Valve zapowiada Source 2 oraz Steam Link. Nowe szczegóły na temat Steam Machine i SteamVR

Firma Valve ujawniła garść informacji na temat swoich projektów.

O tym, że firma Valve zaprezentuje swoje najnowsze projekty na Game Developers Conference – jednym z najważniejszych wydarzeń branżowych, wiedzieliśmy już od pewnego czasu. Jak się okazało, było na co czekać, bowiem oprócz zapowiadanych okularów rzeczywistości wirtualnej i zaprezentowanych w styczniu Steam Machines właściciel Steama ogłosił Source 2 – następcę popularnego silnika, który zadebiutował w 2004 roku w Counter-Strike: Source oraz Half-Life 2. Plotki o tym krążyły już od stycznia i nasiliły się w sierpniu, teraz jednak otrzymaliśmy oficjalne potwierdzenie. Source 2 ma być kompatybilny z bibliotekami Vulkan (o których wspominaliśmy wczoraj), a Jay Stelly z firmy Valve zapewnił, że silnik będzie przyjazny nie tylko dla deweloperów, ale i zwykłych użytkowników, pozwalając na łatwe tworzenie zawartości w grach. Odpowiedni edytor ma być udostępniony za darmo, zaś sam Source 2 (podobnie jak Unreal Engine 4 oraz Unity 5) będzie całkowicie bezpłatny dla deweloperów:

„Wartość platformy takiej jak PC wynika z tego, jak bardzo zwiększa ona produktywność jej użytkowników. Przy Source 2 skupiamy się na zwiększeniu produktywności twórczej. Biorąc pod uwagę, jak istotna staje się twórczość użytkowników, Source 2 nie tylko będzie dostosowany pod profesjonalnych deweloperów, ale umożliwi też graczom uczestniczenie w tworzeniu i rozwijaniu ich ulubionych gier. Będziemy udostępniać Source 2 za darmo dla twórców zawartości w grze”.

Jak nietrudno zgadnąć, ogłoszenie Valve pociągnęło za sobą spekulacje na temat wykorzystania Source 2 we wciąż nieogłoszonym Half-Life 3 – kontynuacji kultowej serii FPS-ów. Biorąc pod uwagę, że Half-Life 2 nie tylko ukazał się w tym samym roku, co pierwszy Source, ale był wręcz jednym z ważniejszych tytułów promujących tę technologię, teorie te mogą być uzasadnione.

Oprócz tego Valve ogłosiło jeszcze jedną nowość – urządzenie Steam Link, służące do streamowania zawartości platformy Steam na inne urządzenie w tej samej sieci. Choć podobna możliwość jest już dostępna za darmo, to obejmuje ona jedynie komputery, podczas gdy Steam Link będzie działał niejako na zasadzie dekodera, umożliwiając przesyłanie obrazu z dowolnego PC lub Steam Machine na chociażby telewizory. Ma wspierać 1080p oraz 60 Hz i ukaże się w USA w listopadzie w cenie 49,99 dolarów (ok. 186 złotych) – ceny dla innych regionów zostaną podane bliżej daty premiery. Za taką samą kwotę będzie można kupić Steam Controller.

W tym samym czasie mają ukazać się Steam Machines (gotowe komputery z systemem SteamOS) od firm partnerskich Valve: Alienware oraz Falcon Northwest. Mają mieć wyraźnie lepsze osiągi niż obecne konsole przy podobnej cenie startowej, co chce zademonstrować firma Epic Games przy pomocy nowej edycji Unreal Tournament, przeznaczonej na urządzenie Falcon Northwest i wyświetlanej na monitorze 4K. Tim Sweeney z firmy Epic nie kryje swojego entuzjazmu co do tej platformy:

„Kochamy tę platformę. Bez względu na to, czy chcesz wyświetlać niezwykle szczegółowe sceny w 4K, czy też masz zamiar cieszyć się intensywnym shooterem w 1080p i 120 FPS-ach, udostępnia ona na telewizorach rozgrywkę oraz grafikę na światowym poziomie wraz z otwartą platformą na wzór pecetowych korzeni Valve”.

Valve zamierza również zaprezentować własny zestaw rzeczywistości wirtualnej, przeznaczony do sprzedaży na wiosnę tego roku, natomiast partnerska firma HTC udostępni zaprezentowane wcześniej RE Vive pod koniec roku. Ze SteamVR wiążą się dwie nowe technologie Valve: Lighthouse (nazwa kodowa) oraz nowy moduł sterowania. To pierwsze to system śledzenia ruchów, według Alana Yatesa z Valve potrafiący objąć dowolną grupę osób i na tyle tani w produkcji, by można było go zaadaptować na wszelkie platformy, z telewizorami i urządzeniami mobilnymi włącznie. Ma w tym pomóc darmowe udostępnienie tej technologii dla zainteresowanych producentów sprzętu. Z kolei druga nowość w dużej mierze opiera się na wspomnianym Steam Controller i zdaniem twórców sprawia, że „ruch i dotyk stają się integralnymi elementami grania na pecetach”.

Źródło:
"Entelarmer" - GRY-OnLine


Klemens
2015-03-04 19:43:04