gry strategiczneSerwis gier strategicznych www.sztab.com  FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  Chat


Poprzedni temat :: Następny temat
Diablo 3
Autor Wiadomość
Hunter 
Porucznik


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 16 Sie 2006
Posty: 1693
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw Lip 31, 2008 11:48 am   

Klemens napisał/a:
w obu postać jest jednowymiarowa


Ale ciekawa! Może i nie wielowątkowa, ale ciekawa, i interesująco opowiedziana przez co Gracz gra dalej, aby dowiedzieć sie co się stanie (nie liczę tutaj rzecz jasna faktu zgładzenia Diablo ;) ). A, że nie jest wielowątkowa? Owszem ubolewam nad tym i uważam to za minus, ale faktem jest, że gracz zwraca uwagę na ową fabułę, a czy to tak naprawdę nie to liczy się najbardziej?
 
 
   
Poziom: 34 HP   2%   64/3226
   MP   100%   1540/1540
   EXP   65%   81/124
Klemens 
Generał


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 04 Kwi 2004
Posty: 2700
Skąd: Biała Podlaska
Wysłany: Czw Lip 31, 2008 12:40 pm   

Hunter napisał/a:
Może i nie wielowątkowa, ale ciekawa, i interesująco opowiedziana


No proszę Cię, kowal w pierwszej części to pięć linijek tekstu i jeden quest, w drugiej jeszcze mniej, po prostu to pomniejszy boss do zgładzenia...

Hunter napisał/a:
Owszem ubolewam nad tym i uważam to za minus, ale faktem jest, że gracz zwraca uwagę na ową fabułę


Równie dobrze mogłyby się tam pojawić gołe baby i uwagi zostałaby równie skutecznie, jeśli nie bardziej, przyciągnięta...

Mam wrażenie, iż dla Was miano "gry crpg" jest szlachetniejsze od "gry akcji" i dlatego na siłę próbujecie do tej kategorii zaliczyć Diablo...

A tak idąc dalej - czy GTA to także cRPG? Rozmów i questów ma więcej niż Diablo, nawet czasami możliwe jest dokonanie wyboru...
 
 
   
Poziom: 41 HP   3%   161/5376
   MP   100%   2567/2567
   EXP   40%   71/177
gary_joiner 
Porucznik
Zły Porucznik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 25 Lip 2007
Posty: 215
Skąd: Wrocław
Wysłany: Czw Lip 31, 2008 2:25 pm   

Włączę się do dyskusji, bo ciekawie panowie prawicie.

Klemens napisał/a:
Pytanie brzmi, czy klasyczny hack&slash jest tak naprawdę RPGiem. I choć powszechnie - acz właściwie z nieznanych tudzież nieprzemyślanych przyczyn - tak się właśnie uważa, to moim zdaniem jest to bzdura. RPG = role-playing game, czyli gra w odgrywanie ról. A o jakim odgrywaniu ról może być mowa w przypadku Diablo? Przecież tu nie ma mowy o jakimkolwiek wczuciu się w postać, podejmowaniu jakichkolwiek wyborów - robimy dokładnie to, co twórcy nam nakazali, bez żadnej alternatywy.


Kryteria stosowane do klasyfikacji gatunkowej gier to świetny materiał do dyskusji. Jeżeli przyjąć, że wczucie się w odgrywaną postać jest warunkiem koniecznym by nazwać grę RPGiem to okaże się, że każdy za RPGa uważa coś innego. To jak bardzo "identyfikujemy" się z postaciami zależy głównie od osobistych preferencji. Dwa przykłady: Oblivion i Mass Effect. Wychwalane pod niebiosa tytuły, w które miałem przyjemność grać, ale nawet na moment, nie wczułem się w rolę zbawcy świata, czy to z magicznym mieczem, czy to z laserowym karabinem. Jak dla mnie obie pozycje to nie tyle RPGi co gry zręcznościowe. Wczułem się w postać grając w ewidentnie zręcznościowego Bioshocka i w myśl podstawowej definicji mógłbym nazwać go RPGiem, ale byłoby to dość kuriozalne.

Druga, też dość drażliwa kwestia, to swoboda wyborów pozwalająca odegrać postać tak jak ma sie na to ochotę. Przykładem jedna z moich ulubionych gier - System Shock 2. Fabuła gry jest liniowa, wszystkie zadania muszą zostać zakończone w konkretny sposób. Tylko, że liniowa fabuła pozwala opowiedzieć interesującą, klimatyczną historię, co z kolei bardzo ułatwia wczucie się w postać. Do tego liniowość jest jak najbardziej uzasadniona, jesteś żołnierzem, pionkiem w niezrozumiałej grze i masz robić dokładnie to co ci każą.
Gracz ma jednak dość dużą swobodę w doborze drogi, która doprowadzi go do jedynego słusznego rozwiązania misji. Może opierać się na brutalnej sile ognia, obejmować kontrolę nad wieżyczkami, skradać się czy korzystać z mocy psionicznych. Jasne, że nie jest to wywołująca zawroty głowy swoboda - ale jednak możliwość manewru jest większa niż w zwykłych shooterach. Analogicznie sprawa się ma w przypadku Diablo, fabuła jest liniowa, prosta, ale dzięki klimatycznej oprawie audiowizualnej może dość mocno wciągnąć. Gracz ma swobodę wyboru co do tego jak i czym będzie eliminował piekielne hordy. To niewiele, ale więcej niż w dowolnej zręcznościówce.

Czyli mamy problem. Wczuwanie się w postać, odgrywanie roli nie zależy od swobody rozgrywki a od jej klimatu. Często wręcz przesadna swoboda rozmywa opowiedzianą w grze historię i uniemożliwia identyfikowanie się z wirtualnym bohaterem. Moim zdaniem, jeżeli Obliviona zaliczamy do RPGów, to równie dobrze zaliczyć możemy do nich Diablo.
 
   
Poziom: 13 HP   0%   0/370
   MP   100%   176/176
   EXP   70%   21/30
Hunter 
Porucznik


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 16 Sie 2006
Posty: 1693
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw Lip 31, 2008 5:09 pm   

gary_joiner napisał/a:
Moim zdaniem, jeżeli Obliviona zaliczamy do RPGów, to równie dobrze zaliczyć możemy do nich Diablo.


Tutaj akurat sie zgodzę ;)
 
 
   
Poziom: 34 HP   2%   64/3226
   MP   100%   1540/1540
   EXP   65%   81/124
Klemens 
Generał


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 04 Kwi 2004
Posty: 2700
Skąd: Biała Podlaska
Wysłany: Czw Lip 31, 2008 5:20 pm   

gary_joiner napisał/a:
Moim zdaniem, jeżeli Obliviona zaliczamy do RPGów, to równie dobrze zaliczyć możemy do nich Diablo.


Pragnę tylko zauważyć, iż właśnie Obliviona giercmańska brać - włącznie z naczelnym sztabowym TESowiczem, Kahzadem - zwykła uważać co najwyżej za fppa tudzież grę akcji, nie zaś cRPGa. Quod erat demonstrandum:)
 
 
   
Poziom: 41 HP   3%   161/5376
   MP   100%   2567/2567
   EXP   40%   71/177
gary_joiner 
Porucznik
Zły Porucznik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 25 Lip 2007
Posty: 215
Skąd: Wrocław
Wysłany: Czw Lip 31, 2008 6:09 pm   

Obawiam się Klemensie, że daleki jesteś od pełnego dowodu ;)

Cytat:
Pragnę tylko zauważyć, iż właśnie Obliviona giercmańska brać - włącznie z naczelnym sztabowym TESowiczem, Kahzadem - zwykła uważać co najwyżej za fppa tudzież grę akcji, nie zaś cRPGa. Quod erat demonstrandum:)


Jest to opinia, którą i ja podzielam - dla mnie Oblivion to hack&slash, takie współczesne Diablo dla jednego gracza. Na potrzeby dyskusji jednak przyjmijmy, że, podobnie jak tysiące fanów, uważam Obliviona za RPG wszechczasów. Odgrywałem rolę, miałem swobodę działania, podziwiałem piękne widoczki dekapitując różne stwory przy pomocy mego błyszczącego miecza. Nie jesteś w stanie, opierając się na swoich poprzednich argumentach, udowodnić mi, że Oblivion RPGiem nie jest.

Definicja RPG to śliska sprawa, zwłaszcza obecnie, kiedy różne gatunki gier łączą się i przenikają.
 
   
Poziom: 13 HP   0%   0/370
   MP   100%   176/176
   EXP   70%   21/30
Klemens 
Generał


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 04 Kwi 2004
Posty: 2700
Skąd: Biała Podlaska
Wysłany: Czw Lip 31, 2008 7:06 pm   

gary_joiner napisał/a:
Nie jesteś w stanie, opierając się na swoich poprzednich argumentach, udowodnić mi, że Oblivion RPGiem nie jest.


Jestem - równie dobrze można wczuć się w Tetrisa. I tysiącom graczom faktycznie to się uda. Tylko jeśli w ogóle dzielić gry na gatunki, to trzeba przyjąć, iż między owymi istnieją różnice, chociażby poprzez różne rozłożenie akcentów. Dlatego też tylko "przyjmujesz", że byłeś w stanie wczuć się w kierowaną przez siebie postać.

Gracze, którzy mieli do czynienia ze wspomnianym przeze mnie Tormentem, wspominanym przez Huntera Baldurem, czy takim nieco zapomnianym Arcanum, łatwo wskażą na tyle wiele istotnych różnic, które nie pozwolą im do tej samej kategorii zakwalifikować Diablo czy wspomnianego Obliviona.
 
 
   
Poziom: 41 HP   3%   161/5376
   MP   100%   2567/2567
   EXP   40%   71/177
Ajmdemen 
Generał


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 02 Cze 2004
Posty: 1198
Wysłany: Czw Lip 31, 2008 7:59 pm   

Klemens napisał/a:
Gracze, którzy mieli do czynienia ze wspomnianym przeze mnie Tormentem, wspominanym przez Huntera Baldurem, czy takim nieco zapomnianym Arcanum, łatwo wskażą na tyle wiele istotnych różnic, które nie pozwolą im do tej samej kategorii zakwalifikować Diablo czy wspomnianego Obliviona.


Fallout!!! :)

Grałem w Diablo, czerpiąc z tego sporo przyjemności i nie zastanwiając się przy tej okazji nad gatunkiem gry :)
Ale jeśli trzeba by go sklasyfikować to kategoria hack&slash pasuje tu jak najbardziej- zresztą chyba większość gier owego gatunku zawiera elementy RPG i namiastkę fabuły, żeby można się było w nich i jakiejś głębi doszukiwać, jeśliby ktoś chciał (Hunter ;) ).

Może rzeczywiście RPG uchodzi za "wyższą półkę" i stąd kwestia dyskusji, nie zmienia to faktu iż Diablo jest grą dużo lepszą od przeciętnego RPG-a.
 
 
   
Poziom: 30 HP   1%   23/2333
   MP   100%   1114/1114
   EXP   17%   17/99
Klemens 
Generał


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 04 Kwi 2004
Posty: 2700
Skąd: Biała Podlaska
Wysłany: Czw Lip 31, 2008 8:02 pm   

Ajmdemen napisał/a:
Może rzeczywiście RPG uchodzi za "wyższą półkę" i stąd kwestia dyskusji, nie zmienia to faktu iż Diablo jest grą dużo lepszą od przeciętnego RPG-a.


A ja bynajmniej tego nie kwestionuję, nie uważam bowiem, iż każda gra winna zmuszać do myślenia czy "wczuwania się". Diablo i mi dostarczył niemało frajdy - tylko niech nikt go nie nazywa RPG, bardzo proszę.
 
 
   
Poziom: 41 HP   3%   161/5376
   MP   100%   2567/2567
   EXP   40%   71/177
gary_joiner 
Porucznik
Zły Porucznik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 25 Lip 2007
Posty: 215
Skąd: Wrocław
Wysłany: Czw Lip 31, 2008 8:11 pm   

Klemens napisał/a:
Gracze, którzy mieli do czynienia ze wspomnianym przeze mnie Tormentem, wspominanym przez Huntera Baldurem, czy takim nieco zapomnianym Arcanum, łatwo wskażą na tyle wiele istotnych różnic, które nie pozwolą im do tej samej kategorii zakwalifikować Diablo czy wspomnianego Obliviona.


Jasne, tylko że czasy sie zmieniają, a wraz z nimi rozkład akcentów. Ja mogę wskazać kilka różnic między wspominanym Tetrisem a Portalem, czy to znaczy, że Portal nie jest grą logiczną? Takich RPGów jak Baldur, Torment czy Arcanum już się zwyczajnie nie robi, praktycznie każda nowsza, komercyjna pozycja kładzie duży nacisk na zręcznościową mechanikę walki (Fable, Wiedźmin, Mass Effect, Oblivion, nadchodzący Fallout 3) często kosztem fabuły i swobody rozgrywki. Możemy na to narzekać, możemy zaklinać rzeczywistość i pisać, że owe gry RPGami nie są, tylko, że kierując się takimi kryteriami klasyfikacji niebawem może się okazać, że żadna nowa pozycja RPGiem nie jest.
 
   
Poziom: 13 HP   0%   0/370
   MP   100%   176/176
   EXP   70%   21/30
Klemens 
Generał


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 04 Kwi 2004
Posty: 2700
Skąd: Biała Podlaska
Wysłany: Czw Lip 31, 2008 8:15 pm   

gary_joiner napisał/a:
Możemy na to narzekać, możemy zaklinać rzeczywistość i pisać, że owe gry RPGami nie są, tylko, że kierując się takimi kryteriami klasyfikacji niebawem może się okazać, że żadna nowa pozycja RPGiem nie jest.


No i moim zdaniem będzie to ok - lepiej uznać, iż gatunek wymarł (jak pecetowe "mordobicia" czy platformówki), niźli szargać go wrzucając do niego pozycje dalekie od modelu. Nigdzie nie jest zadekretowane, iż co roku musi zostać opublikowanych 10 crpgów...
 
 
   
Poziom: 41 HP   3%   161/5376
   MP   100%   2567/2567
   EXP   40%   71/177
gary_joiner 
Porucznik
Zły Porucznik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 25 Lip 2007
Posty: 215
Skąd: Wrocław
Wysłany: Czw Lip 31, 2008 8:21 pm   

Klemens napisał/a:
No i moim zdaniem będzie to ok - lepiej uznać, iż gatunek wymarł (jak pecetowe "mordobicia" czy platformówki), niźli szargać go wrzucając do niego pozycje dalekie od modelu. Nigdzie nie jest zadekretowane, iż co roku musi zostać opublikowanych 10 crpgów...


A nie słyszałeś, że nowy Street Fighter ma trafić na blaszaka? ;)

Model się po prostu zmienia. Ktoś złośliwy mógłby napisać, że Baldur to nie RPG bo inaczej rozkłada akcenty niż Might&Magic, albo dlatego, że nie ma turowej mechaniki walki jak większość wcześniejszych RPGów.
 
   
Poziom: 13 HP   0%   0/370
   MP   100%   176/176
   EXP   70%   21/30
Klemens 
Generał


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 04 Kwi 2004
Posty: 2700
Skąd: Biała Podlaska
Wysłany: Czw Lip 31, 2008 8:37 pm   

gary_joiner napisał/a:
Ktoś złośliwy mógłby napisać, że Baldur to nie RPG bo inaczej rozkłada akcenty niż Might&Magic, albo dlatego, że nie ma turowej mechaniki walki jak większość wcześniejszych RPGów.


Można i tak się kłócić, choć mym zdaniem rozgrywka w Baldurze była jak najbardziej turowa (aktywna pauza i kolejkowanie - toż to już tury!).

Byle "role-playing game" było "role-playing game"! Jeśli nie ma "role-playing", to nie ma RPG.
 
 
   
Poziom: 41 HP   3%   161/5376
   MP   100%   2567/2567
   EXP   40%   71/177
gary_joiner 
Porucznik
Zły Porucznik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 25 Lip 2007
Posty: 215
Skąd: Wrocław
Wysłany: Czw Lip 31, 2008 8:50 pm   

Klemens napisał/a:
Można i tak się kłócić, choć mym zdaniem rozgrywka w Baldurze była jak najbardziej turowa (aktywna pauza i kolejkowanie - toż to już tury!).

Ja się nie kłócę, ja kulturalnie (i poniekąd z nudów) wymieniam opinie na błahe ale ciekawe tematy:P
Aktywna pauza była też w Mass Effect.

Cytat:
Byle "role-playing game" było "role-playing game"! Jeśli nie ma "role-playing", to nie ma RPG.

Z tym się jak najbardziej zgodzę! Co więcej, może nawet za to wypiję ;)
 
   
Poziom: 13 HP   0%   0/370
   MP   100%   176/176
   EXP   70%   21/30
Hunter 
Porucznik


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 16 Sie 2006
Posty: 1693
Skąd: Kraków
Wysłany: Pią Sie 01, 2008 7:06 am   

Ajmdemen napisał/a:
Grałem w Diablo, czerpiąc z tego sporo przyjemności i nie zastanwiając się przy tej okazji nad gatunkiem gry


Ajm masz u mnie ogromnego plusa :mrgreen:

W kwestii TES'a, mogę powiedzieć tyle - ublowem nad Oblivionem bo Morrowinda uważam za doprawdy epicką grę, w Oblivionie poszło to z deka za bardzo w stronę akcji, acz dalej nie jest najgorszy.

gary_joiner napisał/a:
Aktywna pauza była też w Mass Effect.


To jest dopiero sieczka akcji z blasterami w roli głównej ;)


Klemens napisał/a:
gary_joiner napisał/a:
Ktoś złośliwy mógłby napisać, że Baldur to nie RPG bo inaczej rozkłada akcenty niż Might&Magic, albo dlatego, że nie ma turowej mechaniki walki jak większość wcześniejszych RPGów.



Można i tak się kłócić, choć mym zdaniem rozgrywka w Baldurze była jak najbardziej turowa (aktywna pauza i kolejkowanie - toż to już tury!).


Tutaj się akurat zgodzę w Baldurze można było grać turowo ;) Podobnie zresztą jak w Icewind Dale :)
 
 
   
Poziom: 34 HP   2%   64/3226
   MP   100%   1540/1540
   EXP   65%   81/124
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
widmo, recenzje anime
Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 14