Coraz mniej pieniędzy zbieranych na gry wideo na Kickstarterze

Serwis ICO Partners opublikował dane statystyczne dotyczące serwisu Kickstarter w pierwszej połowie 2016 roku.

Wyniki za pierwszą połowę tego roku są dość zaskakujące, zwłaszcza jeśli porównamy je z analogicznym okresem z 2015 roku.

Największą zmianą i jednocześnie spadkiem w stosusnku do roku ubiegłego jest ilość zebranych pieniędzy przez inicjatywy związane z grami wideo. Rok temu kwota ta wyniosła ponad 20 milionów dolarów, podczas gdy obecnie jest to 8,2 miliona – co stanowi spadek o około 60%. Okazuje się jednak, że przy tak różnych zebranych kwotach, odnotowano bardzo podobną liczbę projektów. W tym półroczu było to 750 kampanii, z czego około 180 zostało ufundowanych – gdzie dla porównania, w pierwszej połowie 2015 roku na nieco ponad 800 projektów ogółem, sukcesem zakończyło się niecałe 200 z nich.

Warto wspomnieć, że wpływ na tak wysoką sumę zebraną w pierwszym półroczu ubiegłego roku miały w zasadzie dwa tytuły: Shenmue III, które uzbierało w tamtym okresie ponad 6 milionów dolarów, oraz Bloodstained: Ritual of the Night – z kwotą 5,5 miliona. Oprócz tego zanotowano wiele mniejszych produkcji: Divinity: Original Sin 2 (2 miliony), BattleTech (2,7 miliona) czy Friday the 13th: The Game (820 tysięcy).

Według ICO Partners, to właśnie obecność wielkich projektów różnicuje obecny rok z poprzednim. Dla porównania, w ostatnim półroczu na Kickstarterze pojawiły się takie tytuły jak Battalion 1944 (450 tysięcy dolarów), Fabulous Beasts (230 tysięcy) oraz Knights and Bikes (175 tysięcy). Są to jedyne ufundowane gry wideo w zestawieniu, które przekraczają próg zebranych 150 tysięcy dolarów. Warto także wspomnieć o grze Blackroom, której zbiórka na Kickstarterze przyniosła 700 tysięcy, jednak została tymczasowo wstrzymana przez twórców – Johna Romero i Adriana Carmacka.

Powodem takiego spadku może być między innymi pojawienie się innych platform służących crowdfundingowych. W sierpniu ubiegłego roku wystartowała strona FIG.co, na której z sukcesem przeprowadzono już kampanię dotyczącą Psychonauts 2 – kontynuacji gry platformowej z 2005 roku od studia Double Fine Productions. Na produkcję tytułu zebrano prawie 4 miliony dolarów, co z pewnością można zaliczyć do „wielkiego projektu”, których, według ICO Partners, brakuje na Kickstarterze. W serwisie tym zebrano także 445 tysięcy dla gry Jay and Silent Bob: Chronic Blunt Punch oraz prawie 800 tysięcy dla portu Rock Banda 4 na PC (choć kampania tego ostatniego nie zakończyła się sukcesem).

Należy także wspomnieć o wzrastającej świadomości wśród graczy, którzy być może niechętnie będą wspierać duże projekty wiedząc, że czas potrzebny na ich wyprodukowanie będzie znaczny. Przykładowo, takie tytuły jak Pillars of Eternity, Broken Age czy Wasteland 2 zostały najpierw zaprezentowane w kampaniach na Kickstarterze i zebrały ponad 2,9 miliona dolarów każda. Po ich ufundowaniu należało jednak czekać najmniej 2,5 roku do oficjalnego wydania. Skrajnym przypadkiem jest z kolei Star Citizen, którego zbiórka rozpoczęła się w 2012 roku i przyniosła twórcom już ponad 115 milionów dolarów. Oficjalna data premiery wciąż nie została jednak ogłoszona.

Pozytywnym akcentem najnowszych wyników od ICO Partners jest chociażby procentowe zestawienie projektów, które nic na siebie nie uzbierały. Rok temu było to ponad 13%, natomiast obecnie wskaźnik ten wyniósł około 7%. Może to wskazywać na fakt, że coraz trudniej ufundować jest grę wątpliwej jakości na serwisach crowdfundingowych.

Źródło:
"Makek" - GRY-OnLine


Klemens
2016-07-04 11:06:05