), przedstawiający podział przychodu z mikrotransakcji ze względu na rodzaj kupowanej korzyści. Aż 36% (ok. 180 milionów dolarów) pochodzi z zakupu dodatków zmieniających wygląd postaci. Sporo mniej gracze przeznaczyli na odblokowanie nowych bohaterów (20%) oraz wszelkiego rodzaju bonusów zwiększających zdobywane doświadczenie bądź walutę (13%). To z kolei wynika z pojawiania się wciąż nowych i dość często unikalnych pod względem stylu rozgrywki herosów oraz chęci jak najszybszego rozwinięcia tychże. Identyczne wnioski nasuwają się z diagramu pokazującego średni wydatek gracza na przedmioty z poszczególnych grup (widoczny poniżej): dodatki kosmetyczne dla awatara kosztowały pojedynczego gracza ok. 25 dolarów, nowe postacie ok. 18 dolarów, a „boosty” – nieco poniżej 18 dolarów.

Na podstawie tego autor wystawił prognozę, według której roczny przychód z gier z gatunku MOBA będzie w 2015 roku po raz pierwszy wyższy do kwoty zarobionej przez gry MMORPG w modelu F2P i przekroczy 500 milionów dolarów. Zaznaczył też, że nie bez wpływu na popularność gry pozostaje również region, gdyż – jak twierdzi – rynki zachodnie preferują pełnoprawne produkcję pokroju gier z serii Call of Duty, podczas gdy na Wschodzie dominują gry oparte na modelu free-to-play.

Źródło:
"Entelarmer" - GRY-OnLine


Klemens
2015-03-31 17:35:19