2020 rok należał do gier free-to-play i mobilnych

Grupa analityczna SuperData opublikowała sprawozdanie podsumowujące globalne wyniki cyfrowego rynku gier za ubiegły rok.

Przychody wzrosły o 12%, osiągając poziom 139,9 mld dolarów. Dużą rolę w tym sukcesie odegrała pandemia koronawirusa, która sprawiła, że ludzie więcej czasu poświęcali na granie. W USA 55% populacji spędzało w ten sposób wolny czas w trakcie pierwszej fazy obostrzeń.

Jak duży był wpływ COVID-19 na rynek gier najlepiej oddaje fakt, że w dwóch pierwszych miesiącach roku (czyli zanim pandemia na dobre rozpętała się na świecie) przychody były tylko o 6% wyższe niż w analogicznym okresie 2019 r.

Aż 78% wszystkich przychodów rynku w 2020 roku wygenerowały gry free-to-play. Miłośnicy bardziej tradycyjnych produkcji nie mają jednak powodów do obaw, gdyż kategoria płatnych tytułów premium zanotowała wzrost o 28% dzięki premierom wielu wyczekiwanych pozycji, takich jak Doom Eternal, The Last of Us: Part II czy Cyberpunk 2077. Również ubiegłoroczne edycje dużych marek sportowych (m.in. FIFA 21 czy NBA 2K21) poradziły sobie lepiej niż poprzednie odsłony tych serii.

Natomiast przychody z gier free-to-play wzrosły o 9% w porównaniu z 2019 rokiem. Aż 59% tego rynku przypada na Azję. Analitycy podkreślają tu zwłaszcza sukcesy dwóch gier firmy Tencent - Honor of Kings oraz Peacekeeper Elite (specjalna chińska wersja PUBG Mobile). Każdy z tych tytułów zarobił w 2020 r. ponad 2 mld dolarów.

Z kolei przychody z gier VR wzrosły o 25%, osiągając poziom 589 mln dolarów. Zainteresowanie tą kategorią zwiększyło się m.in. dzięki premierom Half-Life: Alyx oraz tanich gogli Oculus Quest 2.

Gry free-to-play przyniosły w ubiegłym roku 98,4 mld dolarów. Z tej kwoty 73,8 mld przypadło na platformy mobilne.

Aż osiem z dziesięciu najlepiej zarabiających gier free-to-play to produkcje mobilne. Warto także zauważyć, że w zestawieniu brakuje Fortnite. Projekt studia Epic Games wygenerował ponad 1 mld dolarów przychodu, ale ta kwota była zbyt mała, aby gra trafiła do top 10. Tytuł musi obecnie walczyć z bardzo mocną konkurencją - wśród starszych graczy rywalizuje z Call of Duty: Warzone, a wśród młodszych przegrywa z Roblox. Do tego dużą rolę odegrało wyrzucenie Fortnite z App Store i Google Play.

Przychody z płatnych gier premium wyniosły w ubiegłym roku 24,5 mld dolarów, czyli o 28% więcej niż w 2019. Rynek amerykański odpowiadał za ponad połowę (57%) z tego wzrostu.

Źródło:
"Adrian Werner" - GRY-OnLine


Klemens
2021-01-07 15:19:48