Prawdziwa sztuczna inteligencja tuż za rogiem?

Naukowcy w Uniwersytecie Rutgersa (New Jersey, USA) zaprezentowali efekt swoich prac nad nową metodą programowania sztucznej inteligencji.

Wykorzystując oryginalne podejście do tzw. wzmocnionego uczenia, sprawili, że maszyna sama nauczyła się grać w prostą grę wideo.

Algorytmy wzmocnionego uczenia pozwalać mają całkowicie niezależnemu, działającemu samodzielnie systemowi na odbieranie zewnętrznych bodźców i podejmowanie decyzji na ich podstawie. Carlos Diuk, Andre Cohen i Michael L. Littma z Uniwersytetu Rutgersa zastosowali w swoich badaniach nową drogę prowadzenia wzmocnionego uczenia z wykorzystaniem tzw. zorientowanego obiektowo procesu decyzyjnego Markowa. Podejście to charakteryzuje się zwróceniem „uwagi maszyny” na elementy bardziej ogólne i postrzeganie szerszego kontekstu w postaci obiektów i możliwych interakcji.

Jak zastosowane przez naukowców rozwiązanie pozwoliło maszynie na samodzielne nauczenie się zasad prostej, klasycznej gry Pitfall zobaczyć można na poniższym filmie. Widać na nim jak komputer próbuje wykonywać różne akcje, „obserwując” ich efekty i wykorzystując później tę wiedzę do przejścia planszy.



Zdaniem naukowców, wykorzystane przez nich algorytmy, poza przysłużeniem się do rozwoju sztucznej inteligencji w grach, znajdą w przyszłości również szereg „poważnych” zastosowań. Pozostaje nadzieja, że apokaliptyczna wizja maszyn przejmujących władzę nad światem nie ziści się jednak zbyt szybko...


Źródło:
Dominik "Domek" Gąska - Imperium Gier


Klemens
2009-06-24 18:11:19