Polish Gamers Research 2019: co 5. edycja badań mówi o polskim graczu?

Dzięki 5 edycji badań Polish Gamers Research poznaliśmy wiele detali na temat polskiego gracza – jego wieku, miejsca zamieszania, a także sytuacji finansowej i rodzinnej.

5. edycja ogólnopolskich badań graczy została przygotowana przez inicjatywę Polish Gamers Observatory oraz Krakowski Park Technologiczny we współpracy z firmą badawczą IQS. Opublikowany właśnie raport Polish Gamers Research 2019 przedstawia sylwetkę polskiego gracza – m.in. jego wiek, przyzwyczajenia, ulubione gatunki, średnie wydatki na gry, a przede wszystkim określa, jaki odsetek internautów to gracze.

W tegorocznej edycji 76% respondentów zadeklarowało, że w ciągu ostatniego miesiąca poprzedzającego badanie przynajmniej raz zagrało na jednej z podanych platform (gry instalowane na PC, gry przeglądarkowe, gry konsolowe, gry mobilne lub gry na portalach społecznościowych). Warto zauważyć, że zgodnie ze światowymi trendami również i w Polsce ponad połowa grającej populacji ma regularnie do czynienia z grami na urządzenia mobilne (smartfony lub tablety).

Analizując wiek musimy mieć na uwadze, że wszystkie dotychczasowe edycje Polish Gamers Research były realizowane na próbie wiekowej 15-55 lat. Większość polskich graczy mieści się w przedziale 25-34 (32%) lub 35-44 lata (29%). Najmłodsi gracze w wieku od 16 do 24 lat plasują się dopiero na trzecim miejscu, z udziałem na poziomie 24%. Gracze, którzy przekroczyli 45 rok życia to zaledwie 14% ogółu, co raczej nie stanowi wielkiego zaskoczenia, jeśli wziąć pod uwagę fakt, że granie mimo wszystko jest relatywnie młodym hobby.

Analizując wyniki badań z ostatnich 5 lat, zauważamy, że społeczność polskich graczy ewidentnie się starzeje. Jeszcze w 2015 roku osoby młode (przedział wiekowy 16-24 lata) stanowiły aż 43% ogółu grającej braci – blisko 20% więcej niż w 2019. Zestawiając wyniki pierwszej edycji badań z roku 2014 z najnowszymi danymi zauważamy, że z roku na rok przybywa graczy w przedziale 35-44 lata. Rezultat ten może sugerować, że granie jest domeną osób w każdym wieku, a grający Polak przywiązuje się do swojego hobby i nie porzuca go po wejściu w dorosłość i założeniu rodziny.

Podobnie jak w poprzednich latach, uśrednionych rozkład płci wśród graczy jest prawie równy. Warto jednak zwrócić uwagę, że wynika to z wysokiej reprezentacji kobiet wśród graczy mobilnych i społecznościowych. Gry instalowane na PC i przede wszystkim gry konsolowe to wciąż domena mężczyzn. W przypadku obu tych platform proporcja 70:30 jest praktycznie niezmienna we wszystkich przeprowadzonych edycjach badania.

Mieszkamy w miejscowościach o wszelkim możliwym rozmiarze, choć najczęściej na wsi (33%) lub w miasteczku do 100 tys. mieszkańców (32%), co de facto mówi więcej na temat charakterystyki polskiego społeczeństwa niż graczy jako takich. Można jednak zauważyć, że w porównaniu z poprzednimi edycjami badania, w 2019 roku zwiększył się odsetek graczy mieszkających w dużych miastach. Znakomita większość graczy (50%) posiada stałą pracę i deklaruje, że znajduje się w przeciętnej (42%) lub dobrej (34%) sytuacji finansowej.

Ciekawie prezentują się dane na temat wykształcenia – wynika z nich, że w gruncie rzeczy nie ma ono wielkiego znaczenia w kontekście naszego hobby. Najliczniejszą grupą w polskiej społeczności graczy są ludzie po szkole średniej (38%), ale nie brakuje także absolwentów szkół wyższych (35%) oraz Polaków, którzy na razie ukończyli tylko szkołę podstawową (zapewne niejednokrotnie jest to związane z wiekiem – najmłodsi z badanych to nastolatkowie).

Źródło:
"Aquma" - GRY-OnLine


Klemens
2019-05-27 17:45:21