Rzecznik Praw Obywatelskich chce większej kontroli sprzedaży gier dla pełnoletnich

Rzecznik Praw Obywatelskich zwróciła się do Ministra Gospodarki w sprawie wprowadzenia prawnej regulacji w zakresie sprzedaży gier dla pełnoletnich graczy.

Według Lipowicz, obecnie w Polsce nie istnieją stosowne ograniczenia, które zapewniałyby kontrolę nad tym, jakiego typu gry trafiają w ręce dzieci i młodzieży. Mowa tutaj oczywiście o grach przeznaczonych dla pełnoletnich, zawierających szczególnie brutalne lub kontrowersyjne sceny. Rzecznik Praw Obywatelskich podkreśla również, że systemy klasyfikacji treści w rodzaju europejskiego PEGI [ang. Pan European Game Information – Ogólnoeuropejski System Klasyfikacji Gier] mogą nawet nieopatrznie odnosić odwrotny do zamierzonego skutek, a mianowicie promować ostrzejsze tytuły wśród młodszej widowni, zachęcając ją do zakupu.

Ministerstwo Gospodarki w swojej odpowiedzi zaznaczyło, że choć obawa o dobro młodszych graczy jest jak najbardziej uzasadniona, to nie powinna ograniczać ona swobody przedsiębiorców handlujących grami. Również całkiem trafnie nadmieniono, że w praktyce skuteczna kontrola wszystkich sprzedawców i kanałów sprzedaży jest zwyczajnie niemożliwa. Trudno się w tej kwestii nie zgodzić, gdyż weryfikacja wieku osoby kupującej grę np. przez Internet jest trudniejsza; ponadto trzeba wziąć poprawkę na istnienie platform, których w zasadzie takie prawo nie obowiązuje, jak choćby amerykańskiego Steama, i pomyśleć o negatywnym wpływie tego faktu na konkurencyjność polskich firm. Poza tym nabywca wcale nie musi być docelowym graczem, więc w zasadzie otrzymalibyśmy kolejny oderwany od rzeczywistości przepis, będący tylko kolejnym już z rzędu utrudnieniem w prowadzeniu działalności gospodarczej.

System PEGI został oceniony przez Ministerstwo Gospodarki jako skuteczny i sprawdzony sposób informowania o treściach pojawiających się w danej produkcji. Dodatkowa kampania informacyjna dla rodziców, sprzedawców i ludzi branży miałaby według ministerstwa przyczynić się do zwiększenia świadomości w opisywanym temacie, a w efekcie do większej kontroli nad tym, jakie gry dostarczane są graczom w poszczególnych kategoriach wiekowych.

Źródło:
"Meehovv" - GRY-OnLine


Klemens
2015-03-13 19:12:14