Gra w Tetrisa pokazała jak ludzie reagują na nieuczciwe AI

Gry niejednokrotnie przysłużyły się do różnego rodzaju badań naukowych.

Warto przypomnieć chociażby o ostatnim wykorzystaniu Cities: Skylines do analizy zależności zaburzeń osobowości z umiejętnościami rozwiązywania problemów. Tym razem badacze postanowili wykorzystać Tetrisa do ustalenia, jak ludzie reagują na nieuczciwe zachowania sztucznej inteligencji.

Badania przeprowadzone zostały przez naukowców z Uniwersytetu Cornella. Ich celem było określenie, jak nieuczciwe praktyki sztucznej inteligencji wpływają na relacje międzyludzkie. Do eksperymentu wykorzystano zmodyfikowaną wersję Tetrisa. W tym wydaniu dwie osoby współpracują razem, by przy pomocy dostępnych klocków eliminować kolejne rzędy na planszy. Według twórców projektu Tetris jest bardzo dobrym narzędziem, do analizowania zachowań człowieka. Naukowcy opracowali program, który określał to, w jaki sposób tury będą rozdzielane między poszczególnych ludzi. W jednym układzie dwójka otrzymuje idealnie połowę ruchów, a w drugim jedna osoba otrzymuje 90% tur. Za to, jaki podział będzie występować w grze, odpowiadał natomiast człowiek lub sztuczna inteligencja. Z badań wynika, że to, kto decyduje o rozdziale tur, ma wpływ na wzajemne postrzeganie osób badanych. Jeśli to AI podjęło decyzję, to osoba mająca więcej ruchów była postrzega się jako kogoś dominującego. Jednocześnie osoba, która wykonywała mniej ruchów czuła się sfrustrowana tym faktem. Uczucie to występowało niezależnie do tego, czy o rozkładzie tur decydował człowiek czy AI.

Badanie to jest ważnym krokiem do zrozumienia tego, w jaki sposób sztuczna inteligencja może wpłynąć w przyszłości na relacje międzyludzkie.

Źródło:
Agnieszka Adamus - GRY-OnLine


Klemens
2023-05-17 08:52:14