Profil polskiego gracza w świetle europejskich badań konsumenckich

Firma Ipsos MediaCT oraz europejska federacja IFSE (Interactive Software Federation of Europe) opublikowały w Sieci raport poświęcony polskiej społeczności graczy.

Badanie konsumenckie zostało przeprowadzone w październiku w 16 krajach Europy, a w Polsce wzięło w nim udział 1 335 internautów. Porównano je z wynikami ankiet wśród graczy, opracowanymi przy wykorzystaniu danych zebranych poza Internetem. Z rozdziałem publikacji poświęconym naszemu krajowi można się zapoznać na stronie Stowarzyszenia Producentów i Dystrybutorów Oprogramowania Rozrywkowego (SPiDOR).

Z badań wynika, że w Polsce 49% respondentów w wieku 16-64 lat grało w ciągu ostatniego roku w grę komputerową. 56% z nich stanowili mężczyźni. Co trzeci mieszkaniec naszego kraju posiadający dostęp do internetu jest zainteresowany grami. Co czwarty rodzić bawi się w ten sposób razem ze swoimi pociechami, a tylko co piąty w ogóle się nie orientuje się w tym, w co grają jego dzieci.

Co ciekawe, zazwyczaj gramy w produkcje sieciowe (43% respondentów); do zabawy najczęściej korzystamy z komputerów (42%), a wśród nich – z laptopów i netbooków (34%). Napopularniejsze są tytuły darmowe, choć Polacy nie stronią także od zakupu gier – w minionym roku 34% pytanych kupiło przynajmniej jeden tytuł.

Na pytanie, jakie słowo najlepiej określa gry, respondenci najczęściej mówili, że są one „wciągające” i zapewniają „zabawę” oraz „rozrywkę”, a gracze wspominali tutaj także o „rywalizacji” i możliwości „ucieczki od rzeczywistości”. Warto dodać, że to ostatnie stwierdzenie bynajmniej nie ma pozytywnego oddźwięku wśród rodziców – aż 56% z nich twierdzi, że grające dzieci spędzają zbyt wiele czasu w ostamotnieniu.

Komentując wyniki badań, Simon Little, dyrektor zarządzający ISFE, stwierdził:

To pokazuje ponad wszelką wątpliwość, że gry zajmują znaczące miejsce pośród rozmaitych form rozrywki. Jednocześnie obserwujemy przemiany w krajobrazie technologii związanych z grami. Gry internetowe i przeznaczone na urządzenia mobilne rozwijają się w szybkim tempie, budząc ogromne zainteresowanie wśród graczy w każdym wieku, zarówno mężczyzn, jak i kobiet.

Aby mieć pełen obraz graczy w Polsce, z pewnością warto porównać wyniki badań opublikowane przez ISFE z tegorocznym i zeszłorocznym wydaniem raportem Game Industry Trends.

Źródło:
"Aver" - GRY-OnLine


Klemens
2012-11-20 21:52:02