Wysłany: Sob Lip 16, 2005 4:46 pm Szablon tekstów dłuższych
Zapewne znów mój temat i pomysł spotka się z reakcją sztabowiczów zawartą w co najwyżej 3 postach, ale mówi się trudno i trzeba próbować dalej.
Chciałem dziś poruszyć temat porządku umieszczanych u nas tekstów - recenzji i zapowiedzi. Otóż moim zdaniem powinniśmy ułożyć wspólnie jakiś szablon do nich, by czytelnicy nie musieli szukać pewnych rzeczy czytając zapowiedz, ponieważ te pisane są według wzoru, jaki kto sobie obierze.
Chciałbym, żeby w pisanych przez nas recenzjach i zapowiedziach znalazły się w końcu jakieś stałe elementy i punkty, których powinniśmy się trzymać pisząc jakikolwiek tekst.
Już coś takiego pojawiło się w recenzji np. Imperial Glory - tabelka z "danymi" gry, na koću plusy i minusy, metryczka itd itd. Do tego dorzuciłbym jeszcze mała galerię, chociaż na kilka dodatkowych screenów, pod tekstem, nad metryczką i plusami - po 3 screeny na linijkę, linijek 2, a dobrzy z matmy juz policzyli ze procz zdjec miedzy-akapitowych trzebaby dorzucic jeszcze 6 na "galerie".
Milo by bylo, gdyby podobnie wygladala sparwaz zapowiedziami - dane z gra, tekst + screeny miedzy-akapitowe, zamiast plusow i metryczki, galeria, oraz miejsce na "jakies dodatki do zapowiedzi" np. link do wersji demonstracyjnej, trailerow etc. - moznaby to umiescic ponad calym tektem, tam gdzie sa dane gry - czyli wydawca, oficjalna strona itp itd.
Zreszta mozna to umiescic gdziekolwiek, byle bylo porzadnie, cztelnie i zawsze tak samo - bo inaczej przy wiekszej ilosci zapowiedzi czytelnikom nie bedzie sie chcioalo szukac "gdzie to ten sztab umiescil tym razem tabelke z linkiem do oficjalnej strony" .
Oczywiscie pomysl nie jest jakis wybityny, chodzi mi glownie o porzadek... Mozna ten plan olac sobie na wszelkie mozliwe sposoby, byle wizerunkiem naszych tekstow "rzadzil" jakis staly szablon.
Ale i tak pewnie zostanie olany na jeden, staly juz sposob, czyli pozostanie bez odpowiedzi
Pomógł: 1 raz Dołączył: 18 Maj 2004 Posty: 255 Skąd: Włocławek
Wysłany: Sob Lip 16, 2005 5:29 pm
Czołem Simon!
Słuchaj. Mi jest w zasadzie wszystko jedno, jak to będzie wyglądało, jaki szablon, co by zawierał, jakie elementy, jakie opcje. Pewnie, że fajnie by to wyglądało i być może wiele rzeczy ułatwiło czytelnikom. Zawsze też to jakaś specjalizacja. Ale warunek jest taki, że wszystkie zapowiedzi i recenzje powinny tak wyglądać, również te, które już są na stronie. Zatem troszkę pracy czeka Sztab. I oczywiście nie powinno być żadnych literówek, błędów ortograficznych, braku polskich znaków. Generalnie podoba mi się pomysł, tylko jak już zostanie wprowadzony, to wszyscy zainteresowani winni się do niego stosować.
Pomógł: 3 razy Dołączył: 18 Mar 2005 Posty: 1166 Skąd: Rzeszów
Wysłany: Nie Lip 17, 2005 1:44 pm
Dotknąłeś najwrażliwszej strony artykułów wszelkiej (długiej :D) maści. Otóż ja proponuję następujący ogólny schemat pisania tekstów długich:
1. Wstęp (ogólne omówienie sprawy, zagajenie)
2. Pierwsze wrażenie (subiektywna ocena "na gorąco")
3. Omówienie przedmiotu zainteresowania (najczęściej gra):
a) omówienie różnych aspektów (gry)
4. "Tajne&Ukryte" - bodaj najciekawsza częśc artykułu, wymagająca poświęcenia, mówiąca o różnych ciekawostkach i niedoskonałościach (gry): wychwycenie w grze lub czymś tam jakiś "sposobów" czy mechanizmów (np. "Gra CoD nie jest jednak tak dopracowana jak byśmy sobie życzyli i czasem może nam się udać rzecz niebywała-zastrzelić wroga przez grubą betonową ścianę karabinem ręcznym, mało to - można zobaczyć nawet nogę wroga "przez ścianę!"").
5. Konkluzje: własna pełna ocena i możliwie najbardziej obiektywna.
6. Polecam (komu?), nie polecam - stały element większości tekstów.
7. Screeny
Oprócz tego stworzyłbym skrót takich artykułów - czytelnik miałby do wyboru albo czytać pełną wersję, albo, jeśli mu się nie chce lub nie ma czasu, przeczytać skrót. Uważam, że jest to dobry sposób na zachęcenie do lektury leniwych i nieodstraszenie tych, co boją się długich tekstów.
Taki skrót składałby się z punktów, w których wyszczególnione byłyby zalety i wady oraz miałby króciusieńkie streszczenie (pomocne też, kiedy nie wiemy kompletnie o czym jest dana gra, a nie chce nam się siedzieć parenaście :) minut nad jakim tekstem by stwierdzić że to nie dla mnie) . Na końcu obowiązkowo:"Więcej w pełnej wersji tekstu".
Szczegóły do omówienia
P.S. Jest to temat nad którym nie można debatować w nieskończoność, więc myślę, że rekordów popularności nie zbije, ale zawsze na kilka postów możesz liczyć.
Pomysł ze skróconą wersją artykułu bardzo mi się podoba!!! Widzialem chyba kiedys cos podobnego, tylko ze czytanie rozszerzonej wersji artykulu bylo platne. U nas rozniloby sie to tym, ze i obie wersje bylyby darmowe. Naprawde swietny pomysl!
Pytanie: Co na to reszta sztabowiczow? Jesli sie komus ten pomysl nie podoba, to prosze pisac! I uzasadniac Ale najlepiej dorzucać jeszcze swoje propozycje
Pomógł: 3 razy Dołączył: 18 Mar 2005 Posty: 1166 Skąd: Rzeszów
Wysłany: Sro Lip 20, 2005 9:29 pm
Dorzucę jeszcze kilka moich uwag:
1. Nie lać wody na początku tekstu (to bardzo denerwujące, kiedychcesz się czegoś dowiedzieć, a przez pół strony musisz czytać o kłopotach finansowych firmy wydającej grę i o problemach tłumacza zamiast o grze - takie uwagi (ciekawostki) można zamieścić na końcu tekstu lub wpleść gdzieś w środek)
2. Ogólnie nie lać wody (nie ma sensu pisanie o niczym, byle tylko wyciągnąć tekst na tyle i tyle strony - chociaż myślę, że w procesie sprawdzania i tak taki tekst odpadnie)
3. Nie być zbyt subiektywnym - czasem własna animozja do tytułu, lub producenta potrafi zniechęcić do dobrego produktu
Pomógł: 7 razy Dołączył: 25 Paź 2004 Posty: 842 Skąd: Z planety Melmaq
Wysłany: Sob Lip 23, 2005 10:39 am
Heh - pomysł z szablonem w sensie "tekst, dane, +/- oraz metryczka" mi się podoba.
Ale narzucanie schematu czy w ogóle zawartości tekstu to już atak na redaktora :].
Mande ---> każdy ma swój własny styl pisania i razej kieruje się własnym pomysłem napisania artykułu, a nie realizowaniem treści po konkretnych punktach :] !!!
BTW - akurat nie lanie wody przy zapowiedziach to sztuka wybitna :>
Ale narzucanie schematu czy w ogóle zawartości tekstu to już atak na redaktora :].
Mande ---> każdy ma swój własny styl pisania i razej kieruje się własnym pomysłem napisania artykułu, a nie realizowaniem treści po konkretnych punktach :] !!!
To żaden atak, Backside. Chcemy po prostu ułatwić zadanie czytelnikom. Po co mają w każdej zapowiedzi szukać, gdzie autor wrzucił np. link do strony, jeśli można się umówić się co i jak. Przecież tak będzie łatwiej (takżę dla "piszących" sztabowiczów).
Poza tym nikt nie będzie (musiał) trzymać się tych punktów, one są tylko swego rodzaju pomocą, gdyby ktoś miał jakieś kłopoty. Każdy napisze zapowiedź we własny sposób, ale musi przy tym pamiętać o (i wlasnie o to nam chodzi) kilku punktach. Wiadomo, że "tekst dluższy" zaczyna się od "zagajenia", ale potem można już opisywać co kto chce, byle by było zruzumiałe i miało jakiś szyk. Ale! teskty powinny mieć jakiś malutki szablon. Powinny mieć małą galerię, kilka screenów wewnątrz tekstu oraz (w przypadku zapowiedzi) jakies dodatki = zobacz sobie zapowiedź gry Commandos Strike Force - pod tekstem jest ZOBACZ TAKŻE - bardzo ciekawy (moim zdaniem) dodatek, który nie dość ze jest atrakcja dla czytelnika, to ulatwia mu droge do odszukania plikow zw. z tytulem. W przypadku CFS w ciągu trzech dni ściągnieto ponad 10 tralerów - przed pojawieniem się zapowiedzi, tyle samo ściągnięto w ok 2 tygodnie...
Tak więc szablonu tekstow dluzszych nie jest sztywną ramą a ulatwieniem - takze dla piszacyc, poniewaz wiedza, co jeszcze musza dorzucic do swojego materialu (np. screeny do galerii), a czego nie musza.
Czytelnik w recenzji przeważnie czyta tylko plusy/minusy i ocenę końcową
Więc najpierw te elementy musimy ujednolicić, bo jak dotychczas to pełna dowolność i skala. Podejrzewam, że nawet ocen nikt nie sprawdza.
Zgadzam się co do ujednolicenia kwestii tabelek, lada dzien przedstawię propozycje.
Co do reszty się nie zgadzam:) - nie naruszajmy licencia poetica autorów tekstów, pisanie podług sznurka to scholastyczny wymysł, moim zdaniem szalenie nudny. Tekst recenzji winien odpowiadać na pytania: "Czy to dobra gra?", "Jak wygląda?", "Jak działa?" etc., ale sposób, forma udzielenia odpowiedzi winna zależeć moim zdaniem tylko i wyłącznie od autora. Zgadzam się z Inqistorem - jak ktoś szuka faktów, to sięgnie po tabelkę końcową i ostatni akapit tekstu, nie zaś wstęp. Ów bowiem winien zachęcać do dalszej lektury, "zagajać", a nie podawać na talerzu ocenę - wtedy rozwinięcie byłoby już zbędne, samą sztuką dla sztuki...
--> Simon
A fakt, iż moglibyśmy ujednolicić schemat korzystania z kursyw, pogrubień etc. przy zamieszczaniu tekstów, ale to już temat na priv.
3. Nie być zbyt subiektywnym - czasem własna animozja do tytułu, lub producenta potrafi zniechęcić do dobrego produktu
Kazda gra jest oceniania subiektywnie przez danego autora. Nie mozna byc w pelni obiektywnym w pisaniu recenzji czy zapowiedzi, bowiem jak komus sie gra bardzo podoba bedzie chcial znalezc dla niej jak najwiecej plusow. A jezeli sie nie spodoba to bedzie wytykal wady. Zreszta wezmy prosty przyklad Diablo 1. Dla mnie jest to gra genialna 10/10 w pelni zasluzone, do dzis w to gram, ale spotkalem sie z opinia, ze 1/10 dla tej gry to za duzo bowiem jest gniotem ze straszna grafika. I jak tu byc obiektywnym?
Ja jednak wszystkim recenzentom polecalbym przed wystawieniem oceny i plusow i minusow, przeczytac choc kilka innych recenzji. Nie po to by sciagac , ale po to by spradzic czy jakis element nie umknal.
DZieki temu koncowa nota bedzie bardziej obiektywna i przysluzy sie czytelnikowi.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum