Rok 2018 w liczbach - dominacja Fortnite i RDR 2
Materiał zawiera masę interesujących danych o kondycji branży gier, uzyskanych od firm analitycznych: Newzoo, IHS Markit, CO Partners, Apptopia oraz Fancensus.W tym roku cała branża wygeneruje 134,9 mld dolarów przychodu, co stanowi wzrost o 10,9% w porównaniu z 2017 r. Ta kwota rozkłada się następująco:
Platforma: | Przychód w dolarach: | Zmiana w porównaniu z ubiegłym rokiem : | Procentowy udział w przychodach całej branży: |
Gry mobilne | 63,2 mld | +12,8% | 47% |
Gry konsolowe | 38,3 mld | +15,2% | 28% |
Gry pecetowe i przeglądarkowe | 33,4 mld | +3,2% | 25% |
W przypadku pecetów i urządzeń mobilnych podano również dokładne dane pokazujące jak rozkładają się te dane na poszczególne kategorie:
Platforma: | Przychód w dolarach: | Zmiana w porównaniu z ubiegłym rokiem : | Procentowy udział w przychodach całej branży: |
PC – dystrybucja cyfrowa i gry pudełkowe | 28,2 mld | +6,5% | 22% |
PC – gry przeglądarkowe | 4,3 mld | -14,8% | 3% |
Gry na smartfony | 39,1 mld | +26,6% | 37% |
Gry na tablety | 11,4 mld | +13,4% | 10% |
Jak widać, prawie każdy segment branży zaliczy wzrost w 2018 r. Wyjątkiem są gry przeglądarkowe, które z roku na rok radzą sobie coraz gorzej i nie jest to trend, który ma szanse się odwrócić w najbliższej przyszłości.
Ten rok pełen był imponujących sukcesów. Z najważniejszych warto wspomnieć o przekroczeniu przez Fortnite progu 200 mln zarejestrowanych użytkowników. Najlepszym miesiącem dla tej produkcji okazał się sierpień, kiedy to zagrało w nią 78,3 mln osób.
Najlepszymi recenzjami w tym roku może się pochwalić Red Dead Redemption II, które posiada średnią ocen na poziomie 97% według serwisu Metacritic. Gra osiągnęła również doskonałe wyniki sprzedaży i po 8 dniach od premiery znalazła więcej nabywców niż poprzednia odsłona cyklu do dzisiaj.
Co ciekawe, najgorzej przyjęta produkcja roku również postawiła na realia westernowe. Ten mało chwalebny tytuł przypadł bowiem grze Wild West Online, która posiada średnią ocen na poziomie 29%.
Dowiedzieliśmy się również, o jakich grach w tym roku najczęściej pisały media branżowe:
# | Gra: | Liczba artykułów opublikowanych w okresie 1 stycznia – 29 listopada 2018 r.: |
1. | Fortnite | 65 250 |
2. | Playerunknown's Battlegrounds | 41 401 |
3. | Overwatch | 31 526 |
4. | Red Dead Redemption II | 29 336 |
5. | God of War | 28 749 |
6. | Call of Duty: Black Ops 4 | 24 574 |
7. | Destiny 2 | 22 087 |
8. | Monster Hunter: World | 21 404 |
9. | Fallout 76 | 20 741 |
10. | Battlefield V | 20 350 |
11. | Far Cry 5 | 19 709 |
12. | Pokemon GO | 18 537 |
13. | Dark Souls Remastered | 19 374 |
14. | Assassin’s Creed Odyssey | 17 320 |
W raporcie znalazła się również analiza działalności największych wydawców pod kątem tego, jak mocno polegali na sprawdzonych seriach.
Wydawca | Liczba gier ze starych serii wydana w 2018 roku: | Liczba gier stanowiących nowe marki wydana w 2018 roku: |
Microsoft | 5 | 2 |
Nintendo | 16 | 2 |
Sony | 19 | 10 |
Activision Blizzard | 3 | 0 |
Electronic Arts | 12 | 2 |
Ubisoft | 6 | 2 |
Podano również, jak szybko najważniejsze produkcje tego roku zostały przecenione w dystrybucji cyfrowej. To ogólna analiza, a nie zestawienie. Wymienione gry nie są więc tymi, które zostały przecenione najszybciej.
Ponadto liczono tylko te obniżki, które zostały wprowadzone na wszystkich platformach. Ignorowane były za to oferty pre-orderowe oraz promocje z okazji premiery.
Gra: | Pierwsza przecena po: |
Battlefield V | 10 dniach |
Red Dead Redemption II | 20 dniach |
Shadow of the Tomb Raider | 26 dniach |
FIFA 19 | 27 dniach |
Call of Duty: Black Ops 4 | 31 dniach |
Assassin’s Creed: Odyssey | 41 dniach |
Forz Horizon 4 | 44 dniach |
Marvel’s Spider-Man | 70 dniach |
Coraz większą rolę na rynku gier odgrywają również influencerzy, więc w podsumowaniu znalazło się zestawienie najpopularniejszych kanałów tego typu na YouTube:
# | Kanał | Liczba wyświetleń filmów poświęconych grom: | Liczba opublikowanych filmów | Liczba gier, które pojawiły się w materiałach kanału: |
1. | BCC Trolling | 1 274 457 551 | 351 | 1 |
2. | Ali-A | 1 257 814 063 | 331 | 4 |
3. | Ninja | 1 186 372 444 | 243 | 5 |
4. | Lachlan | 1 156 011 445 | 302 | 2 |
5. | Muselk | 1 032 203 312 | 338 | 8 |
6. | Willyrex | 946 074 659 | 708 | 4 |
7. | FGTeev | 899 985 722 | 89 | 19 |
8. | PopularMMOs | 742 417 083 | 368 | 5 |
9. | LazerBeam | 685 452 319 | 135 | 4 |
10. | TheGrefg | 672 573 462 | 423 | 8 |
W tym roku twórcy gry Star Citizen zebrali ponad 34 mln dolarów. W sumie od początku zbiórki crowdfundingowej gracze wsparli autorów kwotą ponad 209 mln dolarów.
W 2018 r. łączna pula nagród wygranych w zawodach e-sportowych wyniosła 140,3 mln dolarów. Z kolei średnia roczna płaca w branży to 50,5 tysiąca dolarów, czyli ok. 191 tys. złotych.
Źródło:
"Adrian Werner" - GRY-OnLine 2018-12-18 16:15:05